Annons:
Etikettallmänt
Läst 796 ggr
Cireea
1/7/16, 1:01 PM

Hur skulle du leva?

Om du skulle bli vampyr, hur tror du att du skulle leva? 

Skulle du, precis som familjen Cullen och Denali, vara vegetarian och leva på blodet från djur eller skulle du välja att leva på blodet från människor?


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Yehet121
1/7/16, 1:13 PM
#1

Jag skulle försöka leva på djurblod. Jag skulle hålla mig undan människor tills jag inte är "nyfödd" längre. Sen skulle jag träna på att  vara runt människor för att sedan kunna leva bland dem som familjen Cullen.  Jag gissar att det skulle kunna ta ett par hundra år att bara vänja sig vid att vara nära människor.

Cireea
1/7/16, 1:19 PM
#2

#1 Väldigt intressant val, varför skulle du välja att leva på djurblod? Om du vill motivera svaret alltså.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yehet121
1/7/16, 2:56 PM
#3

Jag skulle välja att leva på djurblod för att jag inte skulle kunna leva med att ha mördat någon. Jag skulle säkert också må dåligt över att ha dödat ett djur men det är i alla fall lite mer likt hur livet såg ut som när jag var människa, eftersom jag åt kött. Jag skulle också välja att jaga så lite som möjligt, så att jag inte behöver döda lika mycket.

Cireea
1/7/16, 3:02 PM
#4

#3 Tack för motiveringen. 🙂
Men tror du inte att din instinkt som vampyr skulle kunna ta över? Jag säger inte att den gör det, att leva som "vegetarian" som familjen Cullen går ju om man verkligen har viljan att avstå från människor.

Om man nu tar Twilight som ett exempel så berättar Edward att man tappar mycket från sin tid som människa. Mycket minnen och självklarheter försvinner ju längre du är vampyr… undrar om det kan påverka ens val av föda.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Yehet121
1/7/16, 3:14 PM
#5

Jag tror definitivt att instinkten kan ta över, och jag skulle säkert råka döda några människor. Men jag tror att mina egna skuldkänslor skulle ta över. Jag tror nog att den enda gången jag skulle kunna döda en människa eller en annan vampyr utan skuldkänslor skulle vara om hen var på väg att skada/skadade/dödade en eller flera i min familj, då tror jag att ilskan skulle ta över, speciellt om jag skulle vara nyfödd vid tillfället. 

Jo det är klart att man tappar mycket från sitt förra liv, sen så tror jag att dem flesta vampyrer väljer sin föda rätt så tidigt. Sen finns det ju dom får reda på den "vegetariska" livsstilen efter en lång tid och kanske går över till den som äldre vampyr, det är olika för alla, och att man tappar minnen och annat från sitt människoliv ju äldre man blir kan nog påverka valet av föda, men jag tror också att valet av föda beror på vilken typ av vampyrer man träffat och kanske lever/umgås med.

Cireea
1/7/16, 3:18 PM
#6

Du har ett intressant sätt att tänka på 😃Förlåt om jag liksom pushar frågor, men det är roligt att diskutera frågorna och sätta olika scenarion i verk. 

Jag tror helt enkelt att om man ger sig fan på att leva på djurblod så kommer man klara det. Det kan eventuellt hända några olyckor men som du säger skulle skuldkänslorna nog ta över om man nu verkligen vill leva som vegetarian för att inte skada människor.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Yehet121
1/7/16, 3:23 PM
#7

Haha det är bara roligt att du pushar 😃 Ja, jag och en kompis brukar sitta i timmar och diskutera sånt här 😉

Cireea
1/7/16, 3:31 PM
#8

Haha det är roligt 😃Allra helst om man inte bara håller med varandra.

Jag tror nog att jag skulle vara en..blandkostare. 🤔 Jag skulle nog vilja testa båda sätten att leva till en början och sedan se var jag hamnade i slutändan. Kanske skulle jag leva på både människor och djur för alltid eller också välja ett av alternativen när jag testat leva på de två olika sätten. 

Jag skulle däremot försöka lära mig att behärska mig i människors närhet för att kunna röra mig bland människor utan att kasta mig över dom.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
1/7/16, 4:14 PM
#9

Eftersom jag har noll självdisciplin så hade jag förmodligen druckit av alla möjliga människor och djur när jag är hungrig, bara för att det smakar gott. Jag älskar nämligen att äta goda saker. I början hade jag säkert försökt att behärska mig bland människor, vara "snäll" och inte äta in public liksom xD Men jag hade nog inte klarat det. Man får väl hoppas att jag skulle träffa en "vegetarisk" vampyr som hjälper mig att hålla mig till endast djurblod.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
1/7/16, 4:17 PM
#10

