Twilight iFokus

Twilight

Etikettböckerna
Läst 1797 ggr
Metinia
0

Spoilervarning: Böckernas namn?

Jag har funderat kring böckernas namn, fick nyligen svar på framsidornas betydelse, men vilken koppling har namnen (de engelska) till storyn? Jag har eventuellt ett litet hum, men är inte säker. Kom också på en sak, alla namnen är ju tider på dygnet, alltså skymmning, nymåne, solförmörkelse och gryning ("bryta gryningen"), antar att det händer något speciellt vid dessa tillfällena, men vad är det som händer?

OBS! Denna tråd innehåller spoilers!

(La till en spoilervarning i rubriken, fast är osäker på om det ska vara en där)

Anna
0

Jätteintressant tråd!

Ska fundera lite och återkomma sedan.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Metinia
0

Okej, om ingen annan vet så kan jag komma med en gissning. Jag har för mig att det var nymåne (New Moon) när Edward lämnade Bella i skogen efter att ha sagt att han ska lämna henne. Eller snarare att det var nymåne när Bella vaknade själv i skogen efter att ha svimmat (?) efter att Edward lämnat henne. Kommer inte ihåg riktigt, läste boken New Moon ganska snabbt så jag kommer inne ihåg så många detaljer av den. Men ni som kanske vet bättre, stämmer min gissning eller är jag "ute och cyklar"?

Livzson
0

Stephenie berättar en del om titeln från hemsidan.

"Twilight was not the easiest book to title. When I started sending out queries, I called it Forks for lack of a better idea. The first thing my agent advised me was that the title was going to have to change. We played around with a lot of different titles, and nothing seemed to convey the right feel. We brainstormed through emails for about a week. The word Twilight was on a list of "words with atmosphere" that I sent her. Though these words were meant to be used in combination with something else, the word Twilight stood out to both of us. We decided to try it out, and, after a little adjustment time, it started to work for both of us. It isn't absolutely perfect; to be honest, I don't think there is a perfect title for this book (or if there is, I've never heard it)."

Sen finns det även andra många teorier. Edward nämner även någon gång i böckerna att gryningen är den bästa tiden på dygnet.. Men det räcker nog knappast som en motivering till titeln.

New Moon är lättare att förstå iochmed handlingen..
Eclipse representerar lite mer brytpunkt, alltså att Bella's hjärta slits mellan två olika håll.

Breaking Dawn är motsatsen till Twilight och betecknar mer det fartfyllda och kaos-liknade slutet på historien.

Men detta är som sagt bara rena teorier.

// Lisa, medarbetare på Twilight

Metinia
0

#3: Intressanta teorier! Har du dock lust att utveckla lite mer vad du menar med New Moon och Eclispe? Kommer inte ihåg exakta handlingen i New Moon och får inte riktigt ihop ordet eclispe med brytpunkt.

hhannaz
0

Jag har en liten teori angående Eclipse! Jag tar ut ett citat från boken:

Jacob: "He's like a drug for you, Bella." His voice was still gentle, not at all critical. "I see that you can't live without him now. It's too late. But I would have been healthier for you. Not a drug; I would have been the air, the sun." The corner of my mouth turned up in a wistful half-smile. "I used to think of you that way, you know. Like the sun. My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me." He sighed. "The clouds I can handle. But I can't fight with an Eclipse." (s.599, Eclipse)

Så Edward är alltså "Eclipse" och Jacob kan inte "vinna över" honom, eller vad man säger…

Det är min teori iallafall! Skrattande

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Anna
0

#5 Precis vad jag tänkte! Läste boken ganska nyligen och mindes att Eclipse nämndes någonstans, men inte var… Så tack för bekräftelsen!

annaattlid.se

Metinia
0

#5: Nice, det var en riktigt bra teori, passar in perfekt. Bra uppmärksammat av dig, :)

hhannaz
0

Det var första gången jag läste boken som jag tänkte: Jahaaaaa…. Det måste bara vara därför boken heter Eclipse! Haha, den har jag tänkt sen dess! Skrattande

sotgurkan
0

ah va coolt det hade jag inte tänkt på

Livzson
0

New Moon har att göra med ännu en ny art och en hel del vargar som kanske refererar till just nymåne. Sen uppfattas ju även månen ibland som en stark emotionell händelse.

Läste teorin av någon medlem på på någon fansite.

Metinia
0

#10: Nice, det var en bra teori. Fast sedan är ju inte vargarna "riktiga" varuvlar som blir hemska monster vid fulllmåne direkt…

Livzson
0

#11 Nej förstås inte.
Det finns nog många olika teorier, men alltid kul att höra nya!

mbwj
0

#5 Bra tänkt… Skrattande

bea28
0

angående New Moon. jag tror att det kan vara för att Bella upptäcker sin kärlek till jacob i den boken, att nymåne symboliserar något nytt. eller kanske jacob är nymånen, en strimma ljus i mörkret? det var iaf  vad jag trodde förut, men alla andra teorier här innan var juh också intressanta :)

Metinia
0

Jag satt lite spontant och läste hur mitt exemplar av Twilight igår 8var tvungen att kolla upp en sak lite snabbt och det slutade med någon timmes läsning, oops Oskyldig. (Jag som hade tänkt gå och lägga mig tidigt, det blev visst inte så tidigt…) Aja, till saken nu, jag tror att jag kom fram till varför den heter Twilight (förutom det som #3 säger), här kommer ett litet citat (på svenska, i och med att det är det språket jag har boken på, men ni klarar nog att översätta själva för att fatta engelska titeln):

"Vad är klockan?" muttrade jag för mig själv medan jag sneglade på mitt armbandsur. Tiden förvånade mig - Charlie borde vara på väg hem nu.

"Det är skymmning (= twilight)", mumlade Edward och studerade horisonten i väster som var skymd av moln. Hans tonfall var fundersamt, som om han var långt borta i tankarna, och han tittade med tom blick ut genom vidrutan.

Sedan vände han sig mot mig. "Det här är den tryggaste tiden på dygnet för oss", sa han och besvarade min outtalade fråga. "Den lättaste tiden. Men också den sorgsnaste, på sätt och vis … slutet på ännu en dag, nattens återkomst. Mörker är så förutsägbart, inte sant?" Han log tankfullt. 

"jag tycker om natten. Utan mörker skulle vi aldrig få se stjärnorna." Jag rynkade pannan. "Inte för att man ser dem särskilt ofta här."

Citat från s. 198, Om Jag Kunde Drömma, Stephenie Meyer, Svenska tryckcentralen, Avesta 2008. (Pocketvarianten).

Här ser vi ju en tydlig återkoppling till Twilight, även om den inte hör överdrivet mycket till handlingen. Men å andra sidan så tror jag inte att någon utav titlarna egentligen är extremt kopplade till handlingen, inte så så att man skulle kunna avslöja något av handlingen utifrån dem.

Har funderat lite på BD också. Har för mig att det är gryning (dawn), eller att det precis blir det när de båda vittnes-"teamen" är klara med varandra på ängen. (Vill inte avslöja för mycket utav handlingen i och med att den är avgörande, därför detta lite kryptiska, men ni som läst Breaking Dawn fattar nog vad jag menar ändå). Har för mig att Bella ser solen gå upp precis när de är klara. Så då blir ju hela händelsen att försök att "ta sig igenom gryningen" (eller hur man nu vill översätta Breaking Dawn). Någon annan som kommer ihåg mer exakt och kanske kan ta ut citat? (Jag har tyvärr inte den boken, hade genast kollat upp det själv annars.)

hhannaz
0

#15 Det där om Twilight har jag också tänkt på!

Anna
0

#15 Låter också rimligt!

annaattlid.se

MrsCullen
0

sista boken Breaking Dawn(Så länge vi båda andas)

Ni vet när dom ska gifta sig?

Så byter dom ju ut "Tills döden skiljer oss åt" (tror jag?haha)

till "så länge vi båda andas"

tycker jag var riktigt gulligt :)

Metinia
0

#17: Vilken del av det låter rimligt? Allt?

Anna
0

#19 Ja, det mesta iallfall :)

annaattlid.se

Metinia
0

#20: haha okej. Antar att det blev smått flummigt kanske, framför allt när jag kom till den delen då jag skulle ge ett rättvis översättning på Breaking Dawn. Jag vet precis vad det betyder, men jag lyckas inte översätta det så att det låter vettigt på svenska, helt sjukt. Men trevligt att du tycker att det låter rimligt. Sedan jag ställde den här frågan har jag själv inte kunnat sluta fundera och jag kommer själv upp med nya teorier hela tiden.

Metinia
0

Men alla andra, jag uppmanar er att klura massor. Och ni som har New Moon och BD kanske kan vara snälla och kolla upp mina små teorier angående deras titlar (se #2 och #17) och ta fram citat som stödjer dem eller inte stödjer dem? Jag är så hemskt nyfiken på hur det står i detalj!

Livzson
0

Jag måste säga att de svenska titlarna faktiskt också är väldigt vackra!

Metinia
0

#23: Håller med dig, de är jättefina. De är även lite lättare att förstå varifrån de kommer, de är ju citat ur boken. Fast tycker att de är lite för långa och för lika varandra, även om de är väldigt fina. Har lite svårt för att hålla isär dem.

Livzson
0

#24 Precis. Jag blandar också ihop dom rätt ofta..
Undrar vem som ansvarar för de svenska namntitlarna?

Anna
0

#25 Säkerligen förlaget som ger ut dem. Och översättaren har väl en del i det hela eftersom hon översatt citaten i böckerna.

annaattlid.se

Metinia
0

#25: H*n som översättar dem kanske? Vet inte riktigt, men det låter rimligt i mina öron.

Livzson
0

Beröm till henne iallafall! Hm. Kanske borde skriva någon mini-artikel om henne..

Metinia
0
linhof
0

Min tolkning…

Twilight: på svenska: skymning= svårt att se/skugga… det fördolda= Edwards hemlighet… han kan inte vistas i solen…bara skuggan

New Moon: på svenska: nymåne som ju står för nått nytt = Bellas uppvaknande! ur ingentinget som hon befinner sig i när Edward lämnat henne….

Eclipse: på svenska: solförmörkelse= blindhet= hon ser ju inte kärleken till både Edward och Jacob…. inte heller hotet från Victoria

Breaking Dawn: På svenska : gryning.... som man kan översätta som ett nytt uppvaknande= förvandlingen från människa till vampyr

Tycker ju däremot att de svenska titlarna har en tyngre innehålls känsla…. att de betyder mer…känslomässigt och med handlingen

twilight4ever
0

allt är taget från http://viktoriastwilight.blogg.se/

Twilight

Äpplet omslaget representerar den förbjudna frukten i Edens lustgård. Det symboliserar Bella och Edwards förbjudna kärlek som liknas vid den förbjudna frukten. Äpplet representerar också det val Bella har, att antingen ta emot den "förbjudna frukten", Edward, eller att välja att inte vara med honom.

New Moon

Tulpanen på framsidan är en sort som heter "Estella Rijnveld" och meningen med den är: "According to Persian legends, the first tulip sprang up from the drops of blood shed by a lover and for a long time the tulip was the symbol for avowed love" Stämmer in väldigt bra på New Moon.

Eclipse

Bandet står för valet som Bella måste göra. Hon måste välja mellan sin kärlek till vampyren Edward Cullen eller sin vänskap/kärlek till varulven Jacob Black. Stephanie Meyer har även sagt att bandet står för att Bella inte helt och hållet kan slita sig loss från sitt mänskliga liv.

