Annons:
Etikettallmänt
Läst 1913 ggr
[eliinmeyer]
2016-05-24 15:09

Saker som alltid stört er

Finns det något som ni alltid stört er på i filmerna eller böckerna? Det kan vara hur de filmat, va de har på sig, hur de pratar, saker karaktärerna brukar göra eller karaktärerna i sig, vad som helst? Skriv det så kan man diskutera! :) Jag kan börja: Jag har alltid stört mig på hur bella pustar och flämtar när hon ska prata haha

Annons:
tlover
2016-05-24 15:16
#1

Oj, mycket.

Att vampyrerna glittrar och är så överdrivet "vackra" (inte min smak på utseendet på skådespelarna därav ""), att det är så överdrivet kristet med att Bella ska vara oskuld tills hon gifter sig, sista boken generellt, att det är så lite med Jacob i andra filmen (jämfört med boken, boken är ju en "Jacob bok")

och främst att böckerna är skriven med sånt flyt att man inte märker att den är så dålig förrän man läst alla 😛. Det är ju egentligen en bedrift. Jag är inte ensam om att ogilla böckerna i efterhand.

l'm back

Cireea
2016-05-24 17:08
#2

Det finns flera saker som stör mig, bland annat hela den här "prägling"-grejen. Inte att det existerar utan att det alltid har varit ett undantag att präglas på någon men så i den här bokserien så präglas ju för f*n varenda en! 😕

Stör mig även på att Bella tillåter sig bli så illa behandlad av Edward. Det här finns det ju en tråd om till och med, så flera av er vet vad jag menar. Alltså att hon tillåter sig kontrolleras av honom. 
Stör mig också på hela grejen att Edward försöker (och lyckas) pressa Bella till att gifta sig. Det var framtvingat och onödigt. 

Att Bella spelas av Kristen Stewart, gillar inte alls henne som Bella och det förstörde Bella i böckerna för min del. 

Stör mig även på att vi inte får veta särskilt mycket om månbarnen (varulvarna). Det är en snabb kommentar i sista boken från Edward när Caius försöker hitta anledningar till att starta ett krig. Sen.. inget mer. 
Och än mer, Edward visste hela tiden att Jacob och de andra inte är varulvar utan skiftare men har ändå knipit igen om det i fyra böcker. 

Och det var väl några saker som jag stör mig på. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-05-24 18:05
#3

#1 haha det ned att de är vackra är det jag gillar mest med tanken att vara vampyr haha ;)) Sen hade det väl inte med det att det är kristet bara att göra med att hon "skulle" vara oskuld, utan att de skulle vänta med att omvandla Bella till vampyr tills de gift sig och Edward ville inte skada henne, vilket han kan göra om hon fortfarande e människa. #2 jag tyckte Kristen var bra som Bella, eller jag såg egentligen filmerna före jag såg böckerna så fick ju ingen uppfattning om Bella som bara Bella innan jag fick se hur Kristen spelade Bella, men när det gäller hennes utseende och awkwardness så tyckte jag det va ganska bra :)

Cireea
2016-05-24 18:49
#4

#3 Nje, föreställde mig Bella helt annorlunda och jag tror att dom kunde ha hittat någon bättre egentligen. Men nu är det som det är.. 😛Jag ser ju på filmerna ändå.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

tlover
2016-05-24 19:47
#5

#3 i historien är det så men anledningen att hon skrev så är för att hon är kristen och det skiner igenom. Sen om dom skulle ha väntat tills hon var vampyr så skulle dom ju inte haft sex innan hon var det heller. Jag gillar traditionella vampyrer mer eller att dom är snygg är väl pk men vampyrer ska inte glittra.

l'm back

Cireea
2016-05-24 20:24
#6

Tycker det där med att dom glittrar i solen är en rolig tvist på att dom egentligen ska brännas i solen. 😉Det är ju just det som är det sköna med Twilight, det går ifrån det "traditionella" och är en helt egen värld.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[eliinmeyer]
2016-05-24 23:06
#7

#5 Edward är väl den som är mer traditionell av sig och del ville han vänta pga att han inte ville skada henne och del ville han vänta för att det var tradition, men tillslut övertalade hon ju honom och han ville ju egentligen fortfarande vänta, trots att de gift sig, så då var det inte längre tradition, utan faran att hon skulle skadas #6 ja ellerhur, jag gillar också det, lite kul också när de diskuterar i böckerna och hon ställer frågor om typiska saker som man alltid hört om vampyrer och så slår de hål på de myterna osv :)

tlover
2016-05-24 23:09
#8

#6 Det beror ju på hur man menar med traditionell, Brahm Stokers Dracula kunde ju gå ut i solen utan att brännas tex.

Det blir däremot riktigt tråkigt att dom är så oövervinnerliga som dom är.

#7 Jag syftade på författaren.

l'm back

[eliinmeyer]
2016-05-25 08:31
#9

#8 Kan tycka det är coolt att de liksom är högst upp på matkedjan, kan bara dö på få sätt, gillar det haha Jaha, jag trodde du menade Bella haha

Cireea
2016-05-25 08:48
#10

#8 Agree to disagree 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Swadika
2016-05-26 09:55
#11

Att inte blodprovs delen är med i Twilight filmen. 

Att Jessica i första boken, efter skolbalen när hon ringer upp Bella säger något liknande med "vi ses imorgon" när det är vårlov den veckan (enligt New Moon i alla fall)

Att översättningen i New Moon filmen är helt fel på minst ett ställe, det kanske inte har med detta att göra men det stör mig haha. När Bella stoppat Edward från att gå ut i solen i Italien så säger hon något liknande med "You can leave me now" och översättningen är typ" Du kan inte lämna mig nu"

Att man får veta så himla lite om Denali. Jag har upptäckt två saker som berättar om varför de egentligen lever som vegetarianer.  Båda i Breaking Dawn, den första när hon misstänker att hon är gravid och tänker igenom myterna hon läste i Twilight. Så står det något liknande med "Vad jag nu visste om Tanya och hennes familj så misstänker jag att vissa av dessa myter är sanning". Den andra är när Edward ska berätta om Renesmee och han säger något liknande med "Och att en människa överlever en sådan akt är ytterst ovanligt. Håller ni inte med?" till Tanya och Kate.

Plus en massa andra små saker som jag får återkomma med när jag läst om böckerna ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cireea
2016-05-26 12:03
#12

#11 Ja ja ja!!! 😮 Håller med om det du skriver.

Ska vi inte prata om att dom kallar Irina för Anna i den svenska versionen av New Moon, det om något är sjukt irriterande! 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Swadika
2016-05-26 14:26
#13

#12 Gud det glömde jag helt bort, det är verkligen något som stör mig

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Cireea
2016-05-26 15:18
#14

#13 Man försöker som förtränga det.. 😐 Det är liksom inget litet misstag, Irina och Anna är inte ett dugg likt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Swadika
2016-05-26 15:29
#15

#14 Eller hur, och det är det enda namnet som är översatt och bara i New Moon. En sak hade väl varit om de översatt namnet i kommande böcker också men nej inte ens det.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cireea
2016-05-26 15:31
#16

#15 Precis, då hade det inte blivit lika irriterade, även om jag skulle irriterat mig på om dom  bytt namn på en enda karaktär. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-05-27 00:36
#17

Hur Jasper alltid ser ut som om han försöker att inte bajsa i byxan så fort Bella är med. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-27 10:51
#18

#17 HAHAHAH! 😂

Något jag stört mig på är att i första filmerna är Edward sådär löjligt "snygg" och fixad men ju fler filmer det blev desto sluskigare blev hans utseende. Det var som om dom struntade i att hålla honom lika fixad och perfekt! 😟


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-05-27 12:32
#19

#18 Medhåll. Samt att de övrigas frisyrer inte är likadana efter första filmen heller.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Katniss
2016-05-28 13:33
#20

Hmm… Själv såg jag första filmen (dock inte hela) innan jag började läsa böckerna.. Så har alltid sett kristen som Bella och har därför inte något 'innan kristen' att jämföra med. Hon kan vara lite tafatt i skådespelningen men utseendemässigt passar hon som Bella. #2 ja, jag tyckte också att väldigt många präglades för att det skulle vara så ovanligt.. #6 ja, det blir ju lite mer än bara 'just another vamp story' eller hur? :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Calcifer
2016-05-28 14:03
#21

Angående det traditionella med vampyrer så är det egentligen helt fritt fram att göra som man vill tycker jag. De är fiktiva figurer så jag har inget problem alls med att Meyer gått ifrån hur de "brukar" vara. Det finns ju inget rätt eller fel egentligen, när allt är påhittat.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-28 14:06
#22

#21 Bra skrivet! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Swadika
2016-05-28 14:11
#23

Sen är det ju volturi som spridit mycket utav de falska myter som finns om vampyrer för att folk inte ska bli misstänksamma. 😃😉

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cireea
2016-05-28 14:13
#24

Precis, så de "traditionella vampyrerna" är egentligen inget annat än lögner. 😎Vi människor är så otroligt lättlurade. 😐

Fast, vad tycker Volturi nu när det släppts så mycket information om deras annars hemliga värld? 🤔 Dom borde vara rätt upprörda.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
2016-05-28 14:24
#25

#24 dags för en liten teori här då. Tänk om Stephanie Meyer egentligen är en vampyr, med i Volturiklanen. Hon får i uppgift att skriva en bok där det berättas att en viss klan gjort myterna för att skydda vampyrsläktet. Men eftersom 99% av de som läser Twilight är säkra på att det endast är påhitt, så kommer de att tro att det är ÄNNU ett påhitt. Smart drag, Volturi 👏👏👏 🙃🙃🙃

R.I.P. Anton 💔

Cireea
2016-05-28 14:25
#26

#25 Well played Volturi.. Well played. 😕


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Swadika
2016-05-29 10:02
#27

Tror det var du Cireea som sa det men i filmen Eclipse att de inte nämner varför skiftarna blev just vargar

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Annons:
Cireea
2016-05-29 10:22
#28

#27 Precis! ☝️ När  dom sitter vid elden och Billy berättar historien om deras förflutna så tar dom aldrig upp varför skiftarna blev vargar. Däremot är det något man faktiskt får veta i böckerna, storyn är så extremt intressant men dom tar bort minst hälften i filmen vilket är tråkigt. 😕 Man fick mycket bättre förståelse för vargarna och deras bakgrund när man läste om deras historia i Eclipse

Här är tråden som jag gjorde om det: http://twilight.ifokus.se/discussions/56b885248e0e743540001156-eclipse-historier-vid-lagerelden?4d71245ab9cb46214104638c-1


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-05-29 10:54
#29

Jag ogillar att de tog bort scenen från Eclipse där Bella gråter hysteriskt över att hon valt bort Jacob. Jag tyckte den scenen var jätteviktig i boken, då den visade att trots att Edward var den hon verkligen ville vara med så kunde hon till 100% se en riktig framtid med Jacob också, som hon också ville ha, bara inte lika mycket. Plus att jag tyckte det visade en bättre sida av Edward också, när han blev osäker på om hon verkligen valt rätt pga hur hon reagerade. I filmen är han liksom… mest barnslig kring det hela känns det som.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-29 11:54
#30

#29 Håller med, det var en otroligt viktig del.
Tycker att filmerna till stor del visar en orättvis bild av karaktärerna och hur dom agerar i olika situationer. 😐 Lite svårt att förklara men både Bella och Edward framställs lite annorlunda i filmerna jämfört med böckerna på både gott och ont.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-05-29 13:02
#31

#30 Ja, det håller jag nog med om. Något som alltid stört mig är kritiken Kristen Stewart fått dock angående hennes skådespel. Alltså, om vi ska vara brutalt ärliga är Bella en rätt platt karaktär och liksom, på det sättet gör Kristen henne perfekt. Hon har inte mycket till personlighet i böckerna heller, tycker jag. 🤐


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[eliinmeyer]
2016-05-29 14:27
#32

#31 ellerhur! Kan störa mig otroligt mycket på hur alla säger "jag har aldrig sett kristen le", eller "kristen är aldrig glad" bara för att hon spelade Bella. Eller hur de säger "kristen spelade Bella dåligt, hon va så tråkig och känslolös hela tiden" eller liknande. Det är ju så Bella är??? Hon är inte superglad eller uttryckande hela tiden, fattar inte asså

Calcifer
2016-05-29 14:38
#33

#32 Speciellt när folk oftast inte sett henne i andra roller heller. Plus att hon som person är inte direkt "hollywood". Typ, superawkward sådär asgulligt precis som jag är och skulle vara om jag var känd, men det finns mängder med videos och bilder där hon skrattar, ler, skämtar, skojar, osv. Plus att i t:ex Panic Room, Welcome to the Rileys och Camp X-Ray är hon så friggin' fantastisk!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-29 14:43
#34

Jag tycker inte om Kristen som Bella. I mina ögon gillar jag inte hennes sätt att uttrycka känslor i ansiktet (stör mig mest på hennes mun 😂). 

Även om Bella är en platt karaktär så har hon ju ändå känslor som speglas i ansikte och ögon, även om det inte är just glädje så finns det ju massor av andra känslor som vi får läsa om i böckerna men som Kristen inte speglar lika bra i filmerna! 🙂Men jag gillar ändå filmerna och ser dom mer än gärna några omgångar per år. 

