Twilight iFokus

Twilight

Etikettoff-topic
Läst 1601 ggr
LindaKarlstrom
2009-04-15 18:04
0

OT Boktips

Det finns ju massor av bra böcker utöver Twilight och det är säkert fler än jag som brukar uppskatta boktips!

Har du någon bok att rekomendera andra? Skriv då lite om den här! :)

emwa
2009-04-15 18:08
0

Gossip Girl-böckerna är väldigt omtyckta av både mig och vänner :)

"Välkommen till New York och Upper East Side på Manhattan, där jag och mina vänner går i skolan, leker och sover - ibland i samma säng. Vi bor i stora våningar och har våra egna sovrum, badrum och telefonlinjer. Vi har obegränsad tillgång till pengar och sprit och vad vi än vill ha, och eftersom våra föräldrar sällan är hemma får vi oftast vara i fred. Vi är smarta, vi har ärvt klassiskt vackra utseenden, vi har fantastiska kläder och vi är bra på att festa. Visst luktar det när vi skiter, men det märks inte eftersom hushållerskan sprejar toaletten en gång i timmen. Det är ett lyxigt liv, men någon måste leva det. Jag har koll på oss alla. Det kommer att bli ett händelserikt år. Det känner jag på mig." /GG

MVH Emmy/ cikorias.blogg.se
[kaniner och gerbiler]

LindaKarlstrom
2009-04-15 18:39
0

Jag måste tipsa om boken Allt för min syster av Jodi Picoult.

Boken handlar om familjen Fitzgerald. Anna har enbart kommit till världen för att hennes cancer-sjuka syster behövde en donator, hon är en perfekt genetisk matchning till systern, och under hela sin uppväxt har Anna donerat blod och benmärg till henne. När boken börjar är Anna tretton år och Kate är i stort behov av en ny njure, men den här gången säger Anna nej till att donera. Hon vänder sig till en advokat för att stämma sina föräldrar, hon vill ha rätten till sin egen kropp.

Jag grät mer än en gång när jag läste den här boken för något år sen, den är så gripande och hemsk!

Marija
2009-04-15 19:38
0

Låt den rätte komma in

Lööööv it! Dock är den väldigt rå emellanåt, men annars är den skitbra.

Handlar om ett mord som sker i en stockholmsförort. Tolvårige Oskar tycker att mordet är intressant och samtidigt flyttar det in en ny tjej i lägenheten bredvid. Men hon är lite lustig, kommer bara ut på natten m.m.

Lite i Twilightstuket faktiskt Flört

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Angies
2009-04-15 19:53
0

#2 Åh vad jag älskar den boken!
Ska nog ta och läsa om den snart…

Marija
2009-04-15 20:11
0

#2 Den låter jättebra, måste läsa den så fort skolan börjar!

Bella-R
2009-04-15 21:48
0

#3 Försökte mig på o läsa den men det gick verkligen inte. Så äcklig så jag vet inte vad! Förvånad Dessutom alldeles för "trög" för min del Obestämd

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

mbwj
2009-04-15 22:19
0

Räcker det om jag älskar dig?

En bok om en tonårings liv, som handlar om hennes pojkvän, hennes alkholist till mamma, vännerna och hennes kärlekt till en lärare. Låter kanske inte så bra.. men jag rekomenderar den endå! =)

LindaKarlstrom
2009-04-15 22:24
0

Idag skrev jag en ny lista på böcker jag ska kolla efter på biblioteket i morgon, bland anant dom här:

The Curious case of Benjamin Button, Flyga drake, Snabba Cash, Boktjuven, Oskar Waos korta förunderliga liv, Silverfisken, Tjuvarnas stad, Under stjärnor av glas.

Kommer skriva här sen om dom är läsvärda eller inte!

