Twilight iFokus

Twilight

Etikettallmänt
Läst 2391 ggr
sotgurkan
0

Åskan i baseballscenen?

hej har både sett ohc läst första boken. men det är en sak jag inte fattar…

varför behöver dom åskan när dom ska spela basboll?? har inte fått någon bra förklaring *s*

Marija
0

Jag har också klurat på det…

Men är det inte så att när dom skjuter iväg bollen och springer/hoppar in i varandra så låter det ganska mycket. Så då kan människor lätt tro att det är åska?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

sotgurkan
0

1# kankse de ??

Anna
0

Ja, det är för att det låter extremt högt när de träffar bollen med basebollträet.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

sotgurkan
0

3# då fattar jag

tack tack

[Kaninfluff]
0

Jag har också klurat på det ;)

Metinia
0

Det är något som framkommer relativt tydligt i boken, men svårt att förstå om man bara ser filmen. Har flera vänner som bara sett filmen och de förstod inte alls. Kommer inte ihåg hur exakt det beskrivs i boken, har för mig att man får klura en aningen, men vet att det kommer fram i alla fall.

Papaya
1

Jag kopplade det till ljudet med en gång när jag såg filmen (såg den innan jag läste boken) så då var det inte bara jag som fick den uppfattningen då. :)

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

EmmelieV
0

men det är ju för att det låter så högt som åska och då kanske det låter as högt :)

bea28
0

jag tror också på förklaringen med ljudet när dom träffar bollen… eller så kanske det var för att man verkligen märker att Cullens är vampyrer (de springer så fort , hoppar högt m.m) när de spelar baseboll. när det åskar är ju inga kloka människor ute på ett fält (skulle jag inte varit). men jag tror nog mer på ljudet ;)

emms
0

Det är för att de låter när de slår bollen eller hoppar in i varandra. Om det skulle börja "åska" när det är fint väder så skulle nog folk reagera lite konstigt ;)

Emma

sotgurkan
0

då fattar jag :D tack tack

Magster
0

Det är som sagt för att pga att de är så otroligt starka har de en sådan kraft att få iväg bollen en bra bit och slår därmed så hårt att det dånar = liknar ljudet av åskan.
Inget jag heller fattade först men sen en vacker dag så!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Calico
0

Som många tidigare sagt så har det med ljudet att göra. Det blir ganska kraftiga ljud när slagträet träffar bollen eller när spelarna kolliderar med varandra. Så åskan är nödvändig för att ingen ska reagera på smällarna. I boken står det t.o.m. "Smällen från träffen var öronbedövande, rungande; den ekade mot bergsväggarna och jag förstod genast varför åskvädret var av avgörande betydelse."

Och när Jasper och Carlisle kolliderar så står det: "När dem kolliderade brakade det till som om två fallande stenblock träffat varandra."

/Matilda

Anna
0

#12 Jag minns när vi satt på bion och inte fattade aaaalls varför de behövde åskan… Och sedan typ 4 månader senare kom du på det =D Haha.

annaattlid.se

sotgurkan
0

tack tack till alla :D har fattat nu

Magster
0

#14 Som en blixt från klar himel! Haha!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

#16 Där fick du till det!

annaattlid.se

sotgurkan
0

haha tack iallihopa för alla bra förklaringar .

16# japp XD

Mysterious
0

Jag har oxå undrat vrf de behöver åskan.. nu fattar jag äntligen, TNX ;)