Delade åsikter, ta inte illa vid er.. :)
Med risk för att stöta mig med folk här, så måste jag fråga ifall jag är den enda här som tycker att filmen verkligen suger, och Robert Pattinson är not hot? Jag fullkomligt dyrkar böckerna, men filmen suger och de som spelar huvudpersonerna Bella och Edward (Kristen Stewart och Robert Pattinson) är verkligen inga bra skådespelare. Kristen Stewart ser död och tveksam ut hela filmen igenom, och jag skäms verkligen när Robert Pattinson gör sin så kallade morrning gentemot James (Cam Gigantet), för där ser han bara rädd ut, inte det minsta arg, farlig eller respektingivande. Ingenting av Bellas underhållande humor eller deras kärlek till varandra som finns i böckerna lyser igenom i filmen tycker jag, och de har ändrat och tagit bort så mycket i filmen som finns i böckerna att den knappt är igenkännlig. Det är nog fler icke-i-boken-existerande scener än det är befintliga bokscener i själva filmen.
Och i mitt tycke är det många i filmen som ser hundra gånger bättre ut än Robert Pattinson. Det är i någon scen han är på sin höjd lite söt möjligtvis. Han passar visserligen att spela vampyr, men definitivt inte i den här filmen där vampyrerna ska vara ögongodis.
Självklart får ni tycka som ni vill här, det är inget fel i det, smaken är som baken. :) Jag undrar bara ifall jag är ensam om min åsikt i detta?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag håller inte med dig där, kan nog till viss del bero på att jag såg filmen innan jag läste böckerna. Tycker alla skådespelarna passar i filmen men kan hålla med angående Kristens skådespelartekniker att hon spelar väldigt tafatt och "dött". Det är väl också inte helt genomförbart att ta med alla scener som förekommer i en tjock bok i en film på 1 ½ timme. Tycker de fått med de mest väsentliga men förstår självklart besvikelsen att det inte fick plats med mer.
Hoppas att de får med de bästa scenerna från New Moon i nästa film!
Självklart får du ju tycka som du vill, förhoppningsvis är det en bra nivå här på forumet så ingen hoppar på någon för dennes åsikt. 

Jag såg oxå filmen före det att jag läste böckerna vilket gjorde att jag hade en bild av bella och edward när jag läste, själv tycker jag att kristen spelar bella på det sätt som Stephenie har beskrivit henne i boken, klumpig, blyg och inte världens vackraste.
kärlek är en svår sak att spela mot en person som mn inte älskar så jag är faktiskt helt nöjd :) det är nog bra att det finns folk som tycker annorlunda, varför har man ett diskussionsforum annars? :)
Jag kan tänka mig att man kanske tycker annorlunda om man ser filmen först, men för mig som hellre läser än ser på film så är filmerna alltid stora besvikelser. Och alla scener är väl för mycket begärt, men några väsentliga borde komma med i alla fall, med det var inte många som gjorde det tyvärr. Tur att böckerna finns i alla fall. :)
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tycker inte om Kristen Stewart, varken i filmen eller "privat" och tycker därför inte om att hon fick rollen som Bella. Däremot tycker jag att Rob förkroppsligar Edward och att han är helt fantastisk som skådis i allmänhet. Filmen är bra men inte lysande, tycker också att dom missade för mycket av det som var viktigt i boken och håller tummarna för att New Moon blir bättre. Men är nästan helt säker på att jag inte kommer att bli besviken!

