Annons:
Etikettallmänt
Läst 1149 ggr
Calcifer
2016-05-08 23:48

Skilja på verklighet/fiktivt?

Lite utbrutet ur från tråden Team Edward vs Team Jacob, då jag och Cireea trippade lite kring ämnet men jag tror det skulle vara intressant att utforska det närmare. När det gäller Twilight så går det ju inte att förneka att filmerna och böckerna har miljontals fans, och många av de som gillar dem är lite yngre. Inget fel i det, däremot är något jag kan tycka vara otäckt ibland hur en del inte verkar kunna göra skillnad på det där med verklighet och fiktivt. Alltså, det som är okej i en fiktiv berättelse inte är det i verkligheten. Ett klart exempel då Edward och hur kontrollerande han är kring Bella och vilka hon får umgås med och liknande. Jag kan uppskatta hur Meyer tänkte när hon skrev böckerna och jag kan i en fiktiv värld tycka att det är ju inte särskilt farligt. Men sen finns det tyvärr många fans som på riktigt påstår att de vill ha någon exakt som Edward, kontrollbehov och allt för det är ju "såååå romantiskt". 

Är det något ni någonsin reagerat på? Hur känner ni kring det? Är det oförargligt eller ringer det varningsklockor hos er att en del inte riktigt kan göra den där skillnaden?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Cireea
2016-05-08 23:53
#1

Nu vet ju du min åsikt men skriver ändå här att jag reagerar starkt på Edwards kontrollbehov i böckerna/filmerna, och jag tycker inte riktigt det är okej hur den där kontrollen romantiserats. 

Just att unga människor som inte vet bättre ser filmerna, läser böckerna och sedan tror att det här är normalt i ett förhållande. Vet man bättre och kan skilja fiktivt från verklighet så visst, då är det ju inga problem. Men just unga personer suger åt sig saker och ting som en svamp och då kan det vara ett problem om personen inte kan se att det som är okej i Twilight inte är okej i det verkliga livet.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-05-08 23:55
#2

#1 Ja det är där jag står också. Jag förstår varför det romantiseras i böckerna/filmerna, och på egen hand är det ju ingen big deal egentligen, men det är just att så många inte gör skillnad på om det är påhittat eller på riktigt. Utan tycker att det är lika romantiskt och underbart oavsett. 

Kan du komma på några liknande exempel förutom det jag tog upp, som brukar vara det första folk tänker på om man påbörjar denna diskussion.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[eliinmeyer]
2016-05-08 23:56
#3

#1 jag skulle inte ha något problemen med att ha en kille som Edward (😏) dock utan kontrollbehovet på en sån max nivå. Jag tror man inte ser det så seriöst när bella är så accepterande av det, hade hon rytigt ifrån mer och sagt nej, eller någon annan i filmen eller böckerna nämnt det mer hur det är överdrivet tror jag fler hade reagerat, eller reagerat annorlunda

Calcifer
2016-05-08 23:58
#4

#3 Fast det är väl ungefär där det blir oroande - att hon inte säger till och då är det inget folk höjer ögonbrynen över. Det är precis så det fungerar i verkligheten också, tyvärr. När jag var i ett extremt kontrollerat förhållande så sa jag inte ifrån, inte för att situationen inte var fruktansvärd och inte okej på någon fläck, utan för jag hade blivit manipulerad så pass att jag inte såg det själv. Då såg ingen annan det heller = ingen reagerade. Och sen så tycker jag det är rätt tydligt hur arg hon blir över det, men sen så dyker ändå det tragiska upp att hon finner sig i det ändå trots att hon blir förbannad och känner sig kränkt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-09 00:00
#5

#2 Ska exemplet komma från enbart Twilight-serien eller kan man ta vilken film/bokserie som helst ? 🙂

#4 Kunde inte sagt det bättre själv. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-05-09 00:04
#6

#5 Ja så långt tänkte jag faktiskt inte, jag började ju tråden med Twilight i åtanke men absolut att det går bra att dra andra exempel från andra böcker/filmer som kan understryka poängen liksom.

Då blir väl det mest uppenbara Fifty Shades of Grey. 🤮


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Cireea
2016-05-09 00:04
#7

#6 Fifty Shades Of Grey är ju obligatoriskt eftersom det är en FanFiction av Twilight egentligen så.. 🤮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-05-09 00:06
#8

#7 Och fanfiction som är så bra, och så gör man så där asså. Nu har vi fanficförfattare fått ännu sämre rykte. -.-

Sen finns det väl egentligen mängder med fler bra exempel men min hjärna står still…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[eliinmeyer]
2016-05-09 08:47
#9

#4 ja jo det är sant, men jag kan fortfarande inte se det som att det är något fel på honom

Katniss
2016-05-09 11:26
#10

Om man hade vänt på rollerna (som i Life and Death, som jag fortfarande inte läst 😬😬) så tror jag nog att det blivit tydligare. Alltså om edwardelina hade uppvisat sådant stort kontrollbehov. Då hade nog folk höjt på ögonbrynen (pga att hon är tjej, könsrollerna är ju inte helt jämställda :/ ) men i nuläget gör de inte det. Jo, men detta kontrollbehov romantiseras ju väldigt mycket. Det hade nog räckt med en tillrytning från Bellas sida, så är jag ganska säker på att folk hade reagerat mer. Nu är det mer (speciellt för yngre läsare då) : jaha okej, så han bestämmer över henne. Då ska det vara så alltså? Okej..

R.I.P. Anton 💔

Calcifer
2016-05-09 11:27
#11

#9 Fast fel och fel, det är ju inte som att han är störd på något vis. Liksom, det beteendet i en bok eller film är ju inte en så stor big deal. Men det är det där när tjejer i typ yngre tonåren blir så pass färgade av t:ex Robert Pattinsons skådespelande och utseende att de anser att det är helt normalt, det är helt okej, och faktiskt i verkligheten skulle det ju vara jätteromantiskt om en kille gjorde så. Och det är där problemet växer fram, för nä, i verkligheten skulle det inte vara jätteromantiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-09 12:28
#12

#10 Ja precis, i Life and Death är Edythe (Edward) inte alls kontrollerande. 😐

#11 Word! Det är exakt det som är problemet! 😟 

Jag som tänkte på en sak igår kväll som passade in i tråden från Twilight-böckerna men nu kan jag inte komma på vad det var! 😭Så irriterande!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
2016-05-09 21:36
#13

#12 ja, det var ju det jag misstänkte :/ när det är en tjej som är kontrollerande blir det ju helt plötsligt helt annorlunda.. 🤔

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Calcifer
2016-05-09 21:41
#14

#13 Ja det är romantiskt av en kille och tydligen "psychobitch" av en tjej. Sånt hatar jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-09 21:42
#15

#13 #14 Håller med.. 😐


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
2016-05-09 22:40
#16

#14 Jepp :/ synd att det alltid ska bli sådana skillnader mellan tjejer och killar :(

R.I.P. Anton 💔

[eliinmeyer]
2016-05-09 23:15
#17

#11 jag vet inte om det är på grund utav hans utseende som folk accepterar det men tror mer (anledningen till varför jag inte tycker det verkar så farligt) är att han aldrig gör det på ett våldsamt sätt (typ skriker åt henne, håller fast henne) eller för att ingen annan liksom reagerar på det. Alla bah "jaha, men sån e han" liksom

Calcifer
2016-05-10 01:01
#18

#17 Mitt ex skrek aldrig på mig och höll aldrig fast mig. Det han gjorde var ändå livsfarligt och verkligen inte okej. Det är tyvärr rätt vanligt att människor antar att det ska synas eller vara aggressivt när någon kontrollerar en. Har man manipulerat någon tillräckligt behöver man inte vara varken arg eller fysisk sedan när man styr dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[eliinmeyer]
2016-05-10 14:06
#19

#18 nej såklart inte men jag tror det är därför folk inte tycker det är så farligt

Calcifer
2016-05-10 14:07
#20

#19 Och som förlängning av det så är det precis därför det är farligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Snurrig
2016-05-10 16:52
#21

Även om de negativa sidorna av Edward romantiseras så är det väl otroligt många som är emot det? Eller t.ex Fifty Shades, hur mycket negativ kritik har inte karaktären Christian fått? Mycket. Så dom flesta är nog medvetna om att deras beteenden inte är acceptabla i verkliga livet.

Jag ser inget fel på den här typen av böcker, där man borde ifrågasätta deras beteenden och handlingar - men oftast inte gör.. men då känner jag mig säker att jag inte blir påverkad och att jag förstår skillnaden mellan en bok och verkligheten. Alla gör uppenbarligen inte det..

Vad tycker ni att man ska göra för att inte normalisera det som anses vara okej i böckerna, men som inte är det i verkliga livet? T.ex extremt kontrollbehov? Det är väl egentligen mest väldigt unga personer som är i "riskzonen". Att sätta åldersgräns på böckerna hade nog inte varit så populärt eller genomförbart, men det känns som den enda lösningen. 😂😉

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2016-05-10 18:22
#22

Bra fråga Isaac, vad ska man göra för att förebygga att unga människor inte tror att det här beteendet är okej? Det är en klurig fråga! 

Sedan angående Fifty Shades, väldigt många Twilight-fans hatar Fifty Shades då dom anser att dom gått ifrån karaktärerna för mycket. 😐 Så jag tror att många inte förstår att Edward och Christian är väldigt lika, bara det att man får det mer svart på vitt i Fifty Shades medan Twilight försöker romantisera grymheten.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
2016-05-10 18:34
#23

#22 hade man kunnat sätta in fet i förordet? Eller är det bara jag som läser dem? xD

R.I.P. Anton 💔

Calcifer
2016-05-10 19:11
#24

#21 Det som faktiskt är skrämmande är att det spiller över i verkligheten. Efter att Chris Brown hade misshandlat Rihanna har jag på riktigt sett tonåriga tjejer som sagt "mig får han slå när han vill <3" och det är bara sjukt. Fifty Shades hatar folk för att den försöker låtsas att det är så BDSM ser ut när det bara är skitsnack. Och detsamma gäller Twilight, det är otroligt många som påstår att Edward är den perfekta killen och oooh varför kan inte alla killar vara så, etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-10 19:13
#25

#24 Så vidrigt! 🤮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
2016-05-10 20:00
#26

#24 vet inte vad jag ska svara på det där.. 😑 Usch, vad hemskt *ryser*

R.I.P. Anton 💔

[eliinmeyer]
2016-05-10 23:40
#27

Tycker dock det låter lite överdrivet. Han är inte huuuuur kontrollerande som helst, han skyddar mer Bella, på ett sätt som de flesta inte skulle, vilket anses inte vara okej kanske men när han säger att han inte vil att hon ska va med sina vänner menar han bara Jacob, och det e mest Jacob allt handlar om, barnvakten osv osv, han gör det ju inte för att han vill ha kontroll över henne på det viset, utan han vill skydda henne, han tror ju att han gör det i alla fall, han e inte mental. Men det med Rihanna var ju bara sjukt och de e bara dolk som inte kan förstå allvaret över huvudtaget, fiktivt eller verkligt, som säger sånna saker. De e individuella problem, alltså typ 1 av 1000 som säger/tänker så

Annons:
Calcifer
2016-05-11 00:11
#28

#27 Det är inte 1 av 1000. Det är så extremt vanligt att kvinnor blir utsatta för psykisk misshandel, vanligare än fysisk misshandel, och mer osynligt eftersom det inte är fören långt efteråt man förstår vad man blivit utsatt för. "Han skyddar henne", nja. Hm. Det är lite där det börjar. Han ljuger för henne, manipulerar henne (t:ex att han pga Alices syn använder sig av Charlie för att få bort henne från Forks, etc) och allt "skylls" på att han bara vill hennes bästa. Hade du frågat mitt ex varför han avskärmade mig från vänner, skulle ha 100% koll på vart jag var jämt, och om jag var sen så blev han "orolig" så skulle han sagt att det var för mitt bästa också. Det sa han, t.o.m. "Jag tar bara hand om dig". Gör det inte mer okej. Det är inte överdrivet. I en fiktiv bok, fine. Men samma situation i verkligheten och vi har en manipulativ skithög.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-11 11:01
#29

#27 En vän eller tio vänner spelar som ingen roll.. 😐 Han vill avskärma henne från någon hon bryr sig om, det är absolut inte okej. 

Hur många gånger genom böckernas gång ljuger Edward för Bella? Eller hur många gånger vägrar han säga som det är?  Flera gånger så använder han Alice för att se vad Bella tänker göra enbart för att kunna stoppa henne (Exempelvis som den gången när hon tänkte åka till La Push och Edward sabbade bilen). 