Haha jag tror inte Volturi skulle vara så glad på dig Isaac om du äter in public 😂
Vampyrer ska ju hålla en..låg profil.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
1/7/16, 4:22 PM
#11

#10 Haha, tänkte inte på dom. Jag hade nog dött ung. 😊

Men det beror helt på vem som förvandlar mig, den personens värderingar och om/hur den lär upp mig. Man blir ju lite som ens "föräldrar". Mitt svar ovan var väl mest om jag inte hade haft någon alls i början av mitt vampyrliv. Om jag hade varit helt ensam.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
1/7/16, 4:24 PM
#12

#11 Det är väldigt sant, mycket beror ju på din skapare. Och varför du skapats! Liksom, under vilka omständigheter har du skapats och vad var tanken.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
1/9/16, 11:00 PM
#13

Jag hade nog levt som familjen Cullen. Jag för moraliska samvetskval vid minsta lilla, så jag hade inte klarat av att döda människor sådär. Visst kan ju instinkten ta över om man är nyfödd vampyr men efteråt… Nä, jag hade stuckit till Forks och bott med Cullen familjen jag :D i alla fall tills jag skulle kunna kontrollera mig :)

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Cireea
1/10/16, 1:46 AM
#14

Det är roligt ändå att alla väljer vegetarian som livsstil. Är det kanske för att vi som människor inte kan tänka oss att mörda andra? Men skulle det kunna förändras när man blir vampyr? Skulle man verkligen känna med människor på samma sätt? 

Eller väljs vegetarian på grund av sättet vi blivit uppfostrade på? På grund av landet vi bor i och den tidsperiod vi lever i? 🤔Skulle det vara annorlunda om man bott i ett annat land med en annan kultur? 

Några tankar och funderingar kring mina frågeställningar? Dom är inte direkt riktade mot er utan jag bara svamlar högt så att säga. Delar med mig av mina tankar och funderingar utifrån era svar.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
1/10/16, 1:47 AM
#15

#14 hade man varit rik vampyr hade man ju alltid kunnat köpa blod..

R.I.P. Anton 💔

Cireea
1/10/16, 1:49 AM
#16

#15 Bra tänkt ☝️ 

Ändå så känns det underligt att tänka igenom scenariot att kunna leva av människors blod och sedan vara säker på att man väljer djurdieten istället. Det är just därför jag tror att jag skulle vara blandkostare. Är för nyfiken för att avstå från människor helt om det nu skulle komma till att jag blev vampyr.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
1/10/16, 1:51 AM
#17

#16 Fast vems blod jag än druckit hade jag nog blivit lite äcklad av mig själv..

R.I.P. Anton 💔

Cireea
1/10/16, 1:55 AM
#18

#17 Är du säker? 🤔 Som vampyr så tilltalar ju människor dig. Det är din diet och det är det du lever på. Mat kommer inte alls tilltala dig längre, du mår dåligt av det. 

Eller som Edward säger, det är som att äta jord. 

Man får säga vad man vill här och nu men jag tror ändå att om det kom till att du verkligen blev en vampyr och att dom fungerar så som dom gör i Twilight.. då finns det en enorm chans att du kommer åtminstone testa människoblod (frivilligt eller ofrivilligt genom din törst). 

Som Isaac nämnde tidigare så handlar mycket om VEM som förvandlar dig. Det är större sannolikhet att vampyren som förvandlar dig är en vanlig vampyr och inte en vegetarian.. hur skulle du då stå emot frestelsen om ingen visar dig vägen och hjälper dig att hålla dig borta från människor? 

Jag menar inte att vara elak (för många tror det när jag inte har tusen smileys i min text) utan jag funderar och ifrågasätter bara. 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
1/10/16, 2:02 AM
#19

#18 Jag har ju aldrig varit vampyr så :D Ganska intressant diskussion, eftersom det ju är lite svårt att veta hur det 'egentligen' är 🙂 Om jag hade varit vampyr hade jag verkligen saknat smaken av mat :/..

R.I.P. Anton 💔

Cireea
1/10/16, 2:09 AM
#20

haha precis, det är det som är lite roligt med diskussionen för man vet ju faktiskt inte hur det egentligen är. 😃

Åh ja, tänk att aldrig få äta all denna utsökta mat som finns 😭


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Katniss
1/10/16, 2:20 AM
#21

#20 Tänk på Carlisle, han har inte kunnat äta fast föda på över 300 år.. 🙁

R.I.P. Anton 💔

Cireea
1/10/16, 2:22 AM
#22

#21 Tänk då Volturi… eller rumänerna.. 😮


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
1/10/16, 2:24 AM
#23

#22 Fat de har nog i princip glömt sin tid som mänsklig, de minns säkert inte längre hur mat smakar..

