Statens biografbyrås ursäkt
Här är Statens biografbyrås ursäkt till att New Moon har 15-årsgräns
Filmcensorerna har beslutat att New Moon ska få en 15-årsgräns med följande motivering: "Genomgående inslag av ångestfull stämning, ångestskrik, dödshot, våldsamma slagsmål, man med marmorerat ansikte, man får nacken knäckt, livlös kvinna i vatten, människor förvandlas till varulvar bedöms kunna medföra risk för psykisk skada hos barn under 15 år."
Men det finns kanske hopp! 
Filmdistributören har ansökt om att filmen ska få en 11-årsgräns. Om filmdistributören överklagar beslutet kommer Kammarrätten att göra en bedömning om Statens biografbyrås beslut ska ligga fast eller ändras till 11 år.
VI FÅR HÅLLA TUMMARNA!!!!
Haha jag tkr det är så roligt att dom tror att "människor som förvandlas till varulvar" anses som att kunna medföra psykisk skada! XD
Just "människor som förvandlas till varulvar" verkar vara lite töntigt att skriva.
Nu kommer ju tankarna direkt direkt till Harry Potter när läraren förvandlas till varulv vilket ser hundra gånger "läskigare" ut? HP-filmerna är ju från 11 år så jag tycker det var lite konstigt…
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything
#2 Varulvsscenerna i HP är riktigt obehagliga tycker jag som 16-åring!
Haha, "livlös kvinna i vatten" tyckte jag var kul ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Hahah, "man med marmorerat ansikte" x]
vem menar dom med marmorerat ansikte?
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#5 Tror de syftar på fightscenen i Volturi då Edward får sprickor i hyn i ansiktet? Syns i trailern.
aha:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#8 I Harry Potter är det inte läskigt iof. är Voldemort ful och äcklig om man får mardrömmar hahaha! :P

hahahaha sämsat ursäkten jag hört ;) hoppas hoppas hoppas dom ändrar till 11! tror ni det kommer bli så?

människor som förvandlas till varulvar, livlös kvinna i vattnet HAHA
gud så dom överdriver :3 visst det är tekniskt sätt rätt men ändå . jag tyckte det lät ganska fånigt :3 HAHA psykisk skada :P KOM IGEN jag menar vad ska kunna hända lla evaåringar går runt i skogen som wannabe varulvar haha :D

men barbn under 15 kanske inte förstår att det är fiction??? *bah* ytterligare en dum motivering….
att sagan om ringen blev 11 års gräns på var för att det var å uppenbart påhittat…. så då är allt våld i filmerna ursäktat… men i T o NW så kan man ju tro att det är på riktigt… ? daaaah!
sen när fan förvandlades hormonstinna killar till varulvar? inte mina söner i alla fall…. 

Men guud haha.. man med marmorerat ansikte?! Helst ska det ju vara 11 år tycker jag (jag är 14) men åtminstonde 15 års gräns MED vuxet sällskap, det borde ju gå bra efterosm den vuxna har ansvaret då ju för vad "barnet" klarar av och inte..
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#8 Läste att det var därför att New Moon riktar sig till tjejer, och "unga kvinnor anses mer lättskrämda" - citat från tidningen jag läste det i…
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det är verkligen världens kassaste ursäkt!

har sagt det förut men säger det igen; är filmen från 11år betyder det att sjuåringar kan se filmen (dock med vuxet sällskap, men ändå), och filmen lämpar sig verkligen inte för så små barn…
Nä. Ändra åldersgränserna till barntillåten, 7år, 11 år, 13 år, och 15 år! Då blir inte glappet lika stort, och antagligen hade New Moon och Twilight lagts i 13årskateogrin, om det funnits en sådan.
#19 Det är verkligen stort glapp mellan 11-15 år! För mig och en del andra är 11-12 åringar barn som inte håller på med "kärlek", de är ju inte ens tonåringar. Stor mognadsskillnad.

#19 11årsfilmer är tillåtna för barn från 7år, och mellan 15åringar och 7åringar är det stor skillnad.
Jag fattar inte varför dem har en 15 årsgräns. Jag såg den igår och den var inte det minsta läskig.
#24 Hur kan du ha dett den igår ? :o
#26 Förhandsvisning för Volvo. :) Min mamma jobbar där och fick biljetter.
#27 Okej *avis*

Lite konstigt att den har fått 15-årsgräns när "2012" som verkar betydligt mer obehaglig bara har 11-års :P

"Man med marmorerat ansikte"
HAHAHA
#32 Säger samma, 11 var nog faktiskt inte lämpligt.

Dom har tagit tillbaka det, filmen är numera från 11 år! :O
Men, jag tycker faktiskt inte att den lämpar sig för barn som är 11 heller…

oh, och i harry potter är det ju absolut inga varulvar, dödshot eller våldsamma slagsmål :D
läste att det var för att det är en "tjejfilm" -.-'

Tycker det var riktigt töntigt :O