Twilight iFokus

Twilight

Etikettböckerna
Läst 604 ggr
Yaeko
0

Svenska eller engelska?

Skulle vilja veta vad ni tycker om den svenska översättningen av Twilight. Är det mycket skillnad från den engelska? Är språket annorlunda, mycket svåra ord? Kommer budskapet fram på rätt sätt?

Vad tycker ni övrigt om de svenska och engelska böckerna? Vilka läser ni helst?

Jag har bara läst på svenska hittills men det blir nog på engelska efter att jag har läst alla :) Känns som att jag helst vill läsa på svenska först och förstå allting och sedan på engelska eftersom det är originalspråket (vilket brukar vara bäst). Vissa citat brukar alltid vara bäst på originalspråk eftersom det kan vara svårt att översätta allt så det blir rätt med både ord och budskap.

JohannaCullenEnvall
0

Engelska är mkt bättre. för vissa saker går inte att översätta lika bra. fast dom svenska är oxå jättebra!

Livzson
0

Engelska såklart!
Där finns ju allt, inga missar eller feltolkningar. Plus att man får mycket bättre inlevelse när man läser på engelska.

// Lisa, medarbetare på Twilight

hhannaz
0

Jag föredrar också engelska framför svenska! Jag gillar verkligen det språket, och då får man verkligen med alla detaljer, som man kanske inte gör när böckerna är översatta till svenska… Tungan ute

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Yaeko
0

Nä, det känns som att vissa saker borde vara svåra att översätta så att det blir helt rätt. Fast de svenska är så otroligt bra så jag ser fram emot att läsa på engelska!

Liss
0

Jo, Engelska är absolut bättre. Eftersom de är urspungsspråket och precis som Stephenie skrivit det så blir de bättre där igenom.
De Svenska försöker dem ju översätta som snyggt som möjligt och visst är det bra det med. Men vissa ord går helt enkelt inte att översätta rakt av och vissa meningar blir helt annorlunda. Så ja, vill man ha historien för exakt vad den är så ska den läsas på Engelska.

Men vissa ord kanske är lite svårare? Edward pratar ju rätt ålderdomligt ibland. Men jag vet inte.. jag har inget svårt för Engelska så för min del är de inga problem.

Något jag störde mig på, vet inte varför egentligen, är att i dem svenska böckerna skriver dem "gumman" när de faktiskt är "dear". De känns fel :P

Fast jag började köpa böckerna i Svenska nu, så jag håller mig till det. Kanske köper dem Engelska senare :) För dem svenska duger fint med.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