Spoilers: Breaking Dawn
Här diskuteras allting om boken och den framtida filmen Breaking Dawn och inga spoilervarningar behövs.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Får man prata om den filmen också? För det är en del grejer jag är riktigt nyfiken på hur de ska göra ^^ Bl.a. hur de ska göra Bella när hon har blivit vampyr. Och Renesmee när hon ska växa så fort.
http://taralom.blogg.se - Min blogg
#1 Ja, självklart.

Är det bara jag som är missnöjd med Breaking Dawn? Gillar den inte alls!
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se

#3 Mjo, det var väldigt mycket på en och samma gång. Det slutade inte som jag hade tänkt mig heller precis..
Vad ville du haft för slut?
// Lisa, medarbetare på Twilight

Det är inte slutet jag inte gillar utan helheten :/
Det känns så gammalmodigt in a way. Att hon skulle gifta sig, få barn, leva lycklig i alla sina dagar.
Men jag antar att det är enda sättet för deras lycka, om inte Edward skulle kunnat bli människa, vilket tyvärr inte gick.
Med Vänliga Hälsningar
#3 Jag gillar faktiskt Breaking Dawn lika mycket som dom andra… Men i andra "delen" av boken, från Jacobs perpektiv, den var inte lika bra… Eller det var ganska intressant att se saker från Jacobs vinkel, men det hände liksom inte mycket spännande.. 
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Jag säger okej för vampyren.. Men barnet. (Inget stort fan av barn) Tycker det vore bättre om det hade skippats och ersatts med något annat.. Men vet inte riktigt vad.
Bella hade gärna kunnat förbli mänsklig enligt min åsikt. Men vem vet hur boken hade slutat då..
Men nu låter jag gnällig! Jag tycker faktiskt boken var riktigt bra egentligen! Stephenie Meyer lyckades knyta ihop det på ett bra sätt.

#7 Jo jag tycker också att Bella skulle stannat kvar i sin mänskliga skepnad.
För det är ju vad Twilight i grund och botten handlar om. Omöjlig kärlek. Så fort hon blir vampyr, så försvinner detta hinder som på något sätt begränsat deras kärlek, men på ett annat sätt också gjort deras kärlek starkare, unikare och vackrare.
Med Vänliga Hälsningar
Min favorit bok ju (A)
Men hur ska de göra med Bella sen lixom? Hennes tänder t.ex.
Hmm, det blir spännande.
Men jag har hört rykten om att de inte ska göra den till film eftersom "Edward" (och alla andra "vampyrer") åldras och så :P
Emma

#9 Vad jag har hört så är det nästan bekräftat att även Breaking Dawn kommer bli film.
Angående tänderna blir det inga problem väl? Tänderna ser ju i princip likadana ut som de mänskliga.
#9 Men äsch ;D Kolla HP filmerna bara! xD De (som var barn och NU blivit typ vuxna) växer ju fortare än de vuxna människorna i Twilight gör. Det bör ju inte vara några problem!
#10 Vilken tur! :D
Men alla vampyrerna har ju spetsiga tänder ju (A) och det har inte "bella" ;D
Emma

Make-Up säger jag bara, Make-Up
Med Make-Up kan man föryngra vem som helst, belive me.
Med Vänliga Hälsningar

#9 Jag har också hört att det nästan är bekräftat att den ska bli film, kanske att den kommer bli två filmer också.
Det jag mest funderar över är ju Bella (som jag sa i #1), tror ni att någon annan kommer spela henne när hon har blivit vampyr? Hon ska ju se väldigt anorlunda ut och hennes röst också.

#14 Säger som Aida, det blir nog make-up och åter make-up!
Kristen ser ju väldigt annorlunda ut i verkligheten än vad hon gör på filmduken. Det går nog att förändra hennes utseende relativt mycket!

#15 Jo, du har nog rätt.
#7 Men barnet är ju en stor grej för Jacob blir ju "kär" (kommer inte på ordet ;P) i henne :D

#17, prägling ;)
Jag tror det blir väääldigt, väldigt svårt att få till en bra filmatisering av Breaking Dawn. Hur skulle de kunna lyckas med Renesmee?
Jag tvivlar inte på att de kommer försöka men jag tvivlar defenitivt på att det kommer att bli bra.
Dessutom är det ju så väldigt, väldigt mycket information i Breaking Dawn och om man räknar med hur mycket de brukar ta bort när de gör om boken till en film så tvivlar jag på att man kommer kunna hänga med i handlingen över huvud taget, det kommer aldrig att funka.
Boken tyckte jag var super! Jag kände mig helt och hållet tillfredsställd när jag hade läst ut den, jag tyckte att slutet var helt perfekt och jag kunde inte ha varit lyckligare! :P Allt blev precis som jag hade hoppats, bara ännu lite bättre. ;)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Jag tror de kommer lyckas bra med Renesmee och de övriga händelserna/personerna.
De var osäkra på om att de skulle spela in Breaking Dawn först, men nu är det nästan bekräftat att de kommer spela in den.. Så de måste ha tänkt efter noga och kännt att de faktiskt kommer kunna klara av inspelningen.
Förhoppningsvis så är budgeten till Breaking Dawn väldigt hög!
#18 tack ;D

Har man inte läst boken så är denna tråd vääldigt avslöjande. Tur att jag har läst boken redan :P

#22 Det är därför den heter "Spoilers: Breaking Dawn" ;)
Jag är inte alls förtjust i barn och jag blev verkligen besviken när ungen inte visade sig vara det "monstret" som jag tycker alla (nästan) barn är… men i slutet av boken var det lättare att smälta, men ändå….barn. :S Hursomhelst så gillade jag boken (framförallt sista delen) väldigt mycket. Talet som Garret höll på slutet var bara så himmla bra! :D Jag fick verkligen upp stridsandan om man kan säga så, jag hade velat vara där! xD
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

#24 Håller med lite… tyckte det blev som någon annan sa lite för mycket "gifta sig, få barn… osv" Känns lite för typiskt… men ja, det blev som det blev :P

Gillade inte heller Breaking Dawn speciellt mycket. :/ som ni andra har sagt allt det med barn och så. njjä funka inte riktigt för mig.
Haha! Ingen gillar barn och inte jag i heller!
Ser jag som positivt, så förhoppningsvis slutar folk skaffa barn i framtiden och så kan planeten komma ifrån den här jäkla överbefolkningen!
Ja, vill man ha barn kan man ju lika gärna adoptera dem som har det svårt redan. Varför skaffa nya när så många lider?
//Emma
#28 Precis! Och visst. Jag förstår om folk vill ha ett EGET barn, men vad fan.. Någon dag måste människor sluta vara så jäkla själviska. Och dessutom tror jag med all säkerhet att man lär älska sitt adoptivbarn lika mycket, så varför hålla på och överbefolka i onödan?
Tänk vilken tjänst vi hade gjort vår planet!
Lite OT?
Jag tycker att dte var väldigt bra att de fick ett barn, det gav en fin liten twist på historien och så var det så oväntat också. :)

#30 Jag tyckte det var ganska väntat :P fast iofs hade jag väl en bild i huvudet redan när de skulle gifta sig att de skulle få barn också… men ja :P
Lite utanför ämnet nu kanske, men varför ska man få dåligt samvete för att man skaffar barn istället för att adoptera? Förstår inte riktigt era resonemang KitoBonito och Papaya?
Förövrigt blev jag också lite smått besviken när Bella blev med barn, det blev på något sätt lite "för bra". Däremot vande jag mig ganska fort och blev lite frälst i Renesmee mot slutet. Var jätterädd att hon skulle bli dödad.
Jag ser det så här. Det finns så otroligt mycket barn utan föräldrar här i världen och jag vill inte varför man ska fortsätta att överbefolka Jorden. Därför kan man ge dessa lidande föräldralösa barnen ett bra liv istället för att föda nya nya nya bortskämda barn. Nu kan vi ju inte hjälpa att föräldrar i andra länder överger eller inte kan ta hand om sina barn och att det är ett individuellt val för oss att adoptera eller ej. Men det är så JAG tycker. För att minska antalet föräldralösa barn, hjälpa planeten och människorna i den.
Men det förstår ju jag också; för många är det svårt att inte vilja ha egna barn.

Förmodligen den bästa boken jag har läst, helt i min stil, kunde inte släppa boken. Låg vaken från det att jag sprang till affären och hem, tills morgonen efter och läste tills boken var slut. Jag var alltså vaken hela natten och läste, heheh. Jag brukar inte göra så men den här serien höll mig vaken hela nätterna, min mamma frågade om det var något fel på mig. Hahaha

jag tycker att boken var skit bra! hah å början var ju skit kul när hon körde runt i sin nya bil X)
å slutet var jätte bra skulle aldrig kunnat gissa det i förväg :p
fasst jag är inte så förtjust i barn så jag tycker att ungen hade dom kunnat skippa. hon är ju bara ivägen ;)
#34 Haha, samma här… sambon undrar om jag är galen, speciellt när jag höll på att gråta ihjäl mig under New Moon. Jag kunde ärligt talat inte prata med någon under tiden jag läste den, så fort jag tittade på någon och försökte öppna munnen började tårarna spruta och jag bara stortjöt. :P
Fjärde boken levde verkligen upp till mina förväntningar och ännu mer, den var verkligen otroligt bra! :D Jag störde mig faktiskt ärligt talat lite på att de fick barn i början (inte när hon var gravid, då tyckte jag att det var väldigt oväntat men ändå väldigt bra) Det var bara precis i början när hon hade blivit vampyr för jag var först rädd att Renesmee skulle hålla dem tillbaka och historien skulle bli händelselös men efter att ha läst bara några sidor med Renesmee blev jag väldigt förtjust i henne. :) Jag älskar verkligen Breaking Dawn, det är en bok som jag aldrig kommer tröttna på att läsa och jag är också helt frälst i lyckliga slut så det här kunde ju inte ha blivit bättre. :D

En anna grej jag störde mig på är att Bella ska vara så jävla uthållig hela tiden. Jag ville ha lite blodbad…! Haha men visst ska det vara typiskt? Att hon av alla ska vara så himla uthållig och duktig. Alltså jag vet inte, känns lite typiskt… Precis som det känns typiskt att Edward inte kan läsa hennes tankar xD
Nej vad jag ska klaga… Sry 
Med Vänliga Hälsningar

