OT - Hjälp med undersökning
Hej!
Jag undrar ifall ni skulle vilja hjälpa mig med ett skolarbete gällande synen på manligt och kvinnligt ledarskap. Det kan vara vilka ledare som helst, tex lärare, någon inom en sport, någon du ser upp till osv.
Frågorna jag skulle vilja att ni svarar på är:
1. Hur ska en manlig respektive kvinnlig ledare vara? 2. Vilka fördomar finns det för manliga respektive kvinnliga? (ett exempel: kvinnliga ledare är alltid mesiga)
Om ni vill kan ni skriva med ert kön och ålder,
tack på förhand! :)

Anser mig inte som kvinna så säger tjej
26 år
1. Ser inte skillnad på att en manlig och en kvinnlig ledare skall vara annorlunda. Både ska göra sitt jobb och anser inte bara för man är till exempel kvinna ska vara mer empatisk än en man i samma position. De ska leda, ha kunskap i det dom leder i och har huvudansvaret för de som är anställda under dem.
2. Kvinnor är mer empatiska och mesiga, lätta att köra över. Män är mer tuffa och tävlingsinriktade, är de som kör över. Pja, de vanliga fördommar om män och kvinnor.
Tack för dina svar! :)
Hehe jag är bara 14 så du kanske inte vill höra mina svar ;)
#3, Jodå! Alla får svara, gamla som unga ;)
Några fler som vill svara? :)

1. Hur ska en manlig respektive kvinnlig ledare vara?
Lika, varför ska det vara skillnad bara för att de har olika kön? Fast män och kvinnor är ju oftast olika men någon större skillnad tycker jag inte att det ska vara.
2. Vilka fördomar finns det för manliga respektive kvinnliga?
Kvinnor är oftast lite mesigare och män starkare och har mer respekt (tycker jag att det brukar vara i alla fall). Tycker som #1 skriver :)
Och jag är då tjej, 19 år.
Tack för ditt svar! :)
1. Jag tycker de ska vara lika. Men oftast är ju manliga ledare lite strängare.
2. Att kvinnliga inte är lika bra ledare som männen
1. En ledare oavsett kön ska vara kompetent, kunna ta de viktiga och svåra besluten, leda och inspirera de anställda, vara ansikte utåt, ta ansvar samt vara empatisk och objektiv.
2. En kvinnlig ledare har jobbat hårdare för sin position.
- Manliga ledare är oftare mindre lämpade för sin uppgift.
- Manliga ledare ingjuter mer respekt på en gång för att de är män.
- Kvinnliga ledare är mer empatiska.
- En kvinnlig ledare som inte är empatisk är en bitch, en manlig ledare med samma benägenhet till att inte vara empatisk är en god ledare.
- En manlig ledare är mer avslappnad än en kvinnlig i samma position.
- Manliga ledare delegerar fler arbetsuppgifter än kvinnliga ledare som gör för mycket själva.
// Kvinna, 25