Breaking Dawn

Breaking Dawns omslag är en metafor för hela sagan. Bella börjar som den svagaste (jämfört med vampyrer och varulvar) på brädet: bonden och slutar som den starkaste: drottningen. För i slutet är det hon dom gör att Cullens vinner.

Metinia
0

#31: Väldigt smart, kul att du hittade det. Tycker framför allt fram förklaringen om DB, insåg precis (även fast det nästan stog rakt ut i texten) att när man spelar schack och går med en bonde till andra sidan blir den ju en dam, den starkaste pjäsen. 

EDIT: #31: Passar inte ditt inlägg bättre i tråden om framsidorna? (Fast det var, som jag tidigare nämnt, väldigt smart). Reagerade inte på att det hamnade fel först, har ju själv startat båda trådarna… 

EDIT 2: Såg precis att ditt inlägg (#31) även fanns i tråden om framsidorna.

Toltaren
0

Med New Moon tänker jag bara på varulvarna, eh, jag kanske är helt ute och cyklar, men att varulvar blir till varulvar just vid månsken… Hehe, jag vet inte, har inte direkt lagt ner någon tankekraft i det heller xD

Metinia
0

#33: Det är ju en ganska lågisk förklaring, men det kommer ju fram senare att de faktiskt inte är riktiga "månbarn" (som någon av Volturi uttrycker det), de är inte riktiga varulvar utan bara skepnadsskiftare. Då tycker jag i alla fall att det känns en aningen klent med Nymåne som namn. (Dessutom blir väl riktiga varulvar bara förändrade vid fullmåne?)

TerriZue
0

Jag läste på Stephenies hemsida att titaln; New Moon (nymåne som tydligen är den mörkaste delen av dygnet) refererar till den mörkaste delen av Bellas liv, tiden då hon inte är tillsammans med Edward… 

#34 Ja, riktiga varulvar blir bara förvandlade natten innan fullmåne, natten då det rä fullmåne och natten efter fullmåne.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Toltaren
0

#34 Ja, det är sant :P
Hehe, kom och tänka på det senare

Livzson
0

#30,31. Intressanta teorier båda två!

ille
0

Jag tror att det heter New Moon för brukar inte varulvar bli varulvar vid nymåne i vanliga fall?

Och Jacob blir ju varulv i New Moon

Metinia
0

#38: Nope, man brukar säga att varulvar förvandlas vid fullmåne. Och så är "varulvarna" inga riktiga varulvar i serien. De är skepnadsskiftare.

ille
0

Just det, fullmåne var det, men man visste ju inte då att de är skepnadsskiftare

Metinia
0

#40: Det kommer fram i senare böcker, tydligast i BD. Då får man veta att det finns "riktiga" varulvar. så kallade Månbarn, och att det finns skepnadsskiftare, vilket inte är samma sak. Avslöjar det nu, hoppas det var okej. Men det är inte på något sätt avgörande för handlingen, bara något som nämns i förbifarten.

ille
0

#41 Jag har läst det, jag gjorde det igår efter att jag skrev kommentaren :)

Hamzter95
0

#18 håller med :) det var gulligt

men alla svenska titlar finns ju med i boken

twilight4ever
0

Hiitade en liten dikt på någons bdb

When Twilight falls, and New Moon shows you'll wait for the Eclipse and the Breaking Dawn to come

=

När Skymningen faller, och Ny Månen visar sig vänstar jag på solförmökelsen och

Vad betyder Breaking Dawn?

Metinia
0

#44: Breaking betyder bryta, slå eller liknande. Fast i det här fallet är det mer "ta sig igenom" eller åt det hållet (svårt att direktöversätta, hittar inget riktigt bra sätt att översätta det). Dawn är gryning. I diktens fall blir det ungefär:

När Skymmingen faller, och Nymånen visar sig väntar du på att Solförmörkelsen och Gryningen ska komma.

