Myt eller verklighet?
Vet inte om det kanske redan har funnits en sån här tråd eftersom jag e en nykomling här inne ;) Men vad tror ni egentligen, är vampyrer från början bara ett påhitt eller finns det någon koppling till verkligheten? Kan de ha funnits/ finnas fast i skymundan så vi inte märker av dem? Jag vet inte vad jag ska tro, men jag vill väldigt gärna tro att de finns trots allt! Inte skulle jag säga nej om Edward kom och bet mig iaf ;)
Nja, jag tror inte att det finns vampyrer som dom beskrivs i böckerna (skiftande ögonfärg, glittrar i solljuset, oberoende av andningen osv).
Men jag tror att lite kan komma från verkligheten. Som det skrevs i någon annan tråd - det har gått dokumentärer på TV om drottningar (etc) har druckit blod för att de trodde att det gav skönhet, långsammare åldrande eller liknande. Sen har man nog byggt på det…
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Nej, jag tror inte på sådant. Däremot tror jag att det finns förklaringar till varför vissa tror på vampyrer!
T.ex så finns det en sjukdom som heter porfyri eller något liknande - en kemisk förändring i huden vilket gör att den "bränns bort" vid kontakt med solljus. Då faller det sig ganska naturligt att man håller sig inomhus och skyr ljuset. Andra symptom kan vara blekhet, röda ögon och blottat tandkött. Om jag kände en sådan människa utan att känna till sjukdomen skulle jag också bli misstänksam. Sedan håller jag med #1.
Fast tre sorters vampyrer tror jag på… Desmodus rotundus, Diphylla ecaudata och Diaemus youngi. Dvs - tre olika arter av den s.k vampyrfladdermusen 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 Det e såna fladdermöss som dricker blod väl? Kan ju förstå att folk trodde att vampyren kunde förvandlas till en fladdermus om man har sett såna!! :P
#3 Ja, de dricker blod ;)

#2 Det tycker jag är väldigt intressant.
Hämtat från Wikipedia:
"Mytens ursprung Bakom denna myt finns det flera tänkbara förklaringar. Enligt en av dem uppkom myten i Böhmen under medeltiden, där byarna var isolerade, vilket gjorde att alla främlingar betraktades som farliga, men framför allt ledde isolationen till inavel, och deformationer. Det finns bland annat en sjukdom (porfyria) vars symptom liknar beskrivningarna av vampyrer: en oförmåga att binda hemoglobinet i blodet gör att bäraren ser blek ut; porfyrinet som lagras nära huden är ljuskänslig (vampyrernas rädsla för solljus), och vitlök innehåller enzymer som under vissa omständigheter kan döda dem. Dessutom kan porfyrinet orsaka att tandköttet dras tillbaka så att tänderna ser större ut, och blodtörsten kan komma av bristen på friskt hemoglobin."
Intressant va? Vetenskap har verkligen svar på ALLT!
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se
#5 Ja, det är faktiskt intressant!
#5 då kanske dom finns trots allt :P
Hehe… tja, eftersom de är mitt favoritväsen vill jag ju gärna tro att de finns. :) Vet faktiskt inte, jag torr ju på det mesta annars.. både varulvar, tomtar, troll och spöken så jag tror nog på vampyrer också. Sen om jag jag tror att de är som de klassiska vapyrerna i myterna eller om de är som Stephenie Meyers vampyrer eller om de är helt annorlunda ska jag vlåta vara osagt. :)
Men jag skulle ju inte ha något emot om de är som familjen Cullen. ;)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

#8 Varulvar? :o Isåfall tror jag mer på att det finns vampyrer :P Varulvar är ju lite "svårare" att tro på iomed att dom förvandlas från människa till varg och vampyrer ser och är i princip som vanliga människor. Har du några argument till din tro på varulvar?
Skulle vara intressant o höra!
#9 Njae, egentligen har jag väl inga konkreta argument. :) Jag är helt enkelt en sån som tror på de flesta sagoväsen. Jag vet inte säkert om de varulvar jag tror på är som de klassiska varulvarna. Jag tror först och främst inte att de själva är medvetna om att de är varulvar.
Att de är aktiva vid fullmåne tror jag på och att de alltid (instingktivt) ser till att vara ensama runt fullmåne. Dessutom tror jag att de som är varulvar är "ensamvargar" i vardagen också och inte omger sig med så mycket människor. Om de är onda eller inte har jag faktiskt ingen aning om. :)
#5 Haha, låter ju faktiskt väldigt förklarande detdär!
Men hörni, myggor suger också blod ;)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Min ror ska faktigståka rnt världen och ta upp vampysmyter XD legender m.m han e typ frälst i vampyrer oh daför vill veta allt om dom :P
jag är mer som han, men det har funnits en drottning som dödade kvinnor för att få skönhet o.s.v. så det är nog lite där det har kommit ifråm :P
Men man vet ju aldrig det dyrer upp nya saker hela tider arter m.m, kanske det finns ändå - eller inte ;)
#12 Låter riktigt spännande! 
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

intressant tråd!
Jag tror inte på saker jag inte sett med egna ögon brukar jag säga när folk frågar om jag tror på Gud och spöken ;) Samma gäller vamyrer!
Än så länge tror jag inte på dem.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#15 Det ärmånga som säger så men om man tänker efter… har du någonsin varit i Kina? (och om du nu har varit i Kina så säger vi någon annan plats som du aldrig någonsin har besökt) hur kan du veta att den platsen finns?
Visst, man har sett bilder, folk pratar omd et och har varit där men så länge du själv inte har sett det kan du ju inte vara säker i så fall.. :P Jag har sett bilder på vampyrer, hört folk som pratar om spöken och Gud och påstår sig ha sett både och. (Jag tror ju också på spöken och sånt där… Gud tror jag inte på men jag förnekar heller inte att han finns eftersom jag inte vet det).
Det är lite roligt.. för det finns mycket man tar för givet och "vet" finns även om man aldrig har sett det men så fort det handlar om övernaturliga saker så är det annorlunda. :P
Ta nu inte det här som någon kritik eller något (tror du inte så gör du inte det och det förstår jag helt och fullt) jag tycker bara att det är roligt att spekulera. :P

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna snubbe säger att han är "vampyr" 
Vad säger ni, ska vi tro honom?
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se
#17 Hehe, nä jag tror honom inte :P En människa som har filat sina tänder och dricker blod och låtsas vara vampyr imponerar inte på mig!! Eller som hon som dom tappade på blod via slang, nää, e man vampyr så biter man allt själv och dricker ;)

Nä jag tror inte på "mänskliga vampyrer". Däremot finns det även en slags vampyr fink "Vampire finch" på Galapagos öarna som när det blir ont om frön lever på att picka på måsars stjärtfjädrar och "dricka" deras blod 

Jag vet inte riktigt, jag vill ju sjävklart tro att dom finns mittibland oss… Men jag vet inte. Folk bara skrattar åt mig om jag säger att jag tror på vampyrer T^T

#12 Det låter riktigt kul, själv tror jag nog inte riktigt på att vampyrer finns, men det skulle vara underbart om såna som Edward fanns! =)