Twilight iFokus

Twilight

Etikettersajtenifokus
Läst 2175 ggr
Mixie
0

Nu är det hårda puckar!!

Hej allihopa!
Det är dags att börja tänka över svenskan ordentligt nu och inse att det inte tar många fler sekunder att skriva "inte" istället för "nt" eller "tycker" istället för "tkr".

Det har tidigare talats om svårigheter för synskadade som har speciellt program för att läsa på internet, där de får texten uppläst för sig. Tänk själva hur svårt det måste vara att tyda "sry" om man inte hänger med i slangen.

Skickar med en lista med översättningar för er som tycker det kan vara knepigt ;)

• Ngt - Något
  • Mkt/myk - Mycket
  • Vrf - Varför
  • Sry - Sorry
  • Nt - Inte
  • Tkr - Tycker
  • Drf - Därför
  • Vg - Vad görs
  • Sj - Själv?

Tackar på förhand och hoppas att alla får en kanontrevlig helg!

Mvh Mickan

//Mickan

AnnieLarsson
0

Bra initiativ! :)

Mixie
0

Puttar uppåt! Cool

//Mickan

LaSadie
0

Måste säga att vi här är väldigt förlåtande, troligen för att de flesta är under 30. Hälsa.ifokus tillexempel kan bli avstängd vid flitigt användade av förkortningar i meddelanden…

cecililia
0

Bra tänkt!

Mixie
0

#3 Ja, mycket gestapo är det väl inte över oss hoppas jag ;)

//Mickan

LaSadie
0

Oh nej, jag var nära att bli avstängd från hälsa.ifokus när sajtvärdren flippade totalt och anklagade mig att vara diskriminerade över synskadad utan att förklara varför (hade då skrivit mkt i inlägget) :P Efter den incidenten slutade jag gå in :P

spiritedaway
0

Bra. För mycket förkortningar är bara irriterande. Speciellt om man inte hänger med vad allt betyder ;)

kaka1234567
0

Jag har svårt att tyda sådant då jag är dyslektiker.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

LaSadie
0

putt putt

Mixie
0

Låter denna tråd ligga överst på listan ett tag tills alla har kunnat läsa den! Flera gånger om dagen får jag redigera inlägg med otillåtna förkortningar, vill än en gång be er tänka efter en gång extra när ni skriver ett inlägg! Annars måste vi snart bli striktare och det vill väl ingen?

//Mickan

Mixie
0

PUTT!!!

//Mickan

Jojaton
0

Väldigt bra att du informerar!

Men "Sry - Sorry" står två gånger Tungan ute

Johanna - Instagram

Mixie
0

#12 Jo, jag såg det men orkade inte redigera Tungan ute Men nu är det fixat!

//Mickan

Faidra
0

Jättebra att ni skriver det, nu ska jag bara komma ihåg det också Flört

[chriistina]
0

Blir man tillsagd på något sätt om man skriver fel?
Jag misstänker att jag gör det utan att tänka. Även om jag alltid läser igenom texten innan jag skickar den så vet jag att jag missar ibland när jag förkortar. Så det vore liksom bra att få en påminnelse om det då, så kanske man tillslut kan lära sig att skriva hela ord. ;)

Hur är det med smilisar föresten? Misstänker de som har olika hjälp program har svårt för dessa också?

Mixie
0

Jag hoppar in och redigerar, kan göra en liten notis i de inläggen som påminnelser Glad

Jag är en riktig "sucker" för smilisar men har lärt mig att använda de som finns (se i "menyraden" ovan) och dom fungerar bra!

//Mickan

[Fruktiz]
0

Bra artikel! #16 Så man måste skriva med "riktiga" smileysar? Eller spelar det ingen roll om man inte gör det här? Glad

Mixie
0

#17 Det finns ingen "tvång" på vilka smileysar ni får använda, kan bara ha i baktankarna att det är svårt för en del besökare att förstå exakt vad dom innebär Glad

//Mickan

Seahorse
0

Nää ;o Får man inte använda förkortningar? Vad trååååkigt :(

Haha, nädå :)

Belindaa
0

Bara jag som har tänkt tanken att om man gör en ":)" så vore det praktiskt om det direkt blev den "Glad" när man publicerar inlägget?
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blir i alla fall ibland lite lat och orkar inte klicka upp rutan..