Lagerquist
2009-04-15 22:41
0

Jag har en boklista med mina favoritböcker Oskyldig

- Extremely loud and incredibly close av Jonathan Safran Foer
- Den trettonde historien av Diane Setterfield
- Den hemliga trädgården kommer ej ihåg författare
- Tillsammans är man mindre ensam av Ana Gavalda
- Jag älskade honom av Ana Gavalda
- Atonement av Ian McEwan
- Hon går genom tavlan ut ur bilden av Johanna Nilsson
- Chesil beach av Ian McEwan
- Anne of greengables av någon kommer inte ihåg
- Goodnigth Mr.Tom kommer inte ihåg författaren
- Silke av Alessandro Baricco
- Över näktergalens golv av kommer inte ihåg
- Den mörka materian (Guldkompassen, Den vassa eggen & Bärnstenskikaren) av Philip Pullman
- Låt den rätte komma in av ja han haha
- Nu vill jag sjunga dig milda sånger kommer aldrig ihåg författarens namn…
- Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av ja just det…Cool
- The curious incident of the dog in the night-time
- Pride and Prejudice av Jane Auste

En kort roman blev det ja.. men jag varnar er det är ofta ganska småinvecklade böcker, så läs på egen risk Skrattande

AidaHakimi
2009-04-15 22:47
0

#9 Godnatt Mr. Tom är en sån fin rörande historia. Min mamma läste den för mig för första gången när jag var 8, och jag minns hela handligen tills idag =) Även fast jag inte rört boken sen dess…

Man glömmer bara inte en sån gripande bok!

Med Vänliga Hälsningar

/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se

LindaKarlstrom
2009-04-15 23:09
0

#9. Bokserien om Otori (som börjar med Över näktergalens golv) är helt underbar!

Lagerquist
2009-04-15 23:21
0

#10 O ja helt underbar!

#11 Jag gillade första och andra men trean och fyran har jag bara inte orkat läsa, där segade den ihop sig fööör mycket haha! Men första boken är verkligen ruggigt bra!

Kimmie
2009-04-15 23:46
0

Vet inte riktigt hur pass "svåra" böcker ni gillar, men själv tycker jag Stolthet & fördom av Jane Austen är underbar, det är de flesta av hennes böcker

Rekommenderar också att se filmatiseringar av hennes böcker om man gillar äldre, brittisk stil fast nyinspelat.. jättefina :)

LindaKarlstrom
2009-04-15 23:53
0

#12. Visserligen har jag bara läst tre, och trean var otroligt rörig :P Men första boken är helt klart läsvärd! Och om man är bättre än mig på att hålla isär olika karaktärer med liknande namn kan nog oxå resten vara det. :)

emms
2009-04-16 20:54
0

Innan jag dör är riktigt bra tycker jag :D.

Sen gillar jag också Georgia Nicolsons dagböcker. Riktigt roliga ;D

Ibland bara måste man tycker jag också är bra :)

Håller på att läsa låt den rätte komma in nu :=

Emma

EmmelieV
2009-04-16 22:59
0

jag tycker att  I Taket Lyser Stjärnorna är jätte bra :D sorglig men bra :D!

LindaKarlstrom
2009-04-16 23:23
0

#16. Står i kö på den på biblopteket :)

Glöm inte bort att ange författare och lite kort info om vad böckerna handlar om så att man slipper googla!

EmmelieV
2009-04-16 23:25
0

#17 okej ;D

EmmelieV
2009-04-16 23:26
0

låt den rätte komma in finns ju på film :) killen oskar bor i filmen ovanför min mamma x''D

erbjo
2009-04-21 21:33
0

Georgia Nicolsons dagbok (dagböcker?) är sjukt roliga!

Det handlar om Georgia som är 14 år gammal, hon har en lillasyster som är allmänt konstig, en katt som är galen, pinsamma föräldrar, killproblem och allt annat som tillhör tonårsliv ;) Haha, jag skrattar hur mycket som helst när jag läser dom! (lite pinsamt om man sitter på bussen, menmen..) Det finns åtta böcker (tror jag, kan finnas fler) i serien.. Dom första heter "Bekännelser om killar, kyssar och katter" & "Det är okej, jag har jättestora trosor på mig!". Det finns även en film baserad på de två första böckerna, den heter "Angus, thongs and perfect snogging". Den rekomenderar jag också :]

erbjo
2009-04-21 21:34
0

^ Jag glömde skriva vad författaren heter! Pinsamt..! Hon heter iaf Louise Rennison..

MrsCullen
2009-05-06 00:58
0

är det nån som kan tipsa nån bok om Vampyrer/varulvar?

Jag har i hela mitt liv älskat sånt,ända sen jag börja kolla på Buffy ^^

Så snälla tipsa <3

Yakamoto
2009-05-06 08:11
0

#22 Sookie Stackhouse böckerna av Charlaine Harris

Allt av Anne Rice

Vampire Diaries av LJ Smith

Kan återkomma med fler när jag har lite mer tid.

sotgurkan
2009-05-06 15:11
0

3# håller på och läser boken . den är bra. men jag öavbröt att läsa den för att …. JAG BÖRJADE LÄSA Twilight :D

MrsCullen
2009-05-06 17:42
0

åhh tack :D tipsa gärna om fler!

Gud dom ska jag leta upp <3

Magster
2009-05-06 18:10
0

#3 Åh, fy. Den läste vi i skolan. Bra men usch så himla äcklig och läskig! Jag bor jättenära Blackeberg, btw! ;)

Jag är så barnslig av mig så Katarina von Bredows böcker gillar jag, Syskonkärlek är lite HEHE (den handlar verkligen om vad den heter) men de är välidgt bra om man vill läsa BRA ungdomsböcker.
Johanna Thydells I taket lyser Stjärnorna, gud så bra och rörande.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

EmmelieV
2009-05-06 21:28
0

i taket lyser stjärnorna , den är sjukt bra!

Men  inte bara tennis och uppföljaren  Dubbel fel tycker jag oxå är bra ;D

Maliceangel
2009-05-06 22:35
0

Sagan om Isfolket av Margit Sandemo

Marija
2009-05-06 23:39
0

#27 Ja, Inte bara tennis är bra =)

Berglund
2009-05-07 18:56
0

Läste en spännande bok ganska nyss, Krigarhjärta av Henrik Larsson. Lite om vikingatid och sådant.

Stolthet och fördom är också rätt nice :) Av JAne Austen.

Sen var det ne bok till jag tänkte skriva upp men kom inte ihåg vad den heter. :S

[belewiien]
2009-05-12 18:42
0

Män som hatar kvinnor - Stieg Larsson (Schysta vändningar i storyn)

Nobels testamente - Liza Marklund (Spännande)

Sprängaren - Liza Marklund (Också mycket bra)

Glad

Berglund
2009-05-13 22:45
0

Böckerna om Katriona Teresiadotter (eller Trivallia). Hursomhelst första boken heter Silverhästen.

erbjo
2009-05-18 11:56
0

Nu ska jag tipsa om en bok som jag läste för 1 år sen och har börjat läsa nu igen, den är underbar :3

En liten kärleksång av Michelle Magorian

Såhär står det på baksidan;

"Om det är sådan man blir när man är kär, föredrar jag att ingen blir kär i mig… Inte för att någon skulle bli det…"

Sjuttonåriga Rose är övertygad om att ingen någonsin kommer att bli kär i henne, hon lever i skuggan av sin vackra äldre syster Diana. Om Diana, så är Rose den fula ankungen, men båda flickorna står inför en märklig sommar. Året är 1943 och kriget har satt sin prägel till och med på den sömniga badort dit flickorna sänts för att komma ifrån krigshändelserna. För första gången i livet är de fria att klara sig själva, utan inblandning av någon vuxen.

I synnerhet för Rose är det en sommar då hon mognar, då hon upptäcker kärlekens villkor, när hon kommer en svunnen kärlekshistoria på spåren, som utspelades under ett annat krig, en historia som blir verkligare för henne när hon själv blir kär.

Michelle Magorians andra kända böcker är; Godnatt mister Tom & Hemlängtan.

Jag tycker att denna bok är superbra och rekomenderar den starkt :)

Papaya
2009-05-18 18:35
0

Jag gillar Pride & Prejudice av Jane Austen (som många redan nämnt). Den är ganska diskret men väldigt roande. Gillar Austens ironiska ton som återkommer då och då. ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Papaya
2009-05-18 18:37
0

Självklart vill jag lägga ett gott ord för Bram Stokers Dracula! Ska såklart läsas på engelska. ;) Varesig ni läst den eller ej kan ni nog handlingen! ^^

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Ida-M
2009-05-18 19:51
0

Jag tycker Systrar i Jeans böckerna är otroligt bra!