Så skulle jag översätta det i alla fall, för i det gär fallet blir Breaking Dawn mer som "första gryningsljuset" eller "se gryningen komma" eller åt det hållet.

Blev lite flummigt det här, om det är någon som kan översätta och förklara bättre än jag så får ni gärna göra ett försök. Hoppas du fattar lite av det jag försöker få fram i alla fall. Fin dikt förresten, lite rolig för alla titlarna passade så bra i den.

Anna
0

Breaking Dawn = bryter gryningen = dag. Så tolkar jag det Flört

När skymningen faller och nymånen visar sig väntar du på att solförmörkelsen och dagen ska komma.

Fast gryningen funkar också :)

annaattlid.se

Calico
0

Twilight hade Stephenie Meyer väldigt svårt att hitta ett namn till och hon och hennes agent testade många olika titlar utan att riktigt hitta något som fångade den rätta känslan. Twilight var ett av orden med känsla och det blev till slut bokens namn.

New Moon syftar på den mörkaste perioden i Bellas liv (tiden utan Edward). Som alla säkert känner till så är himlen mörkast under nymåne eftersom månen då inte syns på himlen. Och i New Moon så upplever Bella den mörkaste perioden i sitt liv.

Eclipse är jag faktiskt inte riktigt säker på. Jag har i alla fall inte läst något om varför just det namnet valdes.

Breaking Dawn är en referens till början på Bellas nya liv som vampyr.

Förklaringarna till titlarna har jag hittat på Stephenie Meyers hemsida, så det är ingen teori jag har utan det är hon som har berättat det på hemsidan.

/Matilda

Metinia
0

#47: Bra förklaringar, men säker källa också. Synd att du inte hittade något om Eclipse…

EllaMary
0

hej alla twilighters!

Istället för att diskutera teorier tycker jag att ni kan gå in på stepheniemeyer.com och läsa stephenies egna orsaker till de olika titlarna och framsidorna. Tror det finns under FAQ under varje boks "sida". Och när ni ändå är där kan ni läsa de tolv första kapitlena av Midnught sun, Edwards version av ettan. Jättejättejättebra! Omöjligt att inte bli löjligt förälskad i honom då<3

Ha de!

Twilightern Ella

Metinia
0

#49: Tack för tipset! Fast jag måste säga att jag har inget emot att diskutera teorier, man lär sig massor av roliga små detaljer och även om det finns en/flera "riktiga" anledningar till böckernas namn så kan man alltid hitta andra små teorier som också kan vara relevanta. dessutom är det väldigt roligt att komma med idéer tycker jag, Skrattande.

Anna
0

#49 Jag tycker det är jätteintressant att diskutera teorier, oavsett om det redan finns förlaringar! Vi har som sagt känt till sedan innan att förklaringarna finns på Meyers hemsida ;)

annaattlid.se

Loveofmylife
0

Men men…kommer inte namnen från text i boken?

I Newmoon så säger ju faktiskt bella något om nymåne i boken och det är likadant dom andra böckerna

teamedward
0

Har inte läst något om varför Eclipse heter just Eclipse, men i slutet av den när Bella är hemma hos Jacob så säger de bl.a.:

Bella: "I used to think of you that way, you know. Like the sun. My personal sun. You balanced out the clouds nicely for me."

Jacob: "The clouds I can handle. But I can't fight with an Eclipse."

Tycker att just den meningen speglar boken väldigt väl, Bellas val mellan Edward och Jacob… men jag vet ju inte om den heter så just därför.

Och som #52 säger så har finns ju alla de engelska namnen med någonstans i boken.

Muzzy96
0

jag tog Breaking Dawn typ som slå sig fri.. ? xP

Anna
0

#54 Den heter ju inte Breaking Down utan Breaking Dawn ;)

annaattlid.se

Muzzy96
0

#55, jag ändrade det,  hehe