Jag tycker att Kristen passar som Bella.jag menar hon är ju ganska tystlåten och kumpig och så i boken också. Men jag såg också filmen före jag läste böckerna. Det hjälpte en hel del eftersom när jag läser böckerna nu har jag filmens ansikte i personerna. Tycker att Robert också passar för att han har håret och personligheten man tänker på när man läser boken. Håller helt med #2! ;)
Jag tycker inte att filmen är i närheten så bra som böckerna.
Men jag älskar filmen också (: Kristen pch Rob är väl inte direkt som jag sett Bella och Edward framför mig, men jag tycker dom gör ett bra jobb!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Även jag såg filmen före jag läste böckerna (dumt gjort, brukar heller aldrig göra så, men nu blev det så av en slump), så jag hade ju en bild av hur Bella och Edward såg ut när jag läste böckerna.
Enligt mig är Robert sjukt snygg, så där kan jag inte hålla med dig, tycker även att han är en bra skådespelare, även i andra filmer han medverkat i.
Kristens skådespelartalang däremot..NJAAA. Jag har inte sett henne i någon annan film, men jag kan inte begripa hur man tar 3 minuter på sig att svara på vad man tycker om vädret samtidigt som man faktiskt ser ut att vilja spy under hela tiden. Sjukt störande scen, första, men långt ifrån sista där jag irriterar mig på henne.
Sen är manusen rätt..dåligt. Som du säger missar man ju deras kärlek till varandra totalt, just det unika som finns mellan Bella och Edward går ju helt förlorat vilket gör att slutet, där hon säger att hon vill vara med Edward i all evighet (bokstavligt talat), verkar totalt överdrivet. Vilket det inte är om man läst böckerna, men har man bara sett filmen verkar det bara löjligt.
Som vanligt är inte filmen ens i närheten av böckerna, men när det gäller filmatiseringar brukar jag undvika att jämföra för mycket, man måste ta bort saker för att det ska rymmas, så enkelt är det, och som film är Twilight helt okej, som filmatisering..hade kunnat bli bättre.
:)

jag såg oxå filmen först. jag tyckte att den var jättebra och ville gärna läsa böckerna oxå, eftersom att de oftast är bättre. Jag var lite orolig först, eftersom jag trodde att jag inte skulle kunna se filmen sen, utan att störa mig på alla "fel".
Jag tror att när man ser en "bok-film" så måste man kunna dela boken och filmen. Så nu, när jag ser Twilight ser jag den som filmenTwilight, inte filmen som baseras på boken. haha, ja ni förstår hur jag tänker :) så gjorde jag iaf, och ingenting blev förstört för mig! :)
Jag såg filmen först, innan hade jag ingen anning om twilightvärlden. Och jag tyckte filmen var riktigt, riktigt Dålig!
Hela historian var platt och tråkig, man fick inte känna något eftersom dem bara var på ytan och skrapa. Ingen innerlighet över huvud taget. Så jag såg den som en misslyckad kärlekshistoria. Jag såg den en gång och kasta bort den sen.
Men så fick jag reda på att det fanns böcker också, och jag är en bok människa. Så tillslut fick jag arslet ur och tittade upp dem. När jag läst Twilight, första boken, så såg jag filmen igen. Och eftersom jag visste att storyn skulle fortsätta tyckte jag plötsligt filmen var bättre. Efter mycket läsning och research så har jag också lärt mig att Twiligt filmen var mer tänkt som en hindufilm. Den är inte bekostad alls, utan var mer en början på något dem inte trodde skulle gå igenom. Med deras plan nu borde dem nästan göra om Twilight, men den är ju redan gjord nu så…
I alla fall - Nu mera kan jag se Twilight och tycka att den är bra. Jag saknar otroligt mycket scener och blir irriterad på samma ställen där det fattas för mycket eller där det känns fel. Jag är fortfarande sur över att man inte får se hur innerlig deras kärlek är egentligen. Men det kommer förhoppninsvis i filmerna i fortsättningen.
Robert Pattinson tycker jag är klockren. Jag tycker alla skådisar passar ypperligt i sina roller. Jag älskar att dem har skådisar som inte är så kända. Man får en bättre bild då och kan relatera till hostorian bättre än om det skulle vara en kändis jag relaterar till en annan historia.
Okej, nu har jag snackat nog gojja. :)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