R.I.P. Anton 💔

Cireea
1/10/16, 2:25 AM
#24

Carlisle har nog också glömt hur mat smakar 😉


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
1/10/16, 2:26 AM
#25

#24 mycket möjligt.. :)

R.I.P. Anton 💔

Cireea
1/10/16, 2:42 AM
#26

Fast ja, jag tror nog inte att man skulle sakna maten då det plötsligt inte lockar längre. Jag menar.. skulle du sakna chips om det plötsligt smakar illa och inte lockar dig längre? Knappast. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Katniss
1/10/16, 2:43 AM
#27

Fast Rosalie saknade ju praliner 🤔

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Cireea
1/10/16, 2:46 AM
#28

#27 Jaså? 🤔  Hmm.. hon är ett undantag. 😂 Haha nej men, jag tror nog ändå att det mesta skulle kvitta. Men visst, nog jäklar skulle jag sakna kräftor. 😂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
1/10/16, 11:24 AM
#29

Man kan nog sakna saker trots att man inte tycker om det längre. Ibland känner jag att det skulle vara supergott med pizza, för jag minns hur gott jag tyckte det var förut - men sen när jag väl får det framför mig så undrar jag varför jag saknade det.. Men det är klart, om alla vampyrer känner sig äcklad av vanlig mat så lär man inte sakna det.

Trots att jag som människa vill äta vegetarisk mat så äter jag kött, och därför hade jag förmodligen inte druckit "vegetariskt" som vampyr heller. Därför var min önskan från början att leva på djurblod, även om jag inte trodde att jag skulle klara av det. Men desto mer jag tänker på det så är det väl egentligen mer etiskt rätt att dricka människoblod än vad det är att äta djurkött. Människan kan leva sitt liv hur den vill, är inte inburad och behandlad dåligt. Dessutom behöver man inte nödvändigtvis döda dom - det räcker att dricka lite blod från flera olika människor.

Därför ändrar jag min önskan till att jag lever på människoblod, och blod från vilda djur, under förutsättningen att djurblod smakar gott. Är människoblod det godaste så dricker jag såklart bara från människor.

Varför anses det vara mer fel att dricka blod från människor? Kan man dricka från djur så borde man kunna dricka från människor - så länge det inte innebär att dom dör.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
1/10/16, 11:52 AM
#30

#29 Du har helt rätt.. mycket bra skrivet där Isaac. Finns så mycket jag vill kommentera kring din text men jag börjar väl i en ände: 

Det är inte fel att dricka blod från människor, det är ju just detta jag ifrågasätter längre upp. Blir det verkligen fel när det är vampyrens naturliga föda? Det är ju lika naturligt för en vampyr att jaga och dricka människoblod  som det är för vargar att jaga och äta en älg. 

Man behöver såklart inte döda människan, men vad jag förstått så dödar dom människorna för att inte lämna några "spår" efter sig. Men å andra sidan, man kan ju välja att låta dom leva också.
Fast då är det nog bra om man knockar dom medvetslösa, dricker en del av blodet och sedan försvinner. På så sätt har dom inget minne av vad som hänt och vet inte heller att någon druckit en del av deras blod.

Det skulle garanterat bli svårt till en början att kontrollera sig så man inte råkar döda människan. Men har man verkligen viljan..så går det ju tillslut.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Snurrig
1/10/16, 12:40 PM
#31

Har man bra vänner från när man var människa skulle dom säkert vara villiga att donera lite blod. Som någon skrev tidigare kan man säkert betala människor för att få dricka av dom. Jag tänkte först att det skulle vara möjligt att ta bort människornas minne av att man druckit från dom, eftersom det är så i många andra böcker, men det är kanske inte så i Twilight.

                 "The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Cireea
1/10/16, 12:41 PM
#32

#31 Nej man kan inte radera människors minne.. om det inte är en kraft du fått efter din förvandling såklart.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Aloe.Vera
1/12/16, 1:57 PM
#33

nu är jag superkonstigt, men om jag nu skulle vara vampyr, jag skulle självklart vilja leva för alltid, men inte dricka blod, o dessutom inte döda djur för det  ,

men om jag var tvungen till att dricka blod, kanske skulle jag ändå välja människoblod, onda människors blod..   djur har aldrig gjort mig något ont, medans människan kan vara den värsta djuret av dem alla , 

for better or for worce 🌺

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Cireea
1/12/16, 1:58 PM
#34

#33 Bra motivering! 👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Aloe.Vera
1/12/16, 4:11 PM
#35

hahaha tack,  även djur om det gäller liv eller död, hoppar en tiger på mig så blir det nog jag som äter denne till lunch , om jag nu vore vampyr altså 😛

''My mission: to be so busy, loving my life that i have no time for hate, regret, worry, fret or fear.''                                             http://white-botanika.weebly.com

Upp till toppen
Annons: