Annons:
Etikettallmänt
Läst 1022 ggr
Accalia
2016-08-01 11:18

Varför ogillar folk twilight?

Twilight har allmänt ett dåligt rykte. Det hånas på internet, anses vara löjligt. Men varför har serien det? Vad är det folk inte tycker om? När man själv gillar något blir det svårt att se de negativa delarna, eller hålla med om dem. Är det någon här som vet vad det är folk ogillar och vad tycker ni själva om de sakerna?

Annons:
Aleya
2016-08-01 11:32
#1

Jag personligen tycker att skådespelarna är ganska dåliga. Dom gjorde bara inte filmerna så bra och minnesvärda som dom säkert kunnat vara. Har tyvärr inte läst böckerna. Dock är allting så romantiserat gällande vampyrer osv. När man är uppväxt med blodiga och brutala filmer om vampyrer så känner jag att romantiken är lite väl hög och gör filmerna för sliskiga för min smak. (Jag är dock inte en sådan som baktalar folk som gillar Twilight, så jag kanske är fel person att prata om detta)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Accalia
2016-08-01 11:37
#2

#1 aa det kan jag förstå. Jag har hört att folk tycker själva historien är löjlig, och då undrar jag mer vad som är löjligt, kan va som du säger att det är romantiserandet som ogillas, men vet inte

Herveaux
2016-08-01 11:48
#3

Jag har läst böckerna och sett bitar av filmerna när dom gått på tv under åren.

Jag skulle aldrig se ner eller prata illa om folk som gillar, älskar eller lever för Twilight, men för min smak så var böckerna/filmerna lite…hm…hur ska jag säga?
Jag har inget emot romantik (jag själv älskar en bokserie som heter Naked Werewolf, mycket humor och massor av romantik) men Twilight var lite…
den kändes lite så där naivt, överdramatisk på någe vis.
Det handlar ju om tonåringar (nåja, ni vet hur jag menar…) så det är mycket starka känslor med ens första stora kärlek osv men… äsch, jag är nog helt enkelt för gammal för sån typ av böcker/filmer numera.
Fast jag tror jag hade känt likadant om jag hade varit 12-13 när jag läste böckerna också iof. Smaken är som baken helt enkelt.

Att så många häcklar serien och fansen är nog mycket att det vart en grej av det. Folk hakar på jargongen, "alla andra tycker ju si och så…".
Sen finns det nog en rejäl dos av avundsjuka/svartsjuka hos unga killar när mer eller mindre varenda tösa dreglar efter "Edward" eller "Jacob" och dom själva inte är i närheten av att känna att dom ligger i samma liga som dom.
En del vuxna (män) känner nog lite samma, "jaha, ännu en "snygg" snorunge som gör ett par halvkassa filmer, drar in flera miljoner och har hela världen för sina fötter…".
Jag tycker väl skådisarna var halvdana/okej av det jag sett, Rob Pattinson har jag sett lite av i andra filmer, det ska bli spännande att se vad han gör för roller under kommande år, känns som att han är den i casten som har den stadigaste karriären framför sig och har riktig talang.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Accalia
2016-08-01 11:53
#4

#3 det där med att man hänger med på vad andra tycker tror jag är så sant. Jag lovar att en tedjedel av de som klagar på Twilight på nätet inte ens har sett så mycket som en trailer xD

Lia
2016-08-01 11:54
#5

Jag hittade hit via nya inlägg. Jag gillar inte twilightfilmerna. Innan jag såg dem misstänkte jag att jag inte skulle gilla dem, så jag såg alla för att kunna döma rättvist, och jag tyckte verkligen inte om vad jag såg. Däremot vet jag inget om böckerna, de kanske är bättre, men jag antar ju att de har samma story. Däremot slipper man effekterna och skådespelarna i böckerna. Jag har jättesvårt för dåliga effekter, storyn hade nog kunnat vara bra om det jobbades ordentligt på den (vilket jag har lite svårt att tro), och det var förmodligen inte mer än 1-2 skådespelare som gjorde sitt jobb ordentligt. Personligen det jag tycker är löjligt är att det känns som att storyn blev ihopslängd på en kafferast och att "triangeldramat" inte är speciellt romantiskt om man verkligen tänker på det. Och det faktumet att det som är mest "vampyrigt" med filmerna är att det glittrar lite i solen… Dessa filmer är helt enkelt inte min version av varken kärlek eller vampyrer, och det känns som att de försökte alldeles för mycket med för lite att jobba med. Men alla har olika smak, och man måste få lov att tycka som man gör :-) Jag har inget problem med folk som gillar twiligt, en av mina favoritartister har gjort en låt till filmerna som jag trots allt lyssnar på. Det är bara en film ^^

Herveaux
2016-08-01 12:01
#6

#4 Exakt! Dom vet att det handlar om vampyrer och varulvar och endera av dom blir kär i en vanlig tjej. Typ så.
(Jag glömde ju tillägga att jag gillade serien True Blood, den har också fått en släng av hata-sleven, mestadels i USA dock.)

Jag hoppas det värsta av hatstormen har lagt sig nu så ni som gillar serien får göra det ostört. 🙂


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Cireea
2016-08-01 15:13
#7

Jag brukar ha svårt att se negativ-sidan när personen i fråga inte har sett någon av filmerna eller läst någon av böckerna. Jag menar alltså en person som inte ens försökt se filmerna eller läst någon bok. 😐När personen då försöker argumentera använder de bara argument som någon annan tidigare sagt men som dom själva inte har en aning om då dom inte ens sett filmerna. Ni vet dom typiska sakerna som vampyrerna glittrar och "varulvarna" är dåligt gjorda. 

Alla som brukar vara här inne vet hur mycket jag hatar termen "varulvar" när man pratar om Jacob och de andra vargarna. 😂

Men i övrigt, jag tvingar ingen att gilla filmerna eller böckerna. Jag försöker inte tvinga dom på någon om dom inte vill och jag pratar inte om dom med någon som inte delar mitt intresse. 🙂 Alla har rätt till sin åsikt och jag respekterar dom som ogillar Twilight om dom kan respektera att jag gillar Twilight.

Jag förstår mer än väl att Twilight inte är för alla och jag ogillar också en del av serien. Filmerna är något som kritiserats hårt i vissa av våra trådar och även karaktärerna i sig brukar vi diskutera ganska vilt. Bara nu senast var det ganska mycket diskussion kring Edward och hans kontrollbehov. Så vi här inne är inte helt blinda för de negativa sidorna, vi brukar kritisera och diskutera filmerna/böckerna ganska vilt även om vi alla är fans på ett eller annat sätt. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-08-05 16:13
#8

Jag tycker det är okej att typ ogilla saker fast man inte sett dem, däremot avskyr jag när folk försöker trycka ner andra pga av det. Jag stör mig inte när folk tycker Twilight är skräp, oavsett om de sett/läst dem eller ej. Däremot tolererar jag inte när en del försöker få mig att känna mig korkad eller värre för att jag råkar gilla dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Accalia
2016-08-05 20:52
#9

#8 fast man kan varken gilla eller ogilla något om man inte sett/läst/gjort saken? Därför blir det irriterande o taskigt

Calcifer
2016-08-06 10:39
#10

#9 Klart man kan, och varför är det taskigt? Så länge man inte dömer andra eller trycker ner dem vad spelar det för roll? Har en kompis som aldrig läst eller sett just Twilight men står inte ut med tanken på att ens ge dem ett försök då hon ogillar 99% av skådespelarna som är med, ogillar vampyrer och varulvar och hela den grejen, och inte är intresserad av romantik i filmer eller böcker och dylikt för fem öre. Det stör väl inte mig för hon sitter inte direkt och snackar skit om dem hon bara ogillar dem ändå och uttrycker det enbart om någon frågar. Det är hennes ensak och varken irriterande eller taskigt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Accalia
2016-08-06 11:24
#11

Jag menar att om någon säger att jag tycker inte om filmerna Twilight utan att ha sett filmerna. Din kompis gillar inte skådelspelarna eller vampyrer och varulvar. Det är det hon inte gillar, det är kanske inte så troligt att hon gillar filmerna, men hon kan inte säga att hon inte gillar dem om hon inte sett dem. Det är det jag stör mig på, samma sak med om någon inte gillar en viss maträtt, de har aldrig smakat, hur vet de då om de gillar den eller inte, om den innehåller en viss ingrediens så är det inte så troligt att de gillar den, men man vet inte förrän man provat

Calcifer
2016-08-06 11:39
#12

#11 Och klart man kan göra det. Människor gör så med allt möjligt, ser inte problemet så länge man inte gör andra illa med sina åsikter. Att någon ogillar Twilight utan att ha sett filmerna stör knappast mig om de inte är otrevliga med åsikten. Deras åsikt kanske inte är välinformerad men det är fortfarande en åsikt och jag respekterar den om de respekterar min.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Accalia
2016-08-06 11:50
#13

#12 nej det är inget problem så sätt men jag tror inte på att man kan gilla något utan att ha testat först

Annons:
Calcifer
2016-08-06 11:54
#14

Och jag vet att man kan det. ^_^


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Accalia
2016-08-06 11:59
#15

#14 jag vet att det är lite svårt att göra det, men visst, man kan säkert tycka en film är dålig om man inte sett den, eller tycka gurka är äckligt när man aldrig smakat, visst :)

Calcifer
2016-08-06 12:03
#16

De flesta människor ogillar något de inte har personligt starka erfarenheter av, medvetet eller inte. Det är otroligt vanligt. 

För övrigt kräks jag vid blotta tanken på t:ex surströmming och då har jag aldrig ens varit i närheten av att smaka. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Accalia
2016-08-06 12:14
#17

#16 jo de sant, men vissa saker är annorlunda än andra, filmer är inte så jobbigt att testa på och därför tror jag bara man vet om man ogillar något när man först testat de Det har vart många filmer och smaker och annat jag trott jag inte gillat, men när jag väl testade dem var det inte så farligt

Calcifer
2016-08-06 12:48
#18

#17 Fast det där är lite två skilda saker, tycker jag. Klart man kan ha antagit fel, men man kan ju samtidigt också gilla en film första gången man ser den och senare ändra sig när man ser den igen. Att ändra åsikt är ju något helt naturligt, speciellt om man förändrats som person. Så klart man kan säga "jag gillar inte x" för att sedan ändra sig om man ger x en chans, men känner man att man verkligen inte gillar vad det nu är så är det ju samtidigt också helt naturligt. Jag personligen gillar att ha erfarenhet av det jag har åsikter kring. Jag såg t:ex 50 Shades of Grey fast jag visste att jag skulle ogilla den då jag ogillar konceptet extremt samt att jag gav upp efter halva första boken för jag tyckte det bara var fruktansvärt alltihopa. Men sen finns det t:ex skådespelare jag inte gillar, helt enkelt för att jag inte gillar dem. De är inte dåliga skådisar, de verkar inte som dåliga eller otrevliga personer, och de har aldrig gett mig något dåligt intryck - men jag gillar dem helt enkelt inte och undviker filmer med dem om jag kan. Men däremot sitter jag inte heller och tänker fula tankar om dem och jag ser inte ner på någon som gillar dem. Jag gör det helt enkelt bara inte, även om jag inte ens kan sätta ett finger på varför. Det bara är så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maleficum
2016-08-28 22:24
#19

Jag kan inte påstå att jag är överförtjust i Twilight (har dock lyssnat på böckerna mer än en gång :P). Sett första filmerna och snabbspolat de senare filmerna (Älskar dock Hillywood shows parodier på filmerna

Gillar inte riktigt filmerna mycket pga av skådisarna (eller de bakom kamerorna som ska se till att skådisarna ska spela bra), har sett han som spelar Edward i andra filmer där han gör ett bättre jobb däremot så har jag aldrig sett hon som spelar Bella göra något bra även i andra filmer. Sen kändes det inte som att tredje boken hade tillräckligt med kött på benen för att rättfärdiga att göra två filmer av den (känns mest som de bara följde på en trend med det).