#37 Du menar att hon inte rör någon människa när hon är vampyr? Håller med, men de trodde jag från början - att hon skulle bli en jätteduktig vampyr o inte röra någon människa ;D
#38 Det hade faktiskt jag också väntat mig. :)

hah jag man hade blivit lite förvånad om hon tog död på alla som hon såg och hatat sej själv X)
#40 Ja, dte hade liksom blivit lite fel stämmning i boken då.. :P

Sant.. men vatusan, hon kunde väl åtminstone NÄSTAN ätit någon? ;D Så kunde Edward stoppa henne eller något… det är ju så typiskt att hon bara springer därifrån ;D
#42 Det är i och för sig sant men jag gillade verkligen det stycket! :D

Jag vill ha blod i Breaking Dawn, och ett helt hav utav kraftfulla känslor. Både de bra samt de dåliga. Skulle nästan vart lite kul om det blev en fight mellan Volturi och Cullen-laget på slutet.. 
#44 Håller med dig till 100%! ^^
//Emma
Neej… skulle de ha slagits i slutet hade ju antagligen mer än hälften av alla karaktärer man tycker så mycket om dött…
Det är ju i alla fall vad Stephenie Meyer skrivit på sin hemsida… det skulle ju inte vara någe kul. Jag skulle bli jätteledsen då.
Jag (som jag ahr sagt cirka 100 gånger förut) helt för lyckliga slut och jag har tur för det är visst Stephenie också! :P
Är det säkert att det ska bli en fjärde film?? :)
#47 Det jag har hört så ska den förmodligen filmas och bli film!
Men kommer dock inte ihåg vart jag har hört det…

Det har jag också hört.. tror rob sa någonstans att de har skrivit på den sista filmen också.. men kommer inte ihåg i vilket klipp, kan länka om jag hittar :)
Jag blev jätebesviken på boken, den var inte superdålig, men den var ltie smått långtråkig. Tyckte andra boken med jacob var intressant, även om det inte hände så mycket där heller :D
I samma sekund då hon säger att hon är gravid var i den sekund jag tyckte boken blev trist, det blev så.. nej, det funkade inte alls för mig, även om renesmee är väldigt intressant.
Jag tyckte att boken var en av dem bästa i serien! Och att hon och Edward fick barn och gifte sig var riktigt charmigt. Edward kommer ju ändå från den tid där äktenskap var något viktigt så det hade varit fel (i mina ögon) om han inte hade envisats med att gifta sig innan Bella fick bli vampyr. Och jag kan inte ens föreställa mig boken utan Renesmee. Tycker väldigt mycket om henne och dessutom så hade det aldrig blivit någon "strid" (även om den nu bara var mental) om inte Irina hade sett Renesmee där i skogen. Då hade all spänning försvunnit ur boken. Och striden var en av dem bästa bitarna. Jag är otroligt glad för att det inte blev en blodig strid eftersom antagligen både Edward och Bella hade dött då. Nej, jag verkligen älskade boken som den var och jag kan inte komma på något som hade kunnat gjort den bättre!
/Matilda
#51 Du är smart du! ;D Håller med dig till punkt och pricka!
#51 Håller med dig helt och hållet! 
Jag hade nog väntat mig ett Harry Potter-slut där fler viktiga personer dör.. :p
Idag på svenskan överraskade vår lärare oss med en recension på Breaking Dawn (Så länge vi båda andas rättare sagt), som publicerats i Svenska Dagbladet någon gång. Han som skrev den var verkligen kritisk, särskillt över det där med giftermål och inget sex förän efter giftermålet osv. Vår lärare sa att det antagligen berodde på Stephenies starka tro, och att hon var mormon?! Jag har aldrig hört/sett det förut, stämmer det? :o
//Emma
Jag tycker utan tvekan att det var den bästa av de fyra böckerna!!! Fast jag hoppas att de gör två filmer eftersom det händer så himla mycket i den hela tiden. Ska bli kul å se Renesme och hur de gör med henne eftersom hon växer hela tiden! Men det blir väl inga problem. Kan inte vänta tills den kommer på bio!! =)
#54 Nåt liknande hade jag också väntat mig, trodde ju inte att alla skulle klara sig, fast givetvis blev jag ju inte ledsen över det ;)
Kitobonito: Tack för svaret då förstår jag hur du menar!

asså det är inte säkert att dom kommer spela i BD på film :(
Bara om dom hittar en perfekt ung som kan spela Renesmee enligt Stephenie!
Lixom när man läser boken, så är "Nessie" gudomligt vacker och allt det dära, så det blir svårt att hitta en sån unge :/
som växer as snabbt oxå? :P
Men de använder ju antagligen olika ungar då, ingen unge växer ju upp på nåra månader bara. ;) Alla cullens skulle ju va perfekta, men det är mycket som inte stämmer överens med boken ändå. Film är film, böcker är böcker och det tror jag Stephenie tänker på också.
//Emma

Jag läste ut Breaking Dawn imorse och jag måste säga att den var jättebra. Precis som alla andra Twilight Böcker tycker jag den här var overkligt, otroligt bra. Spännade att man fick se ur Jacob's "vinkel" också men som många andra sagt… lite långtråkigt kanske. I slutet när Volturi kom och allförstod att dom skulle dö och sa farväl till varandra kunde jag inte hejda tårarna, tur att det slutate lyckligt! =)
#54 Does that count as spoiling? :'o

