Inbunden & Pocket
Har hört att det står mer i dom inbundna twilight-böckerna än i pocketböckerna.
stämmer det ?
Det bör det ju inte göra! Vilket språk menar du?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Dom engelska böckerna…
De tror jag ju absolut inte! Pocketböckerna och dem inbundna är precis samma böcker bara att pocket är en annan utformning helt enkelt.
Dock mellan dem svenska och engelska skiljer sig de nog en hel del ord.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Pocket är ofta lite mindre rent storleksmässigt, men kompenserar upp det genom att vara tjockare, samtidigt som inbundna är större och tunnare.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Har jag ytterst svårt att tro, däremot står det givetvis mer i dom engelska än i dom svenska böckerna.
#6 När man översätter tappar man ofta lite ord och meningar. Engelska meningar är ofta längre än svenska då svenska översättare ibland kortar ner innehållet.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Nu har jag beställt de engelska böckerna och längtar tills dom kommer =) Men får vänta en vecka typ pga Bokus hutlösa "behandling av beställning"-dagar =P Men jag har heeeeela sommaren på mig :D
Översättare får oftast ta mycket skit. Det är svårt att hålla sig trogen till böcker fullt ut iomed att det är ändå två väldigt olika språk. I engelskan använder de gärna sig av mycket inbundna bisatser, vilket vi inte gör i Sverige och alla ord och fraser går helt enkelt inte att översätta..
Sen att översättarn för HP fått skit… De böckerna är ju i det närmaste en kult.. De som översätter de böckerna får ALLTID skit… Samma sak med Ordmarks översättning av SoR 1959-1961… Den har ju tom. översatts igen år 2000…
Personligen tycker jag om att översättarna tar ut svängarna lite och gör att det fungerar på svenska.
**Men om man kan - LÄS ORGINALSPRÅKET!
**