Mixie
0

Jag förstår hur du menar och är benägen att hålla med.. Ska höra med iFokus killarna Glad

//Mickan

Peppe
0

håller också med där Glad speciellt med tanke på att markören ofta hoppar till början av inlägget istället när jag trycker på "Glad-knappen" där uppe för att få upp rutan. smileysen hamnar på i början av inlägget istället så jag får flytta markören igen och börja om Tungan ute dagens i-landsproblem!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

mongu
0

# 3 Det stämmer inte alls att man blir avstängd på Hälsa i Fokus för att man använder förkortningar.

Däremot så bör man där precis som på alla andra ställen tänka på att alla kanske inte kan läsa en text utan en del har hjälpmedel.

Med en skärmläsare så får man texten uppläst precis som det står. Om det är … så låter det "punkt punkt punkt" då blir det inte så bra sammanhang i texten.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

#3 Jag vill också dementera det du skriver.

Jag som Sajtvärd på Hälsa har aldrig stängt av någon på grund av att man skriver förkortningar. däremot har vi en tråd där vi uppmanar, precis som mongu skriver, att man ska tänka sig för hur man skriver.

Vi hade tidigare en Sajtvärd och sedemera Medarbetare som var synskadad.

/Maria

LaSadie
0

#23 & 24 Så ett PM från dåvarande sajtvärden stämmer inte SAMT sajtbeskrivningen Flört

Maria
0

#25 Jag tror jag varit Sajtvärd i nära 2 år och om du läser sajtbeskrivningen så står där att vi "bör tänka på….."

Så ett sådant gammat PM gäller inte längre, det är riktigt.

När en ny Sajtvärd tar över så kan det ibland ske vissa förändringarFlört

/Maria

mongu
0

# 25 I sajtbeskrivningen står att med hänsyn till de med funktionshinder som behöver använda en skärmläsare så är vi tacksamma om förkortningar och utländska ord inte används. Står inget om uteslutning där.

Vad tidigare Sajtvärd har skickat för PM och vilket innehåll det var kan inte nuvarande Sajtvärd eller medarbetare ta ansvar för.

Sen har jag svårt att tro att du skulle blivit hotad med avstängning för att du använt dig av enstaka förkortning däremot att du blev uppmanad att inte använda förkortningar utan att visa hänsyn så alla skulle kunna läsa. Men det är ju en helt annan sak.

Såg förresten att några som skrivit tidigare i denna tråd också tycker det är jobbigt med förkortningar, så vi på hälsa kanske inte är så fel ute med att be om dettaSkrattande

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

LaSadie
0

#26 De regler som du (?) satt upp är mycket bättre än de gamla som den förra sajtvärden satte upp. Då fanns det fler "detta får du inte göra, om du gör det så kan sajtvärden bestämmma avstängning" osv. osv.

#27 Har jag sagt att den nya sajtvärden är ansvarig för vad den gamla gjorde för några år sedan?
Du vet inte riktigt hur diskussionen gick mellan mig och den gamla sajtvärden, det gick ganska hett till och mest pga ett missförstånd mellan han och mig.

Så uttala er inte om en situation som ni inte vet något om, förstår att ni vill rentvå er sidas namn men vad som hände hände. Det som skedde mellan mig och den tidigare sajtvärden på hälsa.ifokus har inget att göra med er två. Förstår inte varför ni tar upp det, eller hur ni hittade denna tråd då detta inte är en av era vanliga sidor.

Leffe
0

#28 Det som är roligt med iFokus-nätverket är att man gå in och titta på varandras sidor lite då och då, med tanke på din sista mening. Att de tar upp detta från Hälsa är ju att tala om att det inte är som förr.  Det är ju helt enkelt en tillrättvisning av vad som pratas i denna tråd. Det tycker jag borde vara ganska enkelt att förstå

LaSadie
0

Mer att det är snart två år sedan jag skrev senast i denna tråden Obestämd

Leffe
0

Japp och den är rättad nu. Bättre sent än aldrig

LaSadie
0

Pja, det beror på hur man ser det. Men ny värd och nya regler :P

Maria
0

#32 Hade du sett en gammal tråd där det skrivs lite nedlåtande om din sajt som dessutom inte stämmer längre så hade du nog också velat reda ut frågetecknen eller hur?Flört

/Maria

LaSadie
0

#33 Sure :P

Maria
0

#34 Glad

/Maria