NM: Ca 5 veckor senare...
Nu har det gått ett tag och jag hoppas att alla härinne har fått chansen att se New Moon!
Vi har redan trådar om hur bra/dålig den var så i den här tråden vill jag se konstruktiv kritik, om inte allt motsvarade era förväntningar, vad hade ni velat haft annorlunda?
Saknade ni några scener, repliker eller kanske bara något ni vill ändra på?
Ordet är erat =)
//Mickan

Filmen motsvarade inte mina förväntningar. Jag gillade Twilight så mycket, men tror det är mest på grund utav jag inte hade läst boken innan jag såg filmen. Nu har jag läst böckerna (twice) och blev besviken då vissa grejer inte var med.
Som när Bella och Jacob letar efter delar till motorcyklarna, när de tjafsar om hur gamla de egentligen är, scenerna då Alice kommer tillbaka till Bella saknar jag enormt mycket. En av mina favoritdelar i boken (som annars är seeeeg som sirap).
Tycker överallt att de stressade genom filmen och om man inte läst boken så kan det kanske vara svårt att hänga med så jag själv kände att jag hängde med då jag läst böckerna.
Gillade scenerna med Volturi i Volterra 
Men för att få med allt så skulle filmen vara lång, lång…
Jag tyckte filmen var bra när jag såg den. Men då hade jag inte läst boken.
Nu har jag läst boken också, och måste hålla med #1 om att de verka stressa igenom hela filmen.
Jag hade verkligen önskat senen där Alice kommer tillbaka var längre. Och att de inte tog med mer om deras samtal om åldrarna.
Dock tycker jag senen med Bellas födelsedag är mycket bättre i filmen. Dock saknar jag att man inte får veta alla pressenter.

En sak som jag specifikt stör mig på är att dom inte har med när Alice säger till Bella "You are a human who knows entirely to much about us, they could kill us all" i bilen innan dom åker till Volterra. Det har ändå visats i flera trailers bla. http://www.youtube.com/watch?v=AkrOic5gg04&feature=related den här.
//Mickan

jag älskar att New Moon följer boken mer än vad Twilight gjorde. men visst fanns det delar man saknar och att det gick väldigt snabbt i slutet.
men en sak som faktiskt är sann, är att dom har gjort en film som man nästan måste ha läst boken för att förstå. nästan alla jag känner som har sett men inte läst New Moon säger typ; nää, den var så trååååkig, det hände ju iiingeeet. och gnäll och gnäll. men sen vi som har läst den säger typ tvärtom, och den kan bero på att känslor är inte så lätt att få ner på film, som det är att skriva. då menar jag mest bellas förtvivlan efter att edward har lämnat henne och hennes val mellan edward och jacob typ.
jag är inte bra på att förklara men hoppas ni förstår, hahah 

jag saknar tulpanen från bokomslaget…o säg inte födelsedagskalaset… för det är rosor… håller med om Alicescenerna…men även om meckardelen… annars ÄLSKAR jag volturi scenen….sååå mkt bättre än boken…lite kort bara
Jag stör mig lite på att de har ändrat volturi scenen och gjort det till en fysisk fight eftersom det inte är så i boken, samtidigt kan jag förstå det eftersom det ger lite mer action och något faktiskt händer. Bara älskar Jane och hennes "This gonna hurt just a little" (vad nu hennes exakta ord är men iaf)
NM motsvarade absolut mina förväntningar, och dem var höga. Det enda var väl kanske att den var lite väl komprimerad på vissa ställen, och man hade lätt kunnat dra ut på den lite till. Men trots det så tyckte jag inte att de missat något viktigt och fått till allt väldigt bra. Kanske att tulpanen från bokomslaget skulle kunnat vara med, men det var inget jag tänkte på under filmen.
Vad jag tycker att Chris Weitz och de andra skaparna av NM ska ha cred för är hur välgjord filmen faktiskt är. Sminkningen och stylingen t.ex. Vampyrerna ser ut som vampyrer, något jag saknade lite i Twilight. Det var inte ändrat alltför mycket från boken och Chris hade fångat in känslan från boken i filmen väldigt bra (iofs så har ju jag läst boken och har ju en egen känsla, jag vet ju hu Bella tänker osv., men ändå). Varulvarna var riktigt bra, jag var lite orolig först, men de hade lyckats med dem också.
Hm, förresten, en sak. Rosalies hår (Nikki hade ju peruk) såg jävligt fail ut i scenen där de röstade om Bellas förvandling. Annars i födelsedagsscenen såg den helt okej ut.
Att de hade ändrat scenen med Volturi gjorde mig ingenting, var snarare lättad då jag tycker att den scenen är väldigt seg i boken.
Sen när jag har sett New Moon 15-20 gånger som jag gjort med Twilight hittar jag säkert fler och fler saker. I början när jag såg Twilight de första gångerna var jag ju helt upprymd, men nu tycker jag att det är en väldigt bra film, en utav de bästa - men det är mest p.g.a böckerna - men man hittar ju massa "fel" också. Kommer säkert bli så med NM med, men just nu är det för nytt.

#7 Jag fick en chock när jag såg håret i den scenen, det syntes att det var en peruk mer än vanligt!
Jag tyckte det gick för mycket "fram och tillbaka".. Ska försöka förklara, man skulle först vara "ledsen" för att Edward lämnat Bella, sen glad för att hon börjat vara med Jacob, sen "ledsen" när Jacob slutade vara med henne lika mycket, sen glad när Alice kom tillbaka, sen "ledsen" när man fick veta att Edward farit till Volturi, sen glad när de träffades, sen "ledsen" när Volturi funderar vad de ska göra med dem och de slogs, sen glad när de fick fara där ifrån, sen när de kommit tillbaka och allt verkade bra kom Jacob och då skulle man bli "ledsen" igen, sen kom giftermålfrågan.
Lite svårt att förklara men jag tyckte det var för mycket hoppande mellan "nu ska man vara glad, nu går det bra", och "nu ska man vara ledsen nu går det inte så bra". Jag tyckte inte alls det var så i boken men i filmen var det så himla tydligt, troligen eftersom varje del gick så himla fort jämfört med boken.
Hoppas det blev förståeligt det jag skrev…
New Moon nådde verkligen mina förväntningar! Även om (precis som väldigt många andra skrivit här) är att den var lite komprimerad, men som sagt, om allt vi ville skulle vara med skulle den ha varit väldigt lång… Det hade kanske bara vi riktiga Twilightfans klarat av! ;) 2 av mina kompisar jag gick med tkt filmen var seg så dom hade nog inte uppskattat en 3 h lång film! :)
Jag hade nog viljat ha med när Bella, Edward och Alice kmr hem t Bella efter Volterra. Dom har ju filmat det så det är nog med på deleted scenes på dvdn iaf! :)
Jag blev positivt överraskad av den när jag såg den på midnattsvisningen den 19 nov. Visst, några scener var lite komprimerade, men jag tyckte den välgjorda produktionen och effekterna vägde upp det mer än väl!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

håller med #12 totalt
Jag håller med #1 helt - det var precis samma för mig, jag hade inte läst Twilight innan jag såg den som film på bio, men däremot läste jag New Moon innan jag såg den på bio. Det tror jag påverkade rätt mycket, för böckerna är helt klart bättre än filmerna.
Jag tycker fortfarande att Twilight är bättre än New Moon som filmer, men jag gillade Twilight och Eclipse som böcker mycket mer än New Moon också. Slutet blev jag besviken på, det var lite för plötsligt O.o Jag ser verkligen fram emot Eclipse som film!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8 Jaa! Min reaktion var liksom "men hur fan ser hon ut i håret!? :O"
OT
#11 I vilken stad och på vilken biograf var du på midnattsvisningen?
Tror nämligen att jag såg dig. Jag var på Bergakungen i Göteborg.
Ehum, om du undrar hur jag vet ungefär hur du ser ut är det för att jag känner igen dig från stallet.se och hästfoto.ifokus ;)
Jämfört med New Moon så är Twilight skitdålig har jag faktiskt mod till att skriva inne på den här sajten haha =)
Jag älskar såklart båda filmerna men New Moon håller en mycket högre klass.
Scenen när varulvarna jagar Victoria i skogen är min favorit (bland en massa andra förstås, haha), så läckert gjord!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#16 Jag var i Jönköping ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

jag tycker att det var dåligt att den där tårtan inte var med, på bellas födelsekalas. den som var med på trailern.
#19 Det kmr vara m på DVDn :)
Tycker filmen var helt okej. Jag hade faktiskt inte jättehöga förväntningar. Dock var jag väldigt tveksam om hur de skulle lyckas med varulvarna, men det tyckte jag dom gjorde rätt så snyggt ändå :)
Däremot måste jag säga att New Moon var jobbigt att se på bio. Hahaha. Ni kan säkert gissa hur det lät i hela biosalongen när man fick se vissa personer utan tröja i filmen. Ni kanske t.o.m är skyldiga till det? :P

#21 Haha aa så är det:p Första gången Jacob drog av sig tröjan skreeeeeek alla tjejerna i salongen, inklusive jag

haha
Är det något som kan förstöra en film så är det sånt. Man behöver inte uttrycka alla känslor högt haha. Man kan skrika inombords ;D haha
#25 håller med dig. Had emed mig sambon på premiären och han längtade bara hem. Inte för att han itne tyckte om filmen, utan för att han lessnade på alla skrik och liknande :P
#26 Jag förstår honom! :P Kan tänka mig att det var ännu värre på premiären ;P Jag väntade medvetet typ 2 veckor innan jag valde att gå och se den.
Jag var på Twilight/New Moon kvällen, och precis hela filmen drog alla efter andan så fort Edward dök upp i bild, haha!