esmes liv innan hon blev vampyr
jag kanske har förstått det här helt fel, men; i boken hoppar esme från en klippa för att hennes barn dog, right? och då kom hon till sjukhuset. men sen i filmen berättar edward att carlisle gjorde samma sak med sin "fru esme" som han gjorde med edward. och det är inte logiskt, eftersom då skulle esme vart otrogen, **och var hon inte!
**men om hon inte var otrogen måste hon och carlisle blivit kära efter att hon blev en vampyr. men det sägs ju att carlisle gjorde henne till en vampyr för att det var hans fru och att han gjorde det för att räddad hennes liv.
det verkar lite konstigt att hon var carlisle stora "existens" kärlek medan hon bar på en annan mans barn?
jag vet inte, jag kanske har fått allt om bakfoten! men tacksam för hjälp, kram!

Boken och filmen är olika med hur Esme skapades. I filmen verkar det som att hon redan var Carlisle's fru men i boken så uppfattade det jag som att Carlisle rädda henne från döden… Så filmen gestaltade det "fel"
#1 Precis så tänker jag.
Att Carlisle först räddade henne - och sedan blev hon hans fru!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

mja jag tror inte filmen menar att Esme var hans fru redan innan hon blev vampyr. när Edward berättar om det så använder han kanske bara "fru" framför Esme för att förtydliga vem hon är nu så det inte blir missförstånd. nån som hänger med? XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#3 jaa, exakt vad jag tänkte också, fast va för trött igår för att skriva ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Esme var gift med en annan man när hon var människa.
1911, vid 16 års ålder föll hon från ett träd och bröt benet. Den lokala doktorn var bortrest, vilket ledde till att hon mötte Carlisle för första gången. Ingenting hände den här gången, men mötet med honom ändrade henne. Han lämnade dock staden efter en kort tid, men hon glömde aldrig bort honom.
I alla fall, så gifte hon sig med Charles och han misshandlade henne. Hon blev lugnare när han blev ivägskickad under första världskriget, men han kom tillbaka oskadd 1919. Strax därefter insåg hon att hon var gravid och bestämde sig för att lämna honom, så det gjorde hon. Hon åkte först till Milwaukee i Wisconsin. Men när hennes man hittade henne rymde hon igen till Ashland, Wisconsin där hon fick jobb som lärarinna. Hon födde barnet i Ashland, Wisconsin, men barnet dog två dagar efter födelsen av lunginflammation.
När barnet dog blev hon deprimerad och försökte ta livet av sig.
Då togs hon till sjukhus, där Carlisle jobbade. (Han kände igen henne.)
Och han gjorde henne till en vampyr.
Sedan gifte se sig =).

#5 Sant, den nya boken ger en ny deminsion över karaktärerna och ger en djupare förståelse för hur de är. Men det är ju inget som kan vara mer i filmen, det skulle bli så lång film där man tappar intresset. Bättre att läsa om det senare ;)
Nej det är sant :P Men hade ändå varit lite roligare om man typ tagit med lite mer av Esme och Emmett.
Edward hör man ju sjukt mycket av hela tiden.
Carlisle också.
Rosalie och Jasper får man lite av i Eclipse.
Men Emmett och Esme får man bara lite av, skulle liksom inte skada att ge de lite mer scener om man säger så ;)

#7 inte ens i boken får man inte så mkt inblick i Emmetts liv vilket är synd…
Esmes historia tycker inte jag ger mer djup i filmerna. man förstår varför hon har sådan stark känsla för sina barn, men hennes bakgrund ger liksom inte mer för historien/filmen. Men intressant att veta
Nej precis, man får liksom reda på hur han dog mer eller mindre, kanske att han hade en stor familj men inte mycket mer än det. Vilket är lite tråkigt.
Du har nog rätt, det skulle egentligen inte tillföra någonting till filmerna, men liksom, hade varit lite intressant som sagt att ha med det. Hade varit lite mer rättvist om man fått reda på allas historia, istället för att läsa sig till det. Man behöver liksom inte berätta allt i detalj, men i alla fall som de gjorde i Eclipse med Jasper, att man kunnat göra något liknanade med Emmett och Esme. Så hade man fått med det också,