Läsa böckerna på engelska eller svenska?
Nu hade jag tänkt ta tag i Twilightserien och läsa alla böckerna ;) Tycker ni att jag ska läsa dem på engelska eller svenska?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Engelska, helt klart.
Jag tycker du ska läsa dem på engelska. =)
engelska, det är ju orginalspråket, då blir det bäst! :D
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

Jag tycker man ska läsa den på det språk man känner sig säkrast på. Jag läste den på svenska och slukade hela serien direkt typ, och har läst Twilight och nu New Moon på engelska och ska läsa de två andra med på engelska. Det är en del översättningfel i de svenska versionerna och det suger men det märker man först när man läser de engelska och tänker inte så mkt på det när man är inne i serien ;)
Visst ska man läsa den på orginalspråk, men det du känner dig säkrast på. Om du inte känner att du kan förstå lika mkt om du läser på orginalspråk, läs den svenska. Det är fortfarande en fantastisk historia både på svenska och engelska. Och om du läser den på svenska finns det inget som hindrar dig att läsa den på engelska sedan ;)
Jag känner mig säker på engelskan, men lite längre tid tar det ju automatiskt när man inte läser på sitt modersmål. Hrm… ;)
#4 Det var det jag misstänkte, att det kan finnas fel. Trist!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Felicia: Welcome to the darkside ;D
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Det är bara att inse faktum, du kommer säkert som så många av oss andra att läsa på både svenska och engelska så egentligen spelar det inte så stor roll.
Jag läste på svenska först och sedan på engelska, det är ju lätt engelska eftersom det är ungdomsböcker. Fast jag tyckte att det kändes skönt att ha läst dem på svenska först för det blir ju lättare i de engelska om man vet vad de handlar om ;)

Jag läser helst böckerna först på svenska så man säkert förstår allting och så. Och sedan på engelska för de brukar vara bättre på originalspråk och citat mm blir bättre :)
Håller med #7
De är bäst på engelska även om svenska inte är långt ifrån. Jag läste dem först på svenska och nu på engelska :)