Twilight iFokus

Twilight

Etikettallmänt
Läst 956 ggr
twilight4ever
0

Bilder på alice och Jasper

Min google har tydligen bestämt sig för att sluta samarbeta md migObestämdSå jag undrar har nån en bild på alice och jasper?

Anna
0

Eftersom det är olagligt att kopiera bilder från google måste jag fråga, vad ska du ha bilden till? ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

AnnieLarsson
0

Va är det olagligt? Det har jag inte vetat innan! :S

Anna
0

Alla bilder finns på google. Även mina. Alla är skyddade enligt upphovsrätten och det är straffbart att kopiera bilder utan tillstånd (man riskerar höga böter och upp till 2 års fängelse).

annaattlid.se

twilight4ever
0

#3 Va !? Dt har jag nt vetat om innan

bea28
0

hittade en tecknad bild på dem :) riktigt snygg! A <---

MrsCullen
0

va? :S

men vadå,får man inte ens spara bilder från google?

Endroppeihavet
0

#6 Om du sparar bilder från google för privat bruk kommer absolut ingenting hända. Men om du skulle lägga upp dem på låt säga din hemsida utan att referera till vem som tagit bilden osv. och den personen får reda på det (Och personen är en grinig person från hm.. typ sony eller dyl.) då KANSKE du skulle få ett mail om att ta bort bilden…

Överlag.. Sunt förnuft.. Man får inte gå över röd gubbe heller men om det inte är några bilar på mils avstånd… ja.. ni förstår..

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Anna
0

Som #7 säger, sparar du dem på datorn händer inget eftersom ingen då ser att du har dem där. De får dock inte användas till andra syften eller publiceras någonstans.

Skulle poliser söka igenom din dator och hitta stulna bilder där åker du dit, men den risken är väl inte överdrivet stor.

annaattlid.se

Endroppeihavet
0

Hehe, nä med tanke på att polisen måste ha misstanke på brott som kan ge minst 2 års fängelse för att ens ha tillåtelse att se igenom ens dator Flört.

Och har man gjort något i den brottsnivån.. Ja.. då är no inte några sparade bilder från google ett större problem.

De flesta som verkligen vill skydda sina bilder lägger antingen upp dem med sparskydd eller inte alls. Visst går det att gå kring d där antispargrejerna.. Men ja.. Gemene man kan nog säkert inget mer avancerat än print screen.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

Anna
0

Mina bilder finns på google och när jag får veta att någon olovligt använder mina foton gör jag helt enkelt så att jag skickar faktura.

Senast var det en relativt välkänd konstnär som använt en av mina bilder i ett konstverk som han ställt ut i hela landet, tryckt på affischer, reklamblad osv. Han kommer få en faktura på ca 4000:- i brevlådan snart av mig!

Eftersom jag själv är fotograf vet jag hur känsligt ämnet är.

annaattlid.se

MrsCullen
0

shit :O!

Men om jag typ sparar en bild från google och vill lägga in den bilden på min blogg,måste jag skriva då i inlägget vart jag hittade bilden? asså isåfall räker det med att man skriver att jag hittade den på google,eller måste jag gå in på självaste sidan som har det fotot? asså det är ju bara jobbigt.

Livzson
0

#10 Så summn blev tillslut 4000:-? :)

// Lisa, medarbetare på Twilight

Anna
0

#11 Det är lika olagligt även om du skriver var bilden kommer ifrån. Man måste alltid ha ett personligt tillstånd från upphovsmannen/fotografen. Många sidor skriver villkor för bilderna, t.ex att det är OK att använda dem om man länkar till sidan.

#12 Har inte bestämt summa än men mellan 3000-4000:- blir det =)

annaattlid.se

Maja
0

#11 - Annars finns det en hel del gratissidor också! :)

Katter3
0

#5 Den var jättefin!

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Liss
0

Anna; Är inte 4000:- väldigt billigt för att använda din bild i hela landet etc?

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Hamzter95
0

#8 men det är inte olagligt att ta bilder för privat bruk - alltså ha på datorn för sig själv

bea28
0

#17 det är fortfarande olagligt, men chansen att du blir fasttagen är nästintill obefintlig, då misstankar om grovt brott måste finnas för att polisen ska leta igenom din dator. Använder du däremot bilderna på t.ex en blogg publicerar du dem, och då kan såklart den som äger bilderna se det.

Hamzter95
0

#18 jaha :O På vår IT-lektion fick vi lära oss om sånt där och då sa läraren att det inte var olagligt om man inte la ut dem nånstans att man bara hade de för sig själv

[Vetauriel]
0

Jag tror inte det är olagligt heller, inte att spara dom, man får t.ex inte fotografera ett konstverk och tjäna pengar på fotografierna (t.ex sälja som vykort eller affisher), däremot, om det inte finns annan info, så är man fri att fotografera för eget bruk. I de allra flesta fall så gäller just regeln med privat bruk versus kommersiellt bruk.

Däremot får man inte publicera bilder och låtsas att de är ens egna, det gäller ju f.ö inte bara bilder utan även musik och text och allt annat som skulle kunna tänkas gälla som upphovsrättsskyddat (programkod, t.ex).

Vad gäller att publicera bilder på bloggar som man tagit från google så.. jag vet faktiskt inte. Jag vet bara att i princip alla gör det, (hur många har inte googlat bilder på Robert Pattinson och lagt ut på bloggen…?), men det är såklart en bra idé att nämna källa om man är orolig.  Där vet jag dock inte hur lagarna ser ut, men det är väl samma sak som jämförelsen längre upp, man kan få böter för att gå över röd gubbe, hur många bryr sig?

Jag tycker, eftersom jag själv lägger ut mina fotografier på bloggen, att det viktigaste är att man inte låtsas att det är ens eget.

Snacka om att det blev OT här då!

Anna
0

#16 Jo det är antagligen ganska billigt men jag har inte F-skatt och vill inte börja skatta än, så…

annaattlid.se