Twilight iFokus

Twilight

Etikettböckerna
Läst 1387 ggr
Metinia
2009-05-20 00:42
0

Framsidorna

Har hört att det finns någon smart baktanke med alla framsidorna till böckerna, fast jag kommer verkligen inte på någon koppling förutom till första. Det förstår man ju att det är när Edward fångar äpplet som Bella tappar, men är det någon som kan förklara de andra för mig?

OBS! Denna tråd kan innehålla spoilers!

emms
2009-05-20 00:58
0

Så som jag tänker det är:

Twilight - ingen aning ;D eller typ bella hittar hem ;D xD

New Moon - Bella "vissnar"

Eclipse - Bella måste bryta banden

Breaking Dawn - Bella blir ju vampyr och representerar drottningen och renesmee är den röda bonden :)

Emma

martinasvensson
2009-05-20 01:28
0

twilight-äpplet är en sybol för den förbjudna frukten (edward) bella kan välja att ta den eller inte

new moon-bella "vissnar" som #1 skrev

eclipse-bella slits mellan jacob och edward.

breking dawn- bella börjar som den svagaste och slutar som en av dom starka.

det är typ det jag har har sen vad som stämmer vet jag inte :p

martinasvensson
2009-05-20 01:35
0

har hört* ska det vara, inte har har ;)

Metinia
2009-05-20 11:27
0

#2: Det där med Breaking Dawn har jag hört något åt det hållet, och det låter ju rimligt. För att det är ju Bella som egentligen räddar alla mot Volturi trots att hon är underlägsen. Så tänker mig att Volturi är drottningen och Bella bonden som är utplacerad så att drottningen inte kan nå henne. 

Tack för det där med Eclispe och New Moon.

[belewiien]
2009-05-20 14:18
0

Intressant, har själv aldrig haft en tanke på framsidornas betydelse.

Livzson
2009-05-20 14:24
0

#2 Precis så hade jag tänkt mig det, dock har jag ägnat många fler olika tankar åt Breaking Dawn's omslag..

// Lisa, medarbetare på Twilight

Anna
2009-05-20 14:25
0

#2 Bra sagt, så tänker jag med!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Corton
2009-05-20 17:22
0

Jaha, där fick man lära sig något nytt =)

stellitza
2009-05-21 00:33
0

Jaha, ja det var någon som sa till mig att drottningen på framsidan till Breaking Dawn, symboliserade Edward och bonden var Jacob. Och att Jacob aldrig kunde bli lika bra som Edward, utan alltid vara i andra hand.

Men dom där andra teorierna lät ju mycket bättre, tycker jag ! :)

Anna
2009-05-21 00:34
0

#9 Det låter lite för… elakt :P

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Metinia
2009-05-21 00:52
0

#9: Håller med Anna där, låter ganska elakt att Jacob aldrig skulle bli lika bra som Edward, känns riktigt elakt att basera en hel framsida på det… Och det är ju inget i boken som egentligen handlar om det.

mbwj
2009-05-21 01:09
0

#2 Jag tror att dom förklaringarna låter bäst och det är dom jag håller på. Flört Jag har funderat ganska mycket på framsidorna och i Twilight så håller ju Edward äpplet som på framsidan av boken. Undra om tillexempel New Moon framsidans blomma kommer synas i filmen osv. fast jag vet inte riktigt… det skulle vara lite kul. Fast vart ska man få tag på en sådan fin blomma… är det en tulpan? Tungan ute

[Caaassie]
2009-05-27 00:01
0

#12: ja, det är en tulpan :)

linhof
2009-05-27 11:46
0

Min tolkning…

Äpplet: förbjuden frukt = Bella för Edward och Edward för Bella…

Blomman: Bella vissnar när Edward lämnar henne… som en blomma gör när man klipper själken…

Banden: nya band skapas med Edward…och Jacob o även dem emellan…

Shackpjäserna: ett spel…. vilket de leker med Volturi… Bella blir "drottningen" den som "slår ut" Volturi….Bonden är Renesmee… Jokern i spelet….

twilight4ever
2009-06-02 20:20
0

Allt är taget från http://viktoriastwilight.blogg.se/

Twilight

Äpplet omslaget representerar den förbjudna frukten i Edens lustgård. Det symboliserar Bella och Edwards förbjudna kärlek som liknas vid den förbjudna frukten. Äpplet representerar också det val Bella har, att antingen ta emot den "förbjudna frukten", Edward, eller att välja att inte vara med honom.

New Moon

Tulpanen på framsidan är en sort som heter "Estella Rijnveld" och meningen med den är: "According to Persian legends, the first tulip sprang up from the drops of blood shed by a lover and for a long time the tulip was the symbol for avowed love" Stämmer in väldigt bra på New Moon.

Eclipse

Bandet står för valet som Bella måste göra. Hon måste välja mellan sin kärlek till vampyren Edward Cullen eller sin vänskap/kärlek till varulven Jacob Black. Stephanie Meyer har även sagt att bandet står för att Bella inte helt och hållet kan slita sig loss från sitt mänskliga liv.

Breaking Dawn

Breaking Dawns omslag är en metafor för hela sagan. Bella börjar som den svagaste (jämfört med vampyrer och varulvar) på brädet: bonden och slutar som den starkaste: drottningen. För i slutet är det hon dom gör att Cullens vinner.

sotgurkan
2009-06-02 20:47
0

jag tror okså att alla "objekt" (om jag nu kan kalla det så ) kommer vara med i filmen . jag såg det någonstans.

älskar omslagen. ??

teamedward
2009-09-13 23:18
0

#16 Ja, äpplet var ju med i Twilight iallafall :)

Lill-sass
2009-09-13 23:53
0

#15 Låter bra :) Väldigt intressant tråd :o

hhannaz
2009-09-14 10:33
0

Det här hittade jag om Eclipse-omslaget, det är alltså Stephenie Meyer som pratar:

"The ribbon for me is about the idea of your trying to break away from your old life. And it's never a clean cut. There's always some of those threads that are so hard to break and for me that's Bella thinking that she can just walk away from her human life and it's really not that simple."

Källa (Står på fråga 3)

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything