Böckerna - Sv/Eng?
Har länge funderat nu. Böckerna är mycket tjockare på engelska än svenska.
Hur mycket missar man eg om man läser dem översatta? Och vad missar man?
Jag läste Twilight på engelska, men har sen läst de andra tre på svenska pga att det går snabbare för mig att läsa de på svenska. Fundera på om de är lönt att skaffa resten på engelska också, eller om det ändå inte är så mycket skillnad. Går nämligen inte låna på biblioteket här.
Jag upptäckte att de faktiskt har tagit bort några meningar i den svenska boken "Om jag kunde drömma".
Jag tycker helt klart att de är bättre på engelska. I de svenska låter Bella så gnällig och Edward är nästan kaxig… Särskilt den delen där de tog bort Edwards svar till Bella … Minns tyvärr inte vilken del det var men när jag läser om dem så ska jag hålla utkik om någon vill veta vilken del det var :)

Det tas bort en massa under översättningen plus att de översatte Irina till Anna i någon av böckerna :P Jag tycker att även om det tar längre tid ibland så skall böcker läsas i orginalspråket (okej kanske inte swahili men iaf). Det är rikare och saker försvinner inte.
Jag läser dem helst på engelska, eftersom jag vill läsa dem precis så som de är skrivna av författaren. Visst tar det lite längre tid, men det ser jag bara som positivt (då försvinner inte upplevelsen lika fort) :P
Sedan har väl engelskan fler ord?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#3 jag håller med dig! det blir liksom meyers ord, istället för översättarens ord eller vad det nu blir :)
#4 Ja, precis :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tycker att de är bäst på engelska. Man får inte alls samma känsla av att läsa dem på svenska.
Misstänkte det var som ni skrivigt. Att de tar bort en massa.
Brukar läsa böcker på engelska om det är orginalspråket. Men dessa var jag för nyfiken på slutet för att klara av att låta ta tid.
Men känns som det bara är att läsa dem på engelska nu då :)
Jag har läst alla böckerna 4 ggr på svenska och 3 ggr på engelska, men jag föredrar verkligen engelska eftersom man läser mkt nogrannare och man får med fler detaljer. :)

#9 Jag skulle nog behöva förbättra min engelska. Läser oftast lättare böcker på engelska bara. Förutom då Twilight som jag läste på engelska. Den var inte svårläst eller så, men den gick ju inte läsa på en eller två dagar som de gör på svenska för mig.
Men med tanke på att jag flyttar till England om 22 dagar borde jag nog ta tag i min engelska, lär väl inte få tag i svenska böcker då…

efter att jag hade läst de engelska böckerna skulle jag försöka mig på de svenska igen, och ärligt talad kändes den "svenska bella" som en wannabee "engelska bella". jätte fail kändes det!
Jag har läst böckerna både på svenska och engelska.
Föredrar engelska men tycker inte att man missar speciellt mycket.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

De är mkt bättre på engelska tyckr jag…
Jag har läst på svenska, men ska helt klart läsa dom på engelska också. Har börjat att läsa Twilight nu, och jag tycker det blir en helt annan känsla att läsa på engelska. Även om man inte förstår varje ord så förstår man oftast sammanhanget ändå.
ja har bara läst dem på engelska men precis som många redan har nämnt så är de ju meyers ord och inte någon annans uppfattning på vad meyer menar om man läser dem på engelska.
Dom översätter ju ur knäppt.. har läst alla böckerna på både eng och sv, har dom å eng. Bara översättningen på 4 boken på sv "så länge vi båda andas" dhaaaa dom andas ju inte ens!!!.. "As long as we shell live" betyder väl inte, så länge vi båda andas, grrrr…. det är patetiskt.

Jag har läst dem på engelska och svenska och tycker att den svenska översättning är något mer… "vuxen"… Originalet känns mer riktat till ungdomar, rent språkligt, än vad den svenska översättningen gör.
Men bägge varianterna är bra och jag tycker att översättningen är helt korrekt.