#60 Så kände jag också där på slutet. Och samtidigt blev jag ledsen att det var slut, böckerna, att jag inte skulle läsa böckerna för första gången nå mer, utan varva dom på engelska och svenska. Läsa om alla böcker flera gånger :)
Så tror jag ialla fall att det blir :p
#61 Beror väl på hur man ser det :p

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"The end"- sidan höll på att bryta ner mig, det var nästan så man fällde en o annan tår då. ;)
Här är iallafall en liten video om hur Bella eventuellt kan se ut när hon blivit vampyr.

fedt cool! :D asså så fin!
Hehe, häftigt. :)

Cool 8'D
Så länge vi båda andas, är nog min favorit i serien. Fast, jag har inte läst Midnight sun än ;P

Så länge vi båda andas är lungt BÄST av hela serien!
<3
Hur tror ni det blir sen? När Renesmee blir äldre? Tror ni hon kommer att kunna skaffa barn med Jacob då? :P Har tänkt lite på det och om hon skulle kunna det hur skulle dem bli… Hmm, ;D
Emma
#71 Haha! Det har jag faktiskt inte alls tänkt på men det kan vara lite roligt att fundera över…
Jag som är helsåld på totallyckliga slut tror i alla fall att det blev två genomlyckliga par i alla evighet! :P (Edward och Bella, Renesmee och Jacob).
Älskade verkligen sista boken.. den redde verkligen ut mina känslor och gjord så att jag kunde tycka om Jacob igen. Jag var så arg i slutet av New Moon och hela Eclipse för att jag blev så arg på Jacob och tyckte så illa om honom, det var jättejobbigt eftersom jag egentligen tyckte att han var en väldigt bra karaktär som jag gärna ville tycka jättemycket om. Breaking Dawn redde ut allt sånt och jag var så otroligt glad när jag läst ut den! :D

Har inte orkat lusläsa Breaking Dawn igen men, Renesmee åldras väl hela tiden? Kan hon verkligen dö?
Jacobs del i Breaking Dawn kommer bli väldigt, väldigt intressant!
#61 Det är ju spoilervarning på hela tråden :P
När jag läst några kapitel in på första boken så.. VA?!
Sen var boken helt snurrad och konstig för mig ett tag…
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#73 Men man får ju träffa en annan vampyrhybrid i slutet som berättar att han slutade åldras efter ett tag och att, så vitt de vet, har även vampyhybrider evigt liv.. :)
Det står inget om att det skulle vara spoilervarning för Harry Potter!!!
Nu har jag läst ut Så länge vi båda andas. Och jag måste säga att jag faktiskt är lite besviken.
Jag förväntade mig ett chockerande och lite tårdrypande slut, men neheee, tydligen inte. Boken i sig är klart den bästa av alla enligt mig, men slutet? Besviken ja…
Nej, jag gillar slutet! ^^ Även om de kunde ha fajtats lite och överlevt ändå… ;P
//Emma

tycker slutet va boring,dom bah gick hem till sig och så visade bella bilder för edward(som dock var coolt!) och sen vare bara slut :(

Den bilden var väldigt fin! :)

80# snygg, vart hittade du den
det finns en trailer på www.youtube.com
kolla där så får ni se lite ^^
Ååh! Det ska jag gå in och kolla, vad ska man söka på?

jag kommer inte ihåg vart jag hittade den :/ sry
men adda min msn så kan jag skicka den till dig!
mikizz93@hotmail….

84# visst

84# jag har gammla msn pga att datorn fick virus men jag kanske kan kopiera den direkt om jag får…

haha ja det är klart du får :)

tack tack :D
#80 Snygg! Fast jag tycker att Bella ser lite insjunken ut :P

89# aa ser liksom , död ut XD
- Take the baby. - Throw it out the window.
Jag har precis läst den delen och seröst, jag asgarvade i en halvtimma!
Nu är äntligen Jacobdelen över, bok 3 here I come… ;)
#91 Haha älskar det stycket ;D satt och skrattade typ mitt i natten när jag läste det xD
Emma

#91 när e det?
#92 Jag med! Har ju hört det förr men aldrig läst hela sammanhanget, när man sitter helt chockad och läser om den där blodiga scenen, och så helt plötsligt kommer en vass Jake-kommentar, då kan man inte göra annat än asgarva!
Den kommentaren gillade jag också väldigt mycket. För en stund hade jag och jacob nåt gemensamt xD
//Emma

Jag tycker att boken är jättebra, precis lika bra som dom andra. Faktum är att man inte direkt kan jämföra dom, olika handlingar i varje men får jag säga själv är Twilight och Breaking Dawn bäst.
Många tycker att det är dåligt det där med giftemål och sånt men jag tycker det är bra, gillar inte dom sorters böcker som menar på att flyga på killen jag och tja på en gång, bättre med väntan och Renesmee är bara en gullig bieffekt. Mycket bra bok.
#91 Hahah jaaa den delen är verkligen underbar!

satt och as garva hela kvällen för det dära x)
sen i skolan nästa dag så sa jag det till mina kompisar och jag tp asgarva mera,men dom tyckte tp inte att det var nå kul…. xD

asså jag fattar inte,vilken del var det? kommer inte ihåg att han säger något sånt :S
#99 Sista kapitlet i bok 2, där de "förlöser" Renesmee.

okej tack :D <3
Oh, jag tyckte boken var förutsägbar. Och det är fruktansvärt uppenbart att författaren har väldigt traditionella åsikter om kvinnor och livsstil. Och ja, kristendom ÄR en del av Meyers liv. Och vad jag vet är hon mormon, vilket är en del av vad jag har problem med (inte hennes tro, utan att det är så uppenbart att hon vill att det ska vara hennes dröm, att hon ska kunna leva i hela sin perfekta värld. Jag upplever det som att hon projiserar hennes fantasier och drömmar på Bella, vilket det iof inte är något fel med, men det blir väldigt uppenbart och lite tråkigt i mina ögon). Hon har uttalat sig i något klipp på youtube (som jag naturligtvis inte hittar) att den moderna kvinnan faktiskt kan tycka att skaffa barn och leva i kärnfamiljdrömmen är det ultimata. Däremot tycker jag att det blir helt fel när Bella, den klumpiga och något pinsamma blir mamma över en natt och tar det med sådan ro. Och att hon blir en sådan perfekt vampyr direkt. Dessutom hade jag velat se en mer överbeskyddande och tja, ond Rosalie.
Den enda vampyr jag verkligen gillar är Jasper (fast han är naturligtvis bäst när han får stå i rampljuset, men ja… Jag gillar honom). Alice är söt och speciell, så hon är lite favvo också. Men även för att skådespelaren är så sjukt söt.
Vidare kan jag säga att jag verkligen inte gillar den kvinnosyn som målas upp. Att kvinnor måste beskyddas. Att ingen tjej i någon av böckerna verkar kunna leva ett självständigt liv. Antingen är de totala bitches eller så är de sårbara som få.
MEN. Om man bortser från det så är böckerna mycket mycket intressanta. Jag kunde inte lägga ifrån mig de tre första. Jag kan tyvärr inte säga att det är en serie av litterära mästerverk, men de är verkligen verkligen bra, på sitt sätt: de fångar en. Det gjorde hon väldigt bra.
Sorry för uppsatsen. 
Mormon"ism" är väl en ganska skruvad version av kristendom eller? Vet inte om jag minns rätt nu, men cirkulerar inte allting som har med tron att göra kring USA? Hursomhelst så stör jag mig också på att kvinnorna i boken är svaga. Å andra sidan så är det ju faktiskt Bella som "räddar" alla på slutet. Jag gillar alla böckerna och jag är väldigt svag för happy endings 
//Emma
OT:
#103 "skruvad" är väl inte riktigt rätt ord, men det är en "förgrening" där man inte längre använder nya testamentet som enda källa. Hos mormonerna använder man sig även av en bok som sägs ha blivit sänd till ytterligare en profet (tror han hette Smith eller så), som hittade/fick nya order av Gud. De mormoner jag träffat har varit mycket… starka i sin tro. Lite missionerande.
Och USA är ett land där framförallt kristendomen spelar stor roll. Kärnfamiljen verkar vara så otroligt viktig.
Jag stör mig också fruktansvärt på kvinnorna är svaga och måste skyddas. Fast det verkar framförallt handla om de mänskliga kvinnorna, för vampyr-kvinnorna verkar vara starkare.
xx
#91 Satt och asg jätte länge när jag läste det ! xD

#103 Mormonismen är som en starkare tro av kristendomen, ännu mer utvecklad. Mormonerna tror dock exempelvis inte på att Gud skapade världen, utan där tror de istället på Big Bang.
Fattar inte varför dom inte får lov att dricka kaffe och te heller.

måste bara få säga… att jag ÄLSKAR stycket när Bella inser jacob´s prägling…och flyger på han
sååå roligt!
#108 Det är jätte roligt satt och asgarvade
#108 Håller med!!
#108 samma här, jag skrattade så jag grät.. :P

Jag tyckte boken var väldigt bra =) Hade inga problem med att dom gifte sig och fick Nessie alls! Visst så störde jag mig redan från jag lästa första boken att Meyers tro lyser genom ganska starkt. Allt det där med att vänta på sex och att det är wohoo över det hela och med tanke på att mormoner tror att de lever med sin valde i himmlen också så är vampyr temat ett sätt att visa det =)
Men boken är väldigt bra, jag blev besviken på att det inte blev någon fight i slutet :D Hade varit roligt om Volturi skulle fått sitt as kicked :D
Skulle vilja ha en till bok om Jacob och Nessie. Mest för att se hur det gick/går när Volturi kommer tillbaka och med tanke på att prägling sker när de hittar den som är mest lämplad att föra skepnadsgenen vidare så vill jag läsa om hur deras förhållande utvecklas.

ahh det var verkligen Power-Bella där asså!
mm blev oxå besviken på att det inte blev nån fight.
En sak jag grät över i slutet av boken var när dom står på 'fältet' med Volturi och alla säger farväl till varandra.

lite darr på läppen blev det allt. Skulle nog reagerat annorlunda om jag inte satt på ett fultsatt tåg XD

Jag bara älskar då Bella och Edward är på smekmånad då han har hövit sönder kudarna, sängen och Bellas nattlinne.
Åååh så jag garva åt de!!
Jag gillar då Bella är vampyr men det är ju inte omöjlig kärlek då men jag tycker att det är roligare.
//Matilda
#115: haha, jag med! ;D
Jag fullkomligt älskar slutet på BD! Men jag blev väldigt chockad att det slutade så lyckligt eftersom jag hade lyckats (av misstag) läsa någon spoiler tråd på ett annat Twilight forum att edward skulle dö i sista boken så jag deppade nästan igenom hela Breaking Dawn x)

#116 Hahaha, jag hade skumläst boken om jag trodde Edward dog! Hade förmodligen bara deppat jag också..
Jag känner dock en viss kompis som måste kolla på de sista sidorna innan hon läser boken. Tänker inte avslöja vem.. men tror någon kan känna sig träffad. ;)

Jag tycker att alla böckerna var riktigt bra och dem är väldigt bra skrivna. Men som många andra så ville jag att de skulle bli en strid i slutet och att Cullens skulle spöa Volturi. :D Bara för skojs skull liksom. Sen så gillar jag faktist att dem gifter sig och får barn eftersom bella inte varit så positivt ställt mot något av dem och med Renesmee blir det en intressant twist på det hela. :P haha jag längtar tills New Moon kommer ut på bio och såklart resten av filmerna! :D
#107 Styrkan i en tro är upp till den troende, och vi kan se att den kristna delen av USA verkar vara betydligt mer troende, eller vad man nu ska säga, än den genomsnittliga svenska populationen. De mormoner jag kännt slår med hästlängder de flesta av de troende som varit del av svenska kyrkan. Å andra sidan kan det också varit så att mormonerna också försökt få mig att konvertera. =/
Är det någon som har koll på ungefär hur man kan tänkas lägga upp den här filmen? Tror att det kan bli jättesvårt. Dels med tanke på längden av boken, och att det händer så mycket som är beroende utav varandra. Man kan inte gärna utesluta något. Eller?

Jag vart faktiskt lite besviken på Breaking Dawn. Tycker att man skulle lida lite mer - att i alla fall någon skulle dö. Nej men vad hemsk jag låter, men förstår ni? Det blir inget "skoj" om man bara blir struken medhårs hela tiden. Inte ens en fight i slutet? Booring.
Och så tycker jag hela bebis-situation vart ganska weird. I och för sig en bra anledning för Edward att "skapa" Bella (till vampyr då, eller vad man ska säga) - om hennes liv inte hade varit i fara hade han mått dåligt över det, och om det vart någon annan än Nessie som varit anledningen så hade han dödat den personen.
Men nä.. Nessie tycker jag faktiskt inte skulle vart med.
#120 Håller med dig om de första raderna ;)

Men det är pga Nessie som hela Volturi kommer till ängen och alla samlas så utan Nessie skulle inte den nästan fighten kommit
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En som gjort Twilight-parodier på youtube har skrivit hur hon trodde det skulle sluta. Det är jättefint som hon skrivit och jag började gråta när jag läste det. Här är länken: http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=395450978&blogId=418192558

Jag tycker - och jag verkar vara den ända som tycker det - att Breaking Dawn var den bästa boken… den var liksom så lycklig nästan hela tiden! Dock hände det inte så mycket spännande, men jag tycker att det bästa med hela serien är Bella och Edwards kärlek till varandra.
Men jag tror att filmen kan bli ganska dålig, svår att göra också. Jag menar; det händer ju liksom…eh, saker som man kanske inte vill se på film. om ni förstår vad jag menar? Men det blir otroligt intressant att se hur Nessie ser ut, och Bella som vampyr…

#124 Håller med dig till 100%! Läste ut boken idag och jag var så glad att det slutade lyckligt, att Edward äntligen fick se/höra Bellas tankar… Att jag gillar hela sagan är just för deras fina, starka relation, mellan Bella och Edward. Jag led tillräckligt när jag läste New Moon, mer lidande än så behövdes inte så Breaking Down var perfekt, men filmen kommer bli svår, antingen får de göra den i 2 delar eller en film på minst 4 h…
tror att de kommer klara göra Breaking Dawn till film! Lyckas man göra att en människa blir varg, så kan man nog göra en snabbt växande bebis. Gör de de tre första filmerna så måste de så klart göra den sista!
#124 Håller med, blir lite svårt att göra den eftersom så mycket i Breaking Dawn är tankar och känslor och inte direkt handling eller vad man ska säga.
Johanna - Instagram

jag gillade inte riktigt den sista boken.. kanske för att jag hade föväntat mej mer av slutet, och av hela boken, alla kompisar som läst den har hela tiden sagt "den är så vacker, den slutar så underbart!" .. jag hade nog förväntat mej något annat..
Sedan är jag inte ALLS något stort fan av Nessie! =O Jacob och Nessie..? nää.. det stämmer inte alls..
Jag är inte så förtjust i boken, men kan absolut inte säga att den är dålig.. den var nog mer.. 'lyckliga-familjen-stuk' än vad jag ville ha..
Jag ville hela tiden att Bella skulle bli vampyr.. men nu när jag tänker efter så gillar jag det inte ett dugg! Hela grejen med böckerna var den omöjliga kärleken.. kunde de inte ha visat att det går att hålla det så..? =#
Jaja, jag gillar den iaf. skarpt, men inte alls som de andra..
När Senna och Zafrina kmr så undrar ju Carlisle vrf Kachiri nt e md dem, så säger dem att Alice behövde henne. Vrf behövde hon dt? Hon har ju ingen speciell talang elr så.

#131 det var en bra fråga..

#131 kännde hon inte dom som typ var sådär hälften människa och hälften vampyr… eller kanske visste var/att dom fanns
#131 Kachiri hjälper ju Alice att hitta Nahuel och Huilen.
/Matilda

#131 Hon kanske är bra på att spåra eller liknande :D

jag tror att BD kommer bli en apbra film, tänk bara vilken budget dom kommer ha! :P
smink till skådisarna och den perfekta Renesmee finns säkert någonstans ute i världen! :)

ah vi får hoppas att dom gör den bra :)
Och dom måste hitta en perfekt Renesmee

bilden i #80 tycker jag är mitt i prick på Renesmee, sen finns det peruker, smink och studioinspelade röster så det blir nog bara bra :)
… And then we continued blissfully into this small but perfect piece of our forever.
SNYYYYFT!
#139 Ååh, vad jag älskar slutet på BD! Men man önskar att det fanns mer efter den boken…
Den meningen, just den där allra sista, är OTROLIG. Det bästa slut jag någonsin läst i en bok.

Läste ut den idag!
Jag fattar inte vad de flesta i den här tråden säger! DEN ÄR JU HUR BRA SOM HELST! Fast lyckliga slut går verkligen hem hos mig. Och jag älskar Renesmee och kan äntligen sluta vara lite småsur på Jacob, har inte gillat han så mycket innan. Bella växte också i mina ögon i den här boken.
Nä, jag har nog inget att klaga på. Bästa boken i serien!
Jag älskar den! ÄLSKAR den! Den är helt underbar! Utan Nessie hade ju all spänning försvunnit, dels kring henne då men även striden (som iofs inte blev nån strid men ja), då hade ju större delen av bokens handling försvunnit! :P
Något som jag dock inte är helt positiv till är Jacobs prägling, den känner verkligen förutsägbar, klart att Jacob och Bella inte kan vara osams forever för att hon blev vampyr, så då måste man hitta nåt sätt att binda ihop dom igen, AHA, Renesmee blir länken. Det kändes fel! :P
I övrigt gillar jag slutet, och hela boken, att den fick ett lyckligt slut är ju bara bra! Att Stephanie är mormon och att det lyser igenom på vissa sätt gör väl inget, Edward är ju ganska gammaldags av sig så det hade ju verkat konstigt om han bara hade skippat allt med att gifta sig och grejer. Däremot hade man väl..ehhh….kunnat göra boken mer..barnförbjuden (om man nu ska uttrycka sig så?) :P Details, I want details! ;)

tycker det är trevligt med Jacobs prägling =) Visst är det lite förutsägbart men ändå… Det ger en öppning för oss läsare att fantisera vidare om boken och historien mellan karaktärerna =)

ahh håller med dig :D

#144 ja jag tycker oxå om att han präglas på Renesmee. Och jag tycker om hur Bella reagerar.
#144 Håller helt med dig!
#46Ja, hennes reaktion var riktigt rolig. :D

jag tycker att det var lite tråkigt med hela "mamma, pappa, barn" grejen. är inte heller ett så stor fan av barn (hehe, men jag är bara 14 :D) men hela grejen blev lite tråkig. det är mycket roligare med bella-edward tid. när dom har det lite intimt, för det är så fint! (rim, eheh)
Jag upptäckte en grej som var fel i översättningen igår när jag läste Breaking Dawn. Jag läste den på svenska och det stod så här: "Med så många vampyrer i området var det det oundvikligt att vampyrbefolkningens antal exploderade" s.502 i Så länge vi båda andas. När jag läste det blev jag lite misstänksam eftersom det lät konstigt när dom pratade om vargarna. Sen kollade jag i den engelska och då stod det här: "With so many vampires encamped in the neighborhood a werewolf population explosion was inevitable." s.683 Breaking Dawn. Blev lite sur när dom översatt helt fel.
När det gäller hela mormon grejen så tycker jag ändå att hon brer på ganska bra, visst vi får inga detaljer (tyvääärrr, säger jag som många ;) ) men ändå, dom har ju sex hela tiden, hade inte nessie varit med hade väl bella inte släppt edward en sekund, hon e ju anledningen till att de "går upp" på morgonen.
Älskar också Bellas reaktion när Jacob präglar på Nessie. Å även när hon har armbrytning med Emmet, kan inte va lätt å förlora mot en liten tjej även om hon e nyfödd vampyr ;)
Helt klart den bästa av böckerna tycker jag! Gillar de lyckliga bitarna, typ när de är på ön å sen när hon har blivit vampyr, e ju det jag har väntat på sen bok ett :P

Det sägs att Breaking Dawn kommer att splitas i tre filmer,annars blir den för lång.
Part 1 kommer antagligen ut 2011,tänk part 2&3? fy vill inte ens tänka på det! :(
Alltså får vi vänta ännu längre att få se Renesmee.
#152 2 filmer tror jag dem ska göra. Precis som med sista HP boken :P
Emma

Jag tycker dem kunde bytat ut slutet mot annat slut med Harry Potter (som finns i någon tråd nånstans) xD
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
#154 Vad menar du? Annat slut? annat slut på Harry Potter eller på Twilight saga?
Harry Potter är ju inte ens slut än, sista filmerna har ju inte kommit, än så länge är det ju bara 6 böcker som har filmatiserats.
#155, Joddå, Harry Potters sista bok har kommit ut…

#155 Syftade på en parodi som Harry Potter och Bella var med i ;P
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

NEJNEJNEJ säger bara jag! Jag tycker att antingen skulle Bella ha blivit kär i Jacob och fått varulvbebisar, vilket vore lite småhärligt, eller kanske inte, mjaaa… jag vet inte,
men herregud, EN STRID SKULLE DET JU VARIT PÅ SLUTET! Cullens m.m skulle ju vunnit över Volturi, och några andra vampyrer skulle ha gjort som en ny grupp som hindrar hemligheten från att komma ut,
eheheh… Edward skulle ha dött för att rädda Bella från Jane eller Aro, och Bella skulle ha åkt till Rio och levt där med Jacob och Renesmee eller så.
FELFELFEL SLUT IAF!! :D
/Ellen (:

Jag tkr det skulle blivit bättre om volturi var nära på att gå i strid och att Jacob sprang iväg med nessie och sen var det slut :P
Då hade hon kunnat göra en ny bok :P
#156 Ja, det vet jag, jag har läst den ungefär 12 gånger tror jag… men sista filmerna har inte kommit ut, vilket jag skrev i #155
Nej, jag är väldigt. väldigt glad att det inte blev någon strid. I stort sett alla hade ju "dött" (man kan väl knappast skriv att en vampysr dör eftersom de redan är döda, rent tekniskt… bara en fundering) och det hade ju varit ett hemskt slut på historien.
Hade det varit så att Edward dog hade inte Bella och Jacob kunnat leva tillsammans som ett par i alla fall, Bella skulle fortfarande älska Edward och aldrig komma över honom och Jacob älskar ju Renesmee, han präglades ju på henne. Han ha ringet intresse för Bella längre, inte på det viset i alla fall.
Jag älskar verkligen slutet, jag tycker inte det kunde ha blivit mer perfekt. :)
http://blogs.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendId=395450978&blogId=418192558
Här är ett slut som ett fan skrivit (innan Breaking Dawn kom ut). Väldigt bra! :)

#162 mmm den va faktiskt bra! 

nej fy det slutet var ju hemst :S
Bella&Jacob,bebisar? euw.
Kan inte se en framtid med dom två,Edward&Bella ska det va.
Sen tycker jag att ingen skulle dö eller så i slutet,men en fight hade jag ändå velat sett/läst.

#164, hela slutet var för förutsägbart för mig, lyckligt slut och blablabla, DRAMA TACK! :D
/Ellen (:
Det går förresten rykten att Breaking Dawn blir 3 filmer, vad tycker ni om det? jag har förstått att de flesta fans vill ha 2 filmer men jag tycker det är bra med 3 delar… mer tid att göra en film på liksom de behöver inte trycka ihop händelserna om ni förstår vad jag menar :)?
#166 Jag tycker definitivt att två filmer räcker! Dom kan bryta när bella blir vampyr, känns som ett ganska naturligt ställe.

Två delar tycker jag är en bra idé men då blir det sammanlagt fem filmer… en hel del… men BD innehåller så mkt men mkt kan även kortas ner tex vad som händer Isle Esme… Mycket av Jacobs del i boken behöver inte vara med liksom delar av Bellas.
Tror de flesta som ser filmerna har då läst hela boken och vet vad som kommer hända och för att man inte ska tappa tempot i filmer så behövs delar tas bort ur BD boken när den ska upp på vita duken.
Tre filmer drar nog ut på tiden lite väl mycket…
Har inget emot om det blir två filmer dock. Mycket i Jacobdelen kan skippas.

innan jacob präglades på renesmee tyckte jag att han skulle ha kunnat präglats på leah och leah på han… heh

jag ska lägga till en sak:
sam (eller var det billy? är inte riktigt säker, men ni fattar vad jag menar) trodde ju att man präglades på tjejer som var lämpliga att skaffa barn med och på så sätt kunna utvecklas till varulvar om det behövs. när sam präglades på emily så trodde ju leah inte att hon kunde få barn. men sen om jacob präglades på henne och hon på honom så skulle dom kunna få barn iaf, eftersom BÅDA vart varulvar.
men som sagt, detta hoppades jag på innan nessie "kom till världen". (a)
men när hon sen gjorde det och jacob präglades på henne tyckte jag det var näst intill perfekt :)

jag har kommit på en sak… sam trodde ju att man präglas på den som det är störst chans att man ska kunna skaffa barn. men sen präglas ju jacob på renesmee… hallå hon e ju halv vanpyr då kan dom ju lixom inte få barn eller??

Man präglas av den som ger bäst chans att föra deras gen vidare. Så det borde vara troligt att de kan få barn, det finns ju en chans. Ingen har försökt innan och det är inte så vanligt att man kan bli halvvampyr heller… Vilka mänskliga drag Nessie har kan man bara spekulera i…