Typ som i Eclipse när hon ska be Jacob kyssa henne där uppe i bergen. 😕 Ogillar den scenen i filmen då jag hatar hur Kristen spelar. 
Eller i New Moon när hon skriker "no no no no" när Volturi är på väg att "döda" Edward. Hatar hur hon spelar med kroppen i den scenen. 

Men, jag tror absolut inte att det är Kristen's fel (och det här har jag nämnt i tidigare diskussioner om jag inte minnet fel). Jag tror absolut att hon fått direktiv om hur hon ska agera så det är ju inte bara hennes fel att vissa scener känns lite misslyckade. 

Jag säger inte att hon är en uttryckslös människa som aldrig skrattar i det verkliga livet. Självklart är ju Bella hennes roll  men jag gillar inte hur Kristen spelar Bella, jag tror det finns skådisar som skulle gjort det bättre men så är det ju ofta med filmer (allra helst sådana som är baserade på böcker). 🙂 Dock är jag inget fan av Kristen Stewart i övrigt heller, har sett några filmer men inget som fastnar.

Men ja, hon är inte så hemsk att jag ratar filmerna men hon är inte sådär Oscars-vinnande bra heller! 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Calcifer
2016-05-29 14:46
#35

#34 Håller absolut med till viss del. Alltså, jag tycker hon gjort det bra med materialet som finns och gissningsvis med de direktiv hon fått. Men absolut är det inte perfekt heller, tycker ingen skådis förutom Carlisle och Charlie lyckats ordentligt om jag ska vara helt ärlig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-29 14:52
#36

#35 Oja, Billy Burke och Peter Facinelli gör sina roller väldigt bra. 🙂
Vill säga att Chaske Spencer gör rollen som Sam bra och även Alex Meraz som Paul. Man har ju inte så mycket att gå på men utifrån det man sett i filmerna. 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Swadika
2016-06-01 12:06
#37

Kom på en till!!

I sista filmen så borde inte Alice se fajten, eftersom hon inte ser varulvarna och Renesmee. Inte heller Renesmee och Jacob när hon är vuxen.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cireea
2016-06-01 12:33
#38

#37 Good one, även om jag älskar tvisten i filmen just för att man blev så jäkla omskakad! 😛 Jag ryser i hela kroppen varje gång jag ser den fajten, så många liv som skulle kunnat förloras .. 

Men ja, hon borde inte kunna se fighten eller Renesmee's framtid med Jacob. 😐Det är ju något som finns i bakhuvudet när man ser slutet men jag antar att dom gjorde om just för att göra sista filmen mer intressant.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-06-01 14:09
#39

Jag älskade twisten med fighten, mest för att jag är väl medveten om hur mycket man kan ändra i filmer och visste inte alls att det inte var "på riktigt" så jäklar vad jag grät och satt helt fastfryst i stolen på bion. xD

Men håller med om slutet med Jacob och Renesmee. För övrigt, jag hatar hennes namn. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-06-01 14:17
#40

#39 Eller hur!!! Gillar inte heller hennes namn.. 😟


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-06-01 16:22
#41

#40 älskar hennes namn

Annons:
Katniss
2016-06-16 20:51
#42

#40 det är unikt, det får jag ju ge henne. Men får mig att tänka på rosmarin :/ Åh även fast det egentligen inte borde gå att se den så tycker jag om fajten i sista filmen, trodde på allvar att allt verkligen hände första gången jag såg den.. Förskräckt blev jag.. 😔

R.I.P. Anton 💔

Cireea
2016-06-16 23:06
#43

#42 Unikt, ja. Sen om det är fint är en annan sak! 😎


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Cireea
2017-07-04 14:50
#44

Ah, jag som precis läst böckerna och sett filmerna två gånger då de gått på tv tycker det är extra roligt att läsa igenom den här tråden igen. 😂

Ny sak jag stör mig på i Breaking Dawn filmen. 
När Jacob, Seth och Leah möter representater ur Sams flock. Hela den scenen och anledningen till scenen är fel fel fel fel fel fel fel. Exempelvis är inte ens Embry med på det där mötet då Sam trodde att det fanns en överhängande risk att Embry skulle lämna flocken och istället ansluta sig till Jacob. 

För att inte tala om att Jared och Jacob är de enda som är i mänsklig form. Och att Jared dessutom vädjar till dem alla tre att komma tillbaka.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: