Twilight iFokus

Twilight

Etikettfilmerna
Läst 2392 ggr
Anna
0

15-årsgränsen på bio

Vad tyckte ni om att filmen hade 15-årsgräns på biograferna?

Bra eller dåligt?

Själv kan jag förstå varför de satte 15-årsgräns, men samtidigt tycker jag inte att filmen väckte anstöt, var otäck eller liknande. Det enda "otäcka" var väl i princip när Alice och resten slet av James huvud och eldade upp honom, men det fick man ju inte direkt se någonting av.
Det är väl just att filmen innehåller vampyrer som gränsen sattes för. Jag tänker inte på filmens om en vampyrfilm dock, utan en vacker och spännande thrillerfilm.

Sedan kan jag förstå om föräldrar inte vill att deras 8-9 åringar ska se filmen men jag tycker gränsen kunde gått vid 11 (kanske med vuxet sällskap?).

Någon under 15 som kom in ändå förresten? Jag var 15 och 4 månader ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Magster
0

#0 Ja, men du ser ut som 12 så du får räknas som minderårig. ;)

Nä, men jag förstår det. Den har inslag av otäcka scener och den berättar en historia som kan anses lite för mycket för barn under 15. Men 11 tycker jag det borde varit bättre, ungdomarna blir ju bar yngre och yngre så att säga.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

#1 Tyst med dig! ;)

Jag tycker att 11 med vuxet sällskap vore lagom.

annaattlid.se

Angies
0

Jag tycker att 15 år var en lite väl sträng gräns. Tycker gott och väl att 11 år med vuxet sällskap hade dugit.
Vet dock en del som kommit in som var under 15 år. ;)

Livzson
0

Scenerna är ju inte anstötande direkt.. men historien är lite komplicerad och invecklad på vissa ställen. Tror inte elvaåringar skulle förstå eller uppskatta Twilight på samma sätt som äldre tonåringar.

Men visst, det borde vara LAGLIGT att få se den på bio när man är 11 år.

// Lisa, medarbetare på Twilight

Marija
0

#4 Sant det du säger!

Den är ju rätt invecklad.

Men 15 år är ju att ta i Tungan ute

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[michaelalundgren]
0

Jag tycker att 15 är ok, utan vuxet sällskap. Kan lite förstå varför.

AidaHakimi
0

Jag var en månad från att fylla femton Oskyldig

Med Vänliga Hälsningar

/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se

Trollis-
0

Jag kom in och jag var 14 (a)
Och jag tycker det var väldigt dåligt med 15-årsgräns. Den är ju inte precis läskig.

Oriel
0

15 är för högt, 11-åringar borde väl förstå tycker man? :D

-' Rebecca Johansson

AidaHakimi
0

Jag kan tänka mig att vissa kan tycka att när Carlisle biter Edward kan vara lite otäckt också… Men jag tror att folk måste inse att barn (okej, barn och barn, yngre ungdomar. Då syfar jag på folk under trettonårsåldern) är modigare än vad man tror. Min syster som är 10 år såg den på datorn för en dag sedan och hon reagerade inte alls…

Med Vänliga Hälsningar

Anna
0

Då tycker jag nog det är värre när Bella ligger och vrålar i balettscenen Flört Man ser ju knappt någonting när Carlisle biter Edward.

annaattlid.se

AidaHakimi
0

#11 Haha jag tycker konstigt nog att det var den läskigaste biten i hela filmen Tyst Tror det har något Edward blick att göra… Damn det var bra skådespeleri!

Med Vänliga Hälsningar

Dellah
0

Jag kom in när jag var 14, hade fyllt 14 år, 1½ månad innan jag såg den, =) jag kom in ändå, och jag ser ändå ut som en 14åring så det var lite konstigt… haha. :)

hhannaz
0

Som flera av er säger så tycker jag 11 med vuxet sällskap vore lagom. Men själv kom jag in fast jag var 14. Oskyldig

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Anna
0

Jag har läst på flera ställen att de som arbetar på biograferna också tyckte att åldersgränsen var för hög, det var därför de släppte in yngre personer också.

annaattlid.se

AidaHakimi
0

Vi får hoppas att dem sänker åldersgränsen för New Moon Glad

Med Vänliga Hälsningar

hhannaz
0

#16 Det tror jag inte dom kommer göra, för det har skrivits en massa rykten om att Volterra-scenerna kommer vara "otäcka". Tungan ute

AidaHakimi
0

#17 Jo det har jag också hört Flört New Moon boken är ju en aning "läskigare" än Twilight också…

Men för mig spelar det ingen roll, tänker bara på dem som är yngre som går miste om en så bra film…

Med Vänliga Hälsningar

hhannaz
0

#18 Det spelar egentligen ingen roll för mig heller. Haha, jag fyller 15 två dagar innan premiären! Oskyldig

Faidra
0

Jag tycker den gott och väl kunde ha varit lägre! Jag och min kompis (Nonisaga) är 14 och kom in!

LovisaJacobsson
0

Jag tycker den var för hög, om man tänker på Vissa harry potter filmer där åldersgränsen är 11.
Dom är mycket mer "läskiga" tycker jag.

Papaya
0

Jag tycker det är väldigt överdrivet med en 15-årsgräns. -.- Jag kom knappt in (haha, glömde ID-kortet hemma xD). Det stog en skylt att man var tvungen att visa ID-kort, annars skulle man inte komma in. Jag och min kompis hade redan hämtat ut biljetterna innan vi såg skylten och jag blev jättenervös! xD haha, och jag skulle ändå fylla 16 en månad senare… men aja, jag pratade med ett par anställda som sa att jag inte skulle få komma in. Men sen när blev insläpp sa människan som tog biljetterna ingenting. ^^ haha, nära ögat. ;) 

Jag tycker inte att det fanns någo som kunde anses läskigt eller stötande i filmen. :| Å andra sidan så har jag sen jag var liten gillat vamyrer Oskyldig Jag kommer fortfarande ihåg hur fascinerad jag var när jag såg min första vampyrfilm (nån Dracula-variant) när jag var typ 7-8. ;P Heja Twilight! :D

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

stellitza
0

Jag hoppas att 15 årsgränsen sänks till New Moon. När Twilight gick på bio var jag knappt intresserad men nu lite senare så har jag sett den hos en kompis och jag tyckte den var jättebra. Den var faktiskt bättre än mina förväntningar. Vissa filmer som är baserade på böcker blir ju inte alls lika bra. Dessutom tyckte jag inte att någon scen var särskilt obehaglig eller läskig … Tyckte bara det var så himla roligt att få se filmen, speciellt när jag just läst ut boken.

Jag vill verkligen kunna gå och se New Moon, men jag är ju bara tolv (hinner dock fylla tretton) så, det kommer nog inte bli någon bio för mig :(

Kimmie
0

Jag tycker faktiskt att 15-års gränsen var väldigt bra. Dels för att ju yngre du är och ser en film, desto mer sätter sig filmen känslomässigt om det är någonting du inte förstår eller ligger utom dina normala upplevelser om man ska säga så.. nu är ju inte vampyrer normala upplevelser för oss ;) men vi har ändå en förståelse för att det är påhittat och inte finns på riktigt. Sen är det iofs som andra säger att dagens yngre är mer vuxna än vi tror. Men jag tror som sagt inte riktigt att 15-års gränsen sattes pga hur rädd man blir av filmen, utan av ren förståelse för handling och förlopp.

Sen hoppas jag faktiskt också att de behåller 15-års gränsen till New Moon. Visst, Rob/Edward är sjukligt snygg, men jag orkar inte ha någon 11åring brevid mig som skriker varje gång hon ser honom i filmen ;) Av erfarenhet vet jag att det är just de som brukar hända

nonisaga
0

jag tyckte inte om den gränsen men den behövs nog, själv så är jag ju inte 15 men det e ju ba o smita in.

emeliekarlssoonn
0

Jag var 15 när jag såg filmen. Gick med ett par kompisar. Vete sjutton varför men vakten såg fram och tillbaka på oss, skakade på huvudet och släppte in oss. Hahah. :P

15 års gränsen är bra, även fast det inte var så många "otäcka" scener i filmen är det ju som Kimmie säger. Ju yngre man är desto mer sätter sig filmen känslomässigt av olika anledningar. Och efter att ha läst New Moon verkar Volterra scenerna vara i värsta laget för en 11 åring även fast dom har föräldrar med sig. :P

martinasvensson
0

jag tror att dom kommer behålla åldersgränsen till New Moon å det tycker jag är bra.

nu tänker jag på när dom är i Volterra å hedi kommer tillbaka. :p blir nog jätte bra om dom tar med det :P

EmmelieV
0

jag tycker det är dåligt att det är 15års gräns eftersom att jag är bara 13 -.-

men jag tycker inte att det är så läskigt att se filmen? och det är ju typ inget läskigt i filmen?

jag tycker iaf att man kan ha att man får se filmen och vara 11 om man har med målsman ^^

EmmelieV
0

det vart lite konstigt det sista jag skrev -.-

jag skulle skriva:

"jag tycker iaf att man får se filmen och vara 11 om man har med målsman"

hehe :D

TerriZue
0

Jag tycker faktiskt att 15-årsfränsen var bra. Ni anar inte hur känsliga människor det finns där ute. Jag tittade på den med min 17-åriga syster och efter att ha sett den filmen vägrade hon vara ensam hemma. 

Jag tror inte att det är så mycket att just själva filmen är läskig men däremot kän den ge ens famtasi en rejäl spark där bak.

Jag evt själv hur dte känns ungefär, bara att jag inte är riktigt lika känslig som min syster. Min sambo älskar ju skräckfilmer och det händer att vi tittar på dem tillsammans, bra mycket oftare än jag skulle vilja (för jag blir nämligen skiträdd). Det jag är rädd för är oftast inte själva filmen i sig men filmerna ger mycket uppslag till skumma fantasier och tankar och när man sen ligger där i sängen är det svårt att stänga av dem. 

Jag kan tänka mig att det är på grund av en sådan anledning de har satt enn 15-årsgräns.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Anna
0

#30 Håller med! Jag är snart 16 och kan inte titta på skräckfilmer utan att ha sömnproblem flera dagar i sträck.

annaattlid.se

EmmelieV
0

jag har fakis problem med skräck filmer jag med xD men Twilight tycker jag inte är nå speciellt läskig ;D

emms
0

Haha, jag bryr mig faktiskt inte så mycket. Hann inte se Twilight på bio och fyller 15 fyra dagar innan New Moon kommer ut så det är lungt för mig ^^

Emma

bea28
0

jag tycker att dom kunde satt en 11årsgräns… tänk lite, sagan om ringen hade juh 11år och där sköt dom avhuggna huvuden genom luften. lite konstig logik av de som bestämmer åldersgränser. .

Kimmie
0

#34 Det är sant, men jag tror inte det är på grund av det "läskiga" som den åldersgränsen är satt, nu är de inte jag som sätter åldersgränserna men jag tror det har att göra med att bakom filmen Twilight så finns ganska djupa och invecklade relationer, relationer som jag personligen inte tror en 11 åring förstår. Fast det är bara min personliga åsikt. Jag tror snarare gränsen är satt efter utvecklad tolkningsförmåga. Sen kan man ju disskutera om sagan om ringen triologin är något för en 11 åring eller inte

Magster
0

Historien är helt klart svårare för barn att förstå men den handlar som sagt om massa blod indirekt, de kanske blir jätterädda för James som rent ut sagt ska döda Bella och massa konstiga saker man inte förstår sig på om man e rätt ung så antagligen blev väl gränsen satt pga detta.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

sotgurkan
0

jag har inte sett den på bio. men skulle vilja. har bara sett den vanligt för att jag bara är tolv ½ är men  jag tycker att gränsen är lite för hög. tycker 11-12 års gräns

[belewiien]
0

En 15 års-gräns på New Moon = Större chans för mig att gå på premiären.

Nejdå, skämt åsido. Jag tycker faktiskt att 15 är en relativt töntig gräns. Går man på bio är det upp till en själv att avgöra om man ska fortsätta se filmen eller inte. 11 års-gräns hade antagligen passat bättre. Över 11 år tycker jag det ligger i ens eget ansvar.

Livzson
0

Jag uppskattar 15 års gränsen. Det finns många Edwards-älskande barn som bara skriker på bion.

Bella-R
0

Vet flera runt 11-12 års åldern som kommit in utan problem ;P

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

[belewiien]
0

Det har du fullkomligt rätt i även om jag ändå förstår de tappra 15-åringarna som håller tyst under bion. Skulle det inte kunna finnas separata biosalonger för människor som prompt måste diskutera filmen UNDER filmens gång. Finns inget värre än störande barn som låter.

sotgurkan
0

tycker att det är för hög gräns .som sakt 11 med vuxet sälskap.

hehe jag är 12 (fyller 13) och jag har inte sett den på bio och jag läsr inte få se New Moon på bio heller :(

Oriel
0

Men jag kan först¨varför de satte 15-årsgräns. Det är ju pågrund utan "det mörka" som nog inte yngre förstår ^^

-' Rebecca Johansson

bea28
0

alltså, tvärr finns det ingen åldersgräns som heter "11 år med vuxet sällskap…" om man sätter en gräns på 11 år får juh alla som är 11 år + komma in utan att en vuxen närvarar. Dock får juh sjuåringar komma in med vuxet sällskap.. Så med lite eftertanke så kanske det är bra ändå att dom satt en 15 årsgräns. däremot tkr man ju att biopersonalen kanske inte behöver vara superstränga mot en 14årig tjej som vill in o se New Moon premiären..

ylvaah
0

Jag är 13 år och kom in på biografen. ^^

The-Photo
0

#45 Haha, samma här xD

[Caaassie]
0

Jag förstår verkligen inte varför den är från 15 år, tycker inte alls den är speciellt läskig eller så?

Kimmie
0

#47 som många av oss har nämnt så tror inte vi att det är för att den ska vara för läskig, utan för att relationerna och budskapet är för "djupt" för en mycket yngre att förstå :) Men man vet ju aldrig… man kanske ska fråga någon som jobbar med det ?

[Caaassie]
0

#48: jaha, okej :) men samtidigt tycker jag det låter extremt konstigt att man sätter en 15 års gräns bara för att relationerna ska vara för "djupa", det låter ganska skumt i mina öron. om den hade varit från 11 år hade jag tyckt att det vore mer rimligt.

ja, men hur får man tag i en sån då? x)

Hamzter95
0

#44 nej precis ja e typ 14 ½ när New Moon kommer på bio och då hoppas jag att få gå o se den!

Emelie-G
0

vet inte riktigt vad jag tycker, bryr mig inte heller eftersom jag var 16 när filmen kom ;)

Livzson
0

Jag skulle iallafall tro att Eclipse också blir satt som 15-årsgräns om den följer boken som jag tror.

New Moon är ju bara väldigt, väldigt djup. Förmodligen djupast i serieen, men den innehåller även minst blod också skulle jag tro.

bea28
0

#52 minst blod, kanske ja, men volterra scenerna kan bli otäcka .

TerriZue
0

Jag tror inte att det handlar så mycket om blod som om andra saker… just att den är så djup kan ju ha viss betydelse och sen kan den säker bli ganska kuslig för känsliga tittare trots attd et inte är mycket blod. Det handlar ju inte bara om det, är man rädd av sig får fantasin sig en rejäl spark där bak bara man hör talas om vampyrer och andra monster… antagligen är det nog såna saker de vill undvika. 

Detta vet jag av erfarenhet… jag är fruktansvärt lättskrämd och har tillbringat många sömnlösa nätter på grund av skräckfilmer. Visserligen har jag inga som helst problem med vapyrer och varulvar, det är varelser som jag tycker om och vill lära mig mer om men det finns ju folk som är betydligt känsligare än vad jag är.

twilight4ever
0

Jag tycker 11 år hade varit lagom

Livzson
0

Hade inte velat ha några 11-åringar på bion. Jag kanske underskattar de yngre fansen, men jag tror att närmare 90% tittar på Twilight för att se Edward.

[belewiien]
0

#56 Givetvis är det nog så, blev irriterad när några småungar satt och tjoade där bakom i biosalongen såfort Edward dök upp. 11-åringar är troligen snäppet värre, eller så har de inte kommit in i det stadiet ännu och bryr sig inte om snygga Edward? Obestämd

TerriZue
0

#56 Där håller jag verkligen med dig!

sotgurkan
0

56# aa

Anna
0

#56 Helt rätt!

annaattlid.se