Gillade böckerna bättre förr för jag läste dem under perioden perioden jag verkligen började lyssna på böcker och ännu inte läst så mycket (gått från att läsa kanske 1-2 böcker om året till att nu lyssna på flera hundra böcker om året) så hade inte så mycket att jämföra med, men allteftersom jag konsumera mer böcker och under den perioden främst böcker med vampyrtema och varulvstema (kan det inte finnas ett bättre namn för varulv?) så tappa jag rätt mycket intresset för Twilight och märkte hur mycket sämre dem var i jämförelse med många andra böcker jag läst nu (det negativa med att konsumera för mycket böcker för det är många gamla favoriter jag inte ens klarar av att ta mig igenom längre och undrar hur jag från början kunnat gilla dem :P).

Om man nu ska se på saker jag inte gillar med boken så är det väl i grunden själva berättelsen i sig, trots flera böcker händer det egentligen inte speciellt mycket i dem (många platser där det var lätt att sväva bort i egna tankar) förutom Bellas "gnällande" på det mesta (hon känns lite väl negativ och hennes karaktär känns rätt "platt"). Sen är det vampyrbiten i boken, känns aldrig som de faktiskt är vampyrer (vilket väl iof är något man kan förbise och helt enkelt inte tänka på det som en vampyrbok). Ett annat "problem" jag har med boken är Edward och hans beteende och Bellas motagerande till det (och det är väl en av dem saker många Twilighthatare återkommer till) att han i princip förföljer henne och det är accepterat som något tilltalande istället för något otrevligt som det ju faktiskt är. Och Edwards "bollande" med hennes känslor blev rätt uttröttande.

Ska man se något positivt så var det den bok som lärde mig vad epiphany betyder och eftersom de hör till några av de första engelska böckerna jag lyssnade på så får det väl räknas till en av dem som fått min engelska att bli mycket bättre (numera lyssnar jag i princip enbart på engelska böcker).

Och nu blev det ett riktigt långt inlägg :P men hoppas det hjälpt lite till din frågeställning.

( #3 Om det är den serien jag tror du menar så gillar jag den också! Läst några av författarens andra böcker?)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herveaux
2016-08-28 22:31
#20

#19 Näe, men jag skulle gärna vilja läsa fler böcker av Molly Harper. 😍

(Ett annat ord för varulv kan vara hamnskiftare / shapeshifter.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Cireea
2016-08-28 22:35
#21

#19 Det finns så mycket jag vill svara på i ditt inlägg men jag nöjer mig med att svara på ett par, exempelvis  biten om Edwards beteende i böckerna. Oerhört många som gillar böckerna (mig inkluderat) ogillar också hans beteende. Vi här på sajten har kritiserat och diskuterat just den biten rätt hårt i den här tråden

Sedan, just det där med "varulv" i Twilight så finns det ett annat ord. Skiftare!
Vargarna är inte varulvar i Twilight-serien utan skiftare. Det finns däremot varulvar (månbarn) men dessa får man inget större grepp om i just böckerna. 

Jag kan förstå de punkter du tar upp och kan hålla med vissa saker. Jag är ett fan av Twilight och den värld som böckerna öppnar upp för men jag blundar inte för det som böckerna saknar och kan absolut vara hård i min kritik ibland.👍 Bara för att man är ett fan behöver man inte älska allt. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maleficum
2016-08-28 22:38
#22

#20 Tänkte mest på något annat svenskt ord (annars gillar jag shapeshifter bäst).

Har nog läst nästan alla hennes böcker, helt underbar humor (jag har annars svårt med för mycket humor) och vill man ha vampyrtema på det så är det ju Jane Jameson serien som gäller.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: