Annons:
Etikettfilmerna
Läst 1705 ggr
Cireea
2/17/16, 12:48 PM

En annan ordning

Jag låg och läste Breaking Dawn igår när jag började snurra in mig på filmerna, precis som alltid när jag läser böckerna. 

En tanke som slog mig var att vissa filmserier börjar i en annan ände istället för från början, om ni förstår hur jag menar. Vissa filmserier börjar alltså med att släppa ut tvåan och sen kommer ettan, eller också börjar dom med sista filmen och släpper sedan resterande filmer i ordning för att man ska få veta vad som ledde upp till den där sista filmen. 

Hur hänger det här ihop med Twilight
Jo, jag började såklart tänka på hur det skulle sett ut om filmerna släppts i en helt annan ordning. Skulle filmerna bli lika stora som dom är idag? Hade det fått fler anti-fans att istället vara fans? 🤔

Vad tror du skulle hänt om filmerna släppts i en annan ordning?
Vilken ordning skulle man kunna ha släppt dom i för att skapa samma story fast på ett annorlunda sätt?  🤔

Håll en god ton i tråden och håll er till det jag frågar efter!  Några spydiga kommentarer behöver ni inte lägga, för de plockas bort. 


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Calcifer
2/17/16, 1:00 PM
#1

Jag skulle säga, att eftersom Twilight är i 90% från Bellas ögon och väldigt "stängd" iom det, så skulle det bli väldigt svårt att släppa böckerna eller filmerna i en annan ordning för man måste nästan ta det kronologiskt så att det går att acceptera vad Bella vet och inte vet. Börjar det med fjärde filmen och hon vet allt då vet vi allt och då blir det. Jaha. Och? Jag gissar det i alla fall. Inte helt, men mer åt det hållet. Och att det skulle kännas mer oplanerat. 

Praktexempel på filmer som du syftar på är ju dels nyare Paranormal Activity serien. Den lite äldre Saw serien. Och så vem glömmer Star Wars? Den måste nämnas. :P

Men i alla tre exemplen fungerar så väldigt lite egentligen, för det är så mycket som motsäger varandra för det var inte tänkt så från början. Sen blev det pengar och populärt så då "jaha, oj, mer var det…" Jag har inte riktigt tänkt Twilight som så. Jag har alltid känt att Meyer hade böckerna och sagan ganska klar i huvudet på något sätt, och då känns det logiskt att filmerna följer exemplet.

Trötta tankar. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2/17/16, 1:05 PM
#2

#1 Väldigt intressanta poänger har du och jag tänkte också på det där med att man enbart följer Bella och hennes tankar. Vilket såklart skulle ställa till det om man nu hade valt en annan ordning.. 

Fast, om man nu hade valt en annan ordning så kanske man hade gjort filmerna annorlunda? 🤔 Jag säger inte att det skulle varit lätt, men det var som sagt bara en trött tanke som slog mig igår när jag läste böckerna. Jag kan bara inte låta bli att undra över hur det skulle sett ut, vad som kunde varit och inte varit. 😃

Jag håller med dig om att Meyer hade väldigt bra koll på sagan och om jag inte minns fel så har hon sagt just det i många intervjuer, att hon hade flera saker på plats i huvudet långt innan hon skrev ned dom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2/17/16, 1:16 PM
#3

#2 Absolut intressant tanke, kan ha varit spännande och se men jag vet inte. Alltså missförstå mig rätt, jag älskar filmerna och böckerna jättemycket, men jag ser dem som lite "lättare". Om du förstår vad jag menar. Alltså, de ska liksom vara så att är man dödstrött eller lite yngre eller kanske på humör för lite känslor men inte så man går omkring i månader och funderar efteråt så kan man läsa eller se dem. Skratta lite gråta lite och så. Men det "ska" (för mig) inte vara så att man typ ser dem och sen måste man tänka tills man får huvudvärk för att förstå allt. Jag är sån med vissa filmer eller serier. Vet inte om du sett filmen Memento, eller typ Se7en. Eller den typen där om du inte koncentrerar dig ordentligt så se nåt annat för poängen som är viktigast kommer segla över huvudet på dig. :P

Jag är vansinnigt trött idag så jag skyller svamlet på det. Men ja, intressant tanke definitivt. Kan ha fungerat, men jag tror mycket på att det linjära i dem är en charm och en starkhet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2/17/16, 1:28 PM
#4

#3 Nej du har helt rätt i att Twilight-filmerna (och böckerna) ändå är väldigt lättsamma, inte som typ Inception där man inte ens fick blinka för då råkade man ju missa väldigt avgörande dialoger!  😃

Jag älskar filmerna och böckerna, däremot tycker jag böckerna är bättre just för att det är originalet. Det är inte ändrat eller förändrat så som filmerna är, där har man ju lagt till vissa saker, ändrat scener eller helt enkelt plockat bort det. 

Så, för att förtydliga utifall någon missuppfattar mig, jag vill inte ändra ordningen. Det är inte det jag menar med mitt inlägg. Utan snarare att man bara reflekterar lite över hur det skulle ha blivit om man valt en annan ordning. 😛 Jag gillar att analysera och fundera över saker och Twilight-världen fascinerar mig på väldigt många sätt och då blir det ju lätt att man börjar snurra in sig på diverse frågor.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
2/17/16, 1:34 PM
#5

#3 Nej Inception och liknande blir man ju svettig av att se. 😃

Böckerna är definitivt bättre, jag menar att de måste anpassa säger ju sig självt men man kan ju föredra böckerna ändå haha! 

Nu har jag personligen inte mer att säga i diskussionen, åtminstone inte nu. Kan hända att jag funderar lite och kan hitta något intressant. Men jag förstår hur du menar. Man vill inte ändra men spännande att fundera på. Det är alltid kul att fundera fram och tillbaka och analysera. Betyder verkligen allt vad man tror att det gör? Osv i all oändlighet egentligen. Bästa med enligt mig alla former av konst. Det kan vara dödsenkelt. Man kan se Twilight som en jätteenkel kärleksgullis med lite drama men du vet, typ ät en påse chips och slå igång en rulle. Men man kan också vara mer, tjocka glasögonen på, nu ska vi studera om någon i bakgrunden faktiskt reagerar annorlunda än jag trodde innan och då måste vi bestämma om det betyder något annat än det borde. :P


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
2/17/16, 1:37 PM
#6

#5 Du är mer än välkommen tillbaka till diskussionen om du skulle komma på något som kan bidra. Tycker bara det är roligt att diskutera med andra, för att få lite olika syn på saker och ting då vi alla upplever världen olika! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Katniss
2/17/16, 11:27 PM
#7

Tror inte Twilight blivit lika 'poppis' då, för som Calcifer och Cireaa nämnt är det ju bara från Bellas perspektiv. Tycker det bara hade blivit konstigt och det hade antagligen inte varit lika intressant att se de första då :/ Tänkte direkt på star Wars när jag läste den här tråden 😂

R.I.P. Anton 💔

Swadika
2/18/16, 7:33 AM
#8

Om jag inte minns helt galet så hade Meyer först inte tänkt skriva New Moon och Eclipse. Utan andra boken hade varit Breaking Dawn, och då utspelat sig några år framåt i tiden. Men det var någon i hennes närhet (kanske det var någon på förlaget), som undrade vad som hände mellan de två böckerna och framförallt var intresserad vem Jacob var (anledningen till att han var med från första början har jag för mig var för att Bella skulle få reda på att Edward var vampyr). Står i guiden så jag kan kolla upp exakt vad hon sa någon annan dag 🙂

I alla fall, det jag tänkte på var att om det blivit så så hade New Moon och Eclipse kunnat betraktats som tillbakablickar eller något 😛 Men tror inte om det blivit lika populärt om det varit så, inte filmerna i alla fall.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cireea
2/18/16, 1:22 PM
#9

#8 Jo precis, Jacob var ju inte tänkt som en huvudkaraktär från början. Det minns jag från när jag läste guiden för ett tag sedan. 

Fast samedigit så kanske dom hade kunnat bli lika populära (filmerna alltså), det är ju dock något vi aldrig kommer få veta. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Upp till toppen
Annons: