Twilight iFokus

Twilight

Etikettböckerna
Läst 1295 ggr
[LucyInTheSky]
2009-05-20 22:27
0

Är böckerna bättre?

Jag har bara sett filmen och blev vansinigt besviken.. Orkade inte ens se hela.. Jag hade hoppats på så mycket mer..

Så nu undrar jag om det är värt att läsa böckerna? Är böckerna mycket mer annorlunda än filmen?

Maja
2009-05-20 22:29
0

Ja, det är ju helt och hållet upp till dig vad du gillar att läsa i vanliga fall. Om det är själva storyn som du inte gillar så är det ju samma sak i böckerna, bara lite mer "personligt" beskrivet av författaren. Det var nog inte lätt att få ner alla de sidorna på två timmars film, så därför blev den väldigt "snabbspolad" så att säga. I böckerna är kärlekshistorien mer utvecklad och man lär känna alla karaktärer på ett bättre sätt. :)

[LucyInTheSky]
2009-05-20 22:32
0

Snabbspolad.. Jag tyckte den var för lång =)

Men den var filmad snyggt, tyckte om det mörka och bleka.. Förstod mig inte på varken Bella eller Edward så det är därför böckerna lockar. För att se om jag kan lista ut dem..

Anna
2009-05-20 22:36
0

Filmen är bra tycker jag, men böckerna femtusen gånger bättre!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[LucyInTheSky]
2009-05-20 22:38
0

Ska nog traska ner till biblan en dag och leta rätt på dom..

Livzson
2009-05-20 23:10
0

Jag hade förmodligen inte älskat filmen, om jag inte älskat böckerna så pass mycket som jag gör.

Detaljerna är ovärderliga!

// Lisa, medarbetare på Twilight

mbwj
2009-05-21 01:13
0

Visst älskar jag filmen… och kollar på den väldigt ofta men böckerna är helt klart bäst. Älskar dom! Skrattande

Metinia
2009-05-21 01:19
0

Jag tycker att filmen är ganska bra, dock inte superbra. Tycker inte riktigt att de får fram Edwards karaktär riktigt. Men böckerna är så grymt mycket bättre, tydligar karaktärer som dessutom har allmänt roligare ihop, allt är inte allvarligt hela tiden. Men visst filmen är baserad på böckerna (eller snarare första boken) och den är faktiskt ganska lik, jämfört med många andra böcker som blivit film. 

Tycker absolut att du ska läsa böckerna, du kommer känna ett sug efter med när du läst ut första som inte kan upplevas i filmen. Det är riktigt bra böcker som itne går att släppa.

[belewiien]
2009-05-27 19:24
0

*Missuppfattade, trodde du hade spolat fram filmen för att den var för lång.*

Om du orkar, ge böckerna en chans så kanske du förstår filmen lite mer.Glad

ciss
2009-05-27 22:13
0

Jag älskar filmen, såg filmen före jag läste böckerna, och nu älskar jag både böckerna och filmen! :)

Jag tyckte att filmen var för kort, den skulle gärna få ha fortsatt i all evighet enligt mig ;)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Byseke
2009-05-27 23:20
0

jag har sett filmen , och har nu börjat läsa första boken. visst, det är jätte mycket i boken som inte är med i filmen, men både filmen och böckerna är otroligt bra .

det är värt att läsa böckerna ! lovar ;)

TerriZue
2009-05-27 23:42
0

Böckerna är enormt mycket bättre, de innehåller så otroligt mycket känslor. Själv blev jag alldeles förvirrad av den enorma känslostormen som kom över mig när jag läste böckerna. När jag läste andra boken grät jag hela tiden, visserligen är det väl inte kul att vara deprimerad men det bevisar ju verkligen hur bra hon har skrivt böckerna och hur gripen man blir av historien (och jag är inte en sån som gråter för ingenting, jag brukar kunna hålla ut rätt så bra). 

Böckerna innehåller mycket mer och historien är väldigt mycket starkare. 

Jag tyckte visserligen om filmen också (har hört att många som gillar böckerna inte tycker om filmen) men jag tycker du ska ge böckerna en chans, jag tror inte att du kommer bli besviken, det är en helt otrolig värld man får kliva in i! :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

oblivionocean
2009-05-28 00:58
0

Jag tycker att böckerna är så galet mycket bättre än filmen.

Alltå som #11 säger, det är mycker känslor. Och jag lyckades bli totalt förälskad i personerna i första boken. I två-tre veckor så var det det enda jag kunde prata om.. ;)

Livzson
2009-05-28 01:19
0

Om man ser filmen före man läst böckerna BRUKAR man ofta tycka att båda ligger på ungefär samma nivå.

Om man läste böckerna innan och byggde upp visioner brukar man tycka att böckerna är 1000 gånger bättre. Glad

// Lisa, medarbetare på Twilight

emwa
2009-05-28 17:09
0

#13 Sant!

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

Endroppeihavet
2009-05-29 00:46
0

Böckerna är som de flesta ggr man gör film av bok - bättre än filmen.. Men hur man rent praktiskt skulle få med all den tankeverksamhet som faktiskt pågår i böckerna i filmerna… Hm.. dunno..

Filmen var dock som godis för en sockerberoende.. Helt jävla underbart.

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

[Kaninfluff]
2009-05-29 00:47
0

Böckerna är bättre, :)

twilight4ever
2009-06-02 20:01
0

Böcker är 10000000000000000000000000 gånger bättrte ! Men filmen e ju också jätte bra ! SkrattandeSkrattande

Yaeko
2009-06-02 20:07
0

Böckerna är nästan alltid bättre!

LaSadie
2009-06-03 02:16
0

Kopierar mitt inlägg från filmforumet eftersom jag inte orkar skriva om det =P Så om det verkar lite muppigt så är det för den orsaken om kärnan är viktigast

_Men allvarligt… Om man ska ta med detaljer från boken skulle man tappa intresse för filmen snabbt. Det är mycket små grejer som inte är relevanta i filmform men i bokform är det superbt!

Jag älskar filmen, visst den skiljer en del från boken men som sagt, det skulle bli sån lång om man följde den till punkt i pricka. Efter filmen fick jag upp intresset till böckerna och har alla nu hemma. Har just börjat med Ljudet av ditt hjärta och ser fram emot New Moon. När jag läste den funderade jag på den kommer se ut och vilka delar som kommer försvinna och komprimeras. Men tror garanterat att den blir super!
_

EvelynKatt
2009-06-03 07:49
0

Böckerna är bättre. Mycket bättre. Men som #19 säger hade det inte varit möjligt att få in en hel bok som Twilight i en film. Även om det finns kroppspråk och andra intryck på film så finns det inte plats. Och böcker lämnar mer att tolka själv…