Att det finns i boken/filmerna, det bryr jag mig inte om i den grad att jag hatar Twilight. Annars skulle jag väl inte vara Sajtvärd här inne? 😂😂
Men nu diskuterar vi hur det här skulle sett ut i det verkliga livet eller hur ungdomar reagerar på Edwards kontrollbehov och då blir det en annan sak. Sedan kan jag skilja på fiktivt och verklighet, tyvärr kan inte alla göra det. 😕

Jag förstår din åsikt eliinmeyer men jag håller inte med dig. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-05-11 14:49
#30

#28, #29 nej ja vet i verkligheten är det inte okej, och jag tror inte folk tycker de heller om de hade upplevt det själva, men eftersom de inte gör de så förstår de kanske inte felet i det. Jag själv tycker inte Edward e så överdriven, kanske lite men aa

Cireea
2016-05-11 14:54
#31

#30 Jag tycker inte vi tre får ut så mycket mer av diskussionen.. 😛
Så det kanske är bättre om vi lämnar det eftersom vi inte kommer vidare ^^ Just nu känns det som om vi bara diskuterar runt samma sak.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

[eliinmeyer]
2016-05-11 15:04
#32

#31 haha ja lite

Calcifer
2016-05-11 15:12
#33

#30, #31, Håller med. En intressant diskussion men uppenbarligen har vi lite olika åsikter och det är ju såklart okej det också, men det känns som om vi skulle kunna repetera våra åsikter i 100 inlägg till utan att det gör någon skillnad. Vi förstår ju varandra men håller inte med, då brukar det ta stopp efter ett tag. XD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2016-05-11 17:24
#34

#33 Precis! 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Snurrig
2016-05-11 18:27
#35

Är det lättare att skilja på bokens värld och verkligheten när böckerna är mer extrema?

För att boken ska kunna påverka läsarna på ett negativt sätt, måste den då utspela sig i nutid? För då har läsarna lättare att identifiera sig med karaktärerna än om det utspelar sig förr i tiden. Kan även t.ex historical romance påverka? För synen på kvinnor i dessa böcker är oftast helt annorlunda i jämförelse med hur det är i dagens samhälle.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2016-05-11 18:37
#36

#35 Jag skulle inte säga att hans beteende är "ingenting" i jämförelse med någon annans beteende. Det är ju inte direkt någon tävling om vilken fiktiv person som är värst … 😐Tyckte bara det lät så fel att säga att Edwards beteende  är mindre vidrigt än att någon annans beteende. Jag som nu haft ett förhållande förut där killen var kontrollerande blir väldigt sårad över du minimerar det beteendet som "ingenting" jämfört med en man som våldtar. 😕Och det är väl det problemet vi försökt belysa hela tiden, att bara för att det inte syns så anses det inte vara lika illa som om det syns eller hörs. 

Jag har läst massor med böcker i mitt liv och jag tycker det alltid är obehagligt där killen/mannen är ett rent svin och att tjejen/kvinnan bara accepterar det och att det i boken är ett okej beteende som ingen reagerar på. Samma sak gäller om det är ombytta roller där kvinnan är ett svin och mannen bara nickar och accepterar, men det är väldigt sällsynt i böcker.. jag har inte stött på det i alla fall.

Jag tror att alla sådana böcker påverkar unga människor som läser dom, givetvis. Det är inte så att Twilight är One of a kind och att Edward är den enda karaktären någonsin som är kontrollerande, nu pratade vi just om Twilight i den aspekten men det betyder ju inte att andra böcker med samma typ av karaktär påverkar mindre. 

Sedan är Twilight ett enormt fenomen, så det når ju ut till fler människor än en bok som kanske inte är lika känd. Och så är det ju med alla böcker: Dom kända påverkar ju fler eftersom dom når ut till fler människor. 😐

Boken måste nog inte utspela sig i nutid men det kan absolut stämma att fler blir påverkade av böcker som utspelar sig nu jämfört med en bok som utspelar sig på 1800-talet, det kan nog mycket ha att göra med hur boken är skriven. ☝️


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
2016-05-11 18:48
#37

#36 Jag menar inte att det är ingenting i jämförelse.. Ah. Nu känner jag mig jättehemsk. 😕 Det är inget som är "ingenting". Men vissa saker känns ändå för mig värre än andra. Men vad som är värst för mig behöver inte vara värst för någon annan. Alla tycker olika. Jag skulle kanske klara av tio elaka ord, men inte att få tio sparkar, medan någon annan klarar tio sparkar men inte tio elaka ord.

Edit: Aja, raderade en del ur #35 eftersom det tolkas på ett negativt sätt som får folk (inklusive mig) att må dåligt.. hoppas det är lugnt..

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
2016-05-11 18:51
#38

Jag känner i alla fall att jag fått mitt sagt i den här konversationen så för tillfället kliver jag ur denna tråd.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2016-05-11 19:04
#39

#35 Just det där med att ett beteende i en bok/film/serie inte är lika extremt som t:ex våldtäkt eller säg fysisk misshandel är problemet. Det är där det blir farligt. Det avskrivs som "ja men det är ju inget jämfört med x" eller så märks det inte alls och återigen, det är det som är så farligt! Det är en anledning till varför så många i sådana förhållanden inte gör något åt det, för de jämför sig med de som har det värre och då har de väl inget att "klaga" över, speciellt om ingen annan verkar reagera, nää då är det nog de som överreagerar och så accepterar de situationen. Den tysta psykiska misshandeln kan många gånger vara mycket, mycket värre. Omgivningen reagerar om någon dyker upp med fläskläpp och blåtira. Omgivningen reagerar om man hör gallskrik ifrån en lägenhet för att en person blir våldtagen av sin partner. De reagerar dock inte om det sker i tysthet och psykiskt. Mitt ex kallade mig inte fula ord t:ex fören på slutet. Då var jag hora, slampa, etc. Men innan dess var allt detta insinuerat. Det var insinuerat att jag skulle skatta mig lycklig som hade honom för jag var för fet och ful för att kunna få någon annan. Det avskrevs som gulligt att han ville veta vart jag var hela tiden för han brydde sig ju om mig. Och ja, det var ju för min skull jag inte fick ha de vänner jag ville eftersom de inte var bra för mig.

Förstår du hur jag menar? Det är därför många, jag också, anser att det Edward gör på ett sätt är värre. Om Edward hade slagit till Bella eller typ kallat henne ful och äcklig och rakt ut sagt "du får inte ha andra vänner än de jag väljer åt dig, du är min och kollar du så mycket som på en annan kille då jävlar" så hade folk reagerat. Då hade det antal tjejer som påstår att Edward är underbar och om de bara hade en kille som honom skulle de vara lyckliga minska rejält. För att det är mer extremt.

Nej det är inte mer okej såklart med fysiskt våld eller våldtäkt och liknande. Det är naturligtvis också hemskt, och tyvärr finns det folk även där som faller för den romantiserade karaktären och ursäktar beteendet. Men den skaran är mindre än den som faller för de som mer subtilt ägnar sig åt fula beteenden mot en annan karaktär.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Snurrig
2016-05-11 19:25
#40

#39 Jag förstår vad ni menar. Jag försökte inte på något sätt att förminska Edwards beteende eller få det att framstå som mer acceptabelt än verbalt och fysiskt våld.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Maryam Cullen
2017-04-06 09:38
#41

Jag ser att den här diskussionen har avslutats för länge sedan, men eftersom jag är ny här på iFokus vill jag också gärna uttrycka vad jag tycker om Edwards kontroll över Bella.

För det första baseras allt som händer i Twilight böckerna på kärlek. Edward slår inte Bella, skriker inte åt henne, talar aldrig nedsättande om henne och hindrar henne inte från att göra vad hon vill på grund av svartsjuka eller att han känner att han måste visa sin dominans över henne. Det enda han hindrade henne från var att träffa Jacob, eftersom han ansåg att unga varulvar(eller skiftare, vilket som) var livsfarliga för en människa. Och han hade rätt, eller hur? Emily är ett 'levande' bevis på det. Hon hade tur som inte dog. Sen släpper ju Edward hela ämnet och låter Bella göra som hon vill ändå, för han inser att hon har rättigheten att göra vad hon vill. Och det är det enda som han försökt kontrollera Bella med, det här varulv-ämnet, annars är allt annat kompromisser som de båda har gått med på och som de båda vinner något av. Giftermålet kunde inte ha hänt utan att Bella gick med på det. Hon hade bara kunnat låta sig förvandlas av Carlisle och blivit vampyr, utan att bry sig alls om Edwards åsikter om den saken, och varför? För att han inte kunde kontrollera henne även om han ville och hon kunde själv välja vad hon ville göra med sitt liv. Men hon hade sina egna önskningar, hon ville att det skulle bli Edward som förvandlade henne, och eftersom han hade villkor gick hon med på det. Inget kontrollerande där, bara två personer som har kommit fram till en lösning som gynnar de båda. Att Edward gör som han gör bara för Bellas säkerhet är tydligt när hon blir vampyr, för då behövs inga kompromisser för att hon ska vara med i slutstriden eller springa efter Cullens när de tror att Volturi har skadat Alice och Jasper.

Det andra som jag stör mig på är när folk säger 'det här skickar ut fel budskap åt tjejer'. Twilight är inte den enda kärleksboken i världen som har skrivits. Det finns hundratals andra berättelser som handlar om två par som älskar och tar hand om varandra, och där varierar karaktärernas egenskaper hur mycket som helst. Ibland är det tjejen som är överbeskyddande och ibland är det killen, eller så har båda en normal koll på hur stor faran är. Därför tror jag inte att man låter hela sitt liv baseras på en enda berättelse bland tusen andra. Det är som att säga att Harry Potter är dåligt för barn för att det får dem att bara tänka på magi, som om de är de enda böckerna som handlar om något magiskt. Och förresten, låter man någon misshandla en bara för att man inspirerats av en skådespelare eller karaktär i en FANTASI berättelse får man faktiskt skylla sig själv. Det går inte an att skylla på andra när man själv har valt att leva i en inbillad värld bara för att man sett en bok eller läst en film.

Nu blev ju det här JÄTTElångt. Hade tydligen mycket att säga om ämnet 😂

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Annons:
Maryam Cullen
2017-04-06 09:39
#42

Vill också bara påpeka att jag förstår hur ni alla tänker och respekterar det, men jag ville ge ett annat perspektiv på ämnet :)

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Cireea
2017-04-06 11:02
#43

#41 Ursäkta min grekiska nu.. men här kommer ett citat ur det du skrivit:

"Det andra som jag stör mig på är när folk säger 'det här skickar ut fel budskap åt tjejer'. Twilight är inte den enda kärleksboken i världen som har skrivits. " 

Det här är ett Twilight-forum där vi diskuterar Twilight. Vad som finns i världen i övrigt är ointressant i den här diskussionen eftersom den här diskussionen handlar om Twilight och hur man upplever Edwards kontrollbehov. 

Du har helt rätt till din åsikt, inget snack om den saken. Men du måste förstå att det här är en sajt för Twilight och därför diskuterar vi Twilight.  Punkt. 

I övrigt, jag orkar verkligen inte dra igång den här diskussionen igen. Jag tycker både jag och Calcifer uttryckt våra åsikter väldigt tydligt samt backat upp våra åsikter till den grad då det inte finns mycket mer att säga. 
Diskussionen handlar om att folk - många dessutom - _inte_ kan skilja på verklighet och fiktivt. Jag lägger in ett citat från Calcifers intro: 

"Alltså, det som är okej i en fiktiv berättelse inte är det i verkligheten. Ett klart exempel då Edward och hur kontrollerande han är kring Bella och vilka hon får umgås med och liknande. Jag kan uppskatta hur Meyer tänkte när hon skrev böckerna och jag kan i en fiktiv värld tycka att det är ju inte särskilt farligt. Men sen finns det tyvärr många fans som på riktigt påstår att de vill ha någon exakt som Edward, kontrollbehov och allt för det är ju "såååå romantiskt". " 

Förstår du vår poäng? Vad som händer i boken är harmlöst, så länge man förstår att det är en fiktiv berättelse och att det inte på något plan vore okej i det verkliga livet. Du har nog missuppfattat trådens poäng. Det handlar INTE om boken som sådan utan vilken effekt boken och karaktärernas (främst Edwards, eftersom det är han vi diskuterar i tråden) handlande kan påverka det VERKLIGA livet om man inte kan särskilja på verklighet och fiktiv. 

Så du behöver inte argumentera för bokens skull, vi vet att den är fiktiv. Det  handlar om hur hans handlande kan påverka människor i det verkliga livet och hur en kärleksrelation framstår för unga människor genom Twilight.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maryam Cullen
2017-04-06 12:43
#44

#43 För att kunna förstå något måste man ibland dra parallella exempel från andra saker. Twilight är inget undantag.

Förstår absolut er poäng men kan fortfarande inte hålla med. Hur som helst ville jag inte skapa ännu en lång diskussion där man bara upprepar vad som har sagt för länge sedan, utan ville bara säga min åsikt om ämnet och lämna det där, för ni andra har gjort er poäng väldigt tydlig redan.

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Cireea
2017-04-06 19:53
#45

#44 Absolut, missförstå mig rätt. 🙂 Jag menar bara att den här sajten är till för Twilight och då ska man givetvis inte sitta och göra inlägg som är helt orelevanta till sajtens huvudämne såvida det inte behövs. Därav att den här diskussionen fokuserar på Twilight, eftersom vi är här inne. 

Hade tråden skapats på ett annat forum som inte fokuserar på Twilight hade diskussionen garanterat innehållit fler tydliga exempel på andra böcker eller filmer som behandlar samma ämne.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: