OT: IPRED-lagen
Jaha, sedan den 1 april har IPRED-lagen börjat gälla, och om du blir tagen med att ladda ner något kommer du hamna i mycket trubbel!
detta suger, känns som att alla datorer lika gärna kan utplånas från jorden eller något. :/
vad tycker du om den nya lagen, bra eller dålig?
jag hoppas verkligen att den hävs upp, försvinner eller något annat. Bara den sluta gälla. :/

Verkligen jättedåligt och tråkigt…slut med nedladdning för min del! :/
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Både bra och dålig lag.
Jag har en hel del kontakter inom musikbranschen som inte är allt för glada då deras låtar sprids via internet och de inte får in någonting på det och inte kan fortsätta. Det är givetvis mycket tråkigt för dem och jag vill ju att de ska klara sig bra.
Jag tycker det är dåligt. För asså hur mycket tjänar inte skådespelare och musiker? Varför kan dem inte dela med sig av sina verk? ;D Nu är jag lite egoistisk, men men ^^
Emma
#4 - Men det är ju just det de inte gör om folk håller på att ladda ner deras musik eller annat hela tiden. Då säljer de inga skivor och får inga pengar för det heller, utan deras låtar sprids vidare bland folket utan att de får något för det.
Dålig lag.. Om dom sänkte priserna på film/cd så skulle man ju kunna börja köpa igen nu är det ju föööör dyrt :/
Jag tycker att lagen är fruktansvärt dålig. Vad händer tex. om någon använder någons annans trådlösa internet för att ladda ner? Då hamnar ju fel person i klistret.
#7 Precis. Finns även andra kryphål som gör den tandlös.

I don´t care, jag laddar ner ändå
Bryr mig faktiskt inte om såddana här lagar. Jag är 15 år och inte fullt straffbar…
Känns som om folk kommer hoppa på mig nu…
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se

#9 - sådär tänkte jag också i början, men hur kul är det att lägga massa skit på föräldrarna sedan, om du blir tagen? det är ju de som får ta smällarna då. :P
#9 Tänkte så jag också i början, men nu tänker jag att det är inte värt det. Vet flera sidor där det jag vill se streamas gratis och med helt OK kvalitet, så jag tittar online istället ;)
#10: Nej, tror inte att det är föräldrarna som får ta skiten. Tror att (har för mig att) det är så här med lagen; man kan bara bli straffad om det går att bevisa att den som äger bredbandet som "laddar ner" har just laddar ner, annars kan man inte blir straffad. Alltså kan inte du bli straffad, eftersom du troligtvis inte äger bredbandet (på pappret) om du bor hos dian föräldrar, men inte heller de kan bli straffade eftersom det inte är de som laddar ner.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#12 Låter ju faktiskt logiskt.
Nu vet jag inte om jag vågar ladda ner…
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

#12 - det hade jag ingen aning om och det låter ju faktiskt ganska logiskt..
Men jag tänkte att man kanske kunde länka till sidor man kan kolla på filmer/serier/osv online?
Här är iaf en sida jag känner till, den är rätt så bra, kvaliten brukar oftast vara bra och de flesta filmer/serier finns med här:
http://videofriender.com/
#7 - Det är därför man har lösenord på sitt internet så att ingen kan hacka sig in på det.. ;)
- - - - -
Haha, nej då, men jag tycker ändå att lagen är okej. För att förstå själva innebörden av den kan ni själva tänka er om ni skulle vara exempelvis sångare och ska släppa ett nytt album. Redan tre veckor innan det släpps så har halva världen redan era låtar eftersom någon har fått tag på dem och spridit dem gratis till alla han känner som sprider det till alla de känner och så fortsätter det så.
Ni säljer ingenting. Era låtar finns redan ute hos alla.
Hur ska ni ha råd att fortsätta? Har ni ens lust att göra det?
#17 När man tänker på det som du skrev, så håller jag faktiskt med dig… 

Men, glöm inte att vissa artister gillar när dera låtar sprids ut. Bra reklam o.s.v
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se
#18 - Jo, exakt. Som sagt så har jag en del kontakter inom den branschen och man vet ju vad de tycker. Fast det roligaste var ändå när jag höll på att snacka med en artist som sa "Men du, jag kan skicka över mina låtar till dig!" Hihi, då blir man lite paff, hade ju köpt hans CD precis. :P
#19 - Jo, givetvis finns det sådana också. En hel del som har låtar som ligger uppe på deras hemsida, eller ofta på MySpace och så är det ju en annan sak! =)
Tycker precis som Juve, både bra och dåligt.
Dåligt för att jag är näst intill beroende av att ladda ner. Ibland kunde jag få ryck att "Nu måste jag ladda ner nått… Bara för att!" Och nu när lagen kom satt jag och blev helt svettig av att inte kunna det mer. Men säger som Anna, det finns ju utvägar när det kommer till filmer och serier och i allra värsta fall får man väl punga ut med några kronor på iTunes ibland. Finns dock en annan grej man kan göra också med låtar som inte är riktigt som att ladda ner… ;)
Bra är det ju för att nu tjänar ju de som lägger ner all energi på att göra låtarna och filmerna äntligen på det.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#5 Men de flesta musiker har ju konserter och filmerna går ju på bio. Så de tjänar ju fortfarande mycket pengar ;D Oftast iallafall ^^
Emma
#22 - Men skulle du som artist vilja åka runt och ha spelningar om du visste att alla olagligt laddade ner dina låtar istället för att stödja dig som artist och köpa dem? ;) Det är ju mycket att visa sitt stöd genom att köpa skivan som taggar artisten och får honom/henne att vilja fortsätta!
De flesta jag känner som laddar ner musik köper skivorna ändå. Det gör jag också, om jag gillar det jag hör. Om de däremot sänkte priset på skivor och filmer skulle säkert fler köpa och det skulle de tjäna på i längden.
Artister som endast är ute efter pengar är inte värda att beundras tycker jag, däremot artister som vill nå ut med sin musik till alla och som struntar i om de får betalt eller ej - dem beundrar jag!
Jag trodde att det var ett aprilskämt… hehe 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#25 Om ändå!

Tycker det är jätte dåligt!
Fast å andra sidan ni som tycker att det är "bra" (eller ja, annat ord) att ladda ner. Jag vet att en hel del av er här inne är fotografer och ni tycker väl inte om när folk tar era bilder utan att fråga/betala för dem och sprider dem vidare?
Tänk om ni skulle leva på att vara fotografer på heltid och så skulle folk bara ta era bilder så där. Då skulle ni väl inte säga nej till en lag som gör det möjligt att ta reda på vem som har tagit 500 av era bilder och spridit vidare? ;)
Nä, inte riktigt samma sak. Jag vet. Men ändå lite. :)

#24 - håller med om att, hade filmer/cd-skivor osv. varit billigare, hade folk inte laddat ner hela tiden. Men en ny film på dvd kostar mellan 200-400 kr. Tror de då att folk lägger ner så mycket pengar på det, än att ladda ner som bara tar någon timme, utan att ha slösat ett öre?
Så jag tycker att priserna ska sänkas om denna lagen ska finnas!
#29 Jättebra exempel!
Medarbetare på Hästfoto.
#29 Jättebra exempel.
Fast jag fotograferar för min egen skull. Artister produerar väl musik för andras skull? Där ser jag en skillnad.
#32 - Fast det finns många fotografer som fotograferar för att tjäna pengar också.
Fast du skulle väl inte vilja ge bort bilder till tidningar och privatpersoner, eller hur? De flesta låtar/filmer som folk laddar ner kommer från folk som lever på sina filmer eller sin musik.
#33 Håller faktiskt med dig, ser ju faktiskt ingen större skillnad i båda fallen om det handlar om försöjning. Har aldrig tänk på det så förut…
Medarbetare på Hästfoto.

jag håller med #6 om don sänkte priserna hade det ju gått :P så man kunde köpa filmer och dvd så man kunde se dom :P
men jaa nu får jag sluta o ladda ner :S
(bull sh*t)

Jag tycker den är dålig, eftersom att jag förut laddade ner typ, flera skivor per vecka, jag menar, om man hittar ett nytt band vill man ju inte köpa skivan, man blir ju ruinerad! + att jag har en massa artister som jag lyssnar "halvt" på, som tex. Britney Spears, jag skulle aldrig lägga pengar på hennes skivor (låter elakt kanske, men så är det)! Det är en annan sak med band/artister man verkligen gillar, dom skulle jag kunna köpa.. Men alltså herregud! Ska man börja köpa alla skivor och filmer man vill ha blir man ju fattig som en kyrkråtta! 
Fast den är ju självklart lite bra också, för alla mindre band som nu kommer få in mera pengar från fansen pga. den här lagen.. :) Varje moln har en guldkant..
#29 Där fick jag mig en tankeställare…
Iofs har jag typ laddat ner musik 1 gång :P

Lite OT nu men jag läste i en artikel att man nu vill göra internet till som kabel-tv, man betalar för de sidor man vill gå in på och allt annat ska vara otillgängligt, precis som betalkanaler. Om detta händer så bojkottar jag seriöst internet, då orkar jag inte all skiten ´mer
asså , jag tror nog man kan ladda hem lite grann! eftersom det är ju en hel del ip-adresser som kommer upp då dom söker igenom. och om jag laddar hem .. några låtar typ, var tredje månad.. så är ju chansen ändå väldigt liten att dom hittar just min adress.
visst, det är ju fortfarande möjligt att dom gör det..
men iaf, jag tänker ladda hem lite iaf, för jag har aldrig råd att betala skivor längre.
Ni som fortfarande laddar ner: Är det värt att få böta flera 100 000kr om ni blir tagna för några låtar ni kunde ha betlat 9kr/st för på iTunes? Så tänker jag. Tycker inte det är överdrivet dyrt. Jag måste ha musik på min mp3, annars finns ju Spotify och YouTube. Har även kunnat se flera filmer och serier på nätet utan problem, utan att betala ett öre.
Medarbetare på Hästfoto.
Klara gärna upp detta för mig: Är det lagligt med streaming?
#40 Vart ser du dom filmerna och serierna då?
#41 Min storasyster läste igenom alla paragrafer om det där och hävdar att det INTE är lagligt att streama. Jag streamar ändå, IPRED ger dem inte tillåtelse att lokalisera IP-nummer hos de som streamar, endast de som laddar ner och fildelar.

Jag har splittrade känslor inför detta med ipred-lagen (för övrigt tänker jag alltid på Ipren när jag hör ordet Ipred xD).
Det är både bra och dåligt på olika sätt att det införts.
Mest är jag väl orolig för hur jag ska få musik på min ipod.. hur gör ni andra gällande musiken på podden/mp3n?
Jag börjar få panik nu när jag vill ha ny fräsch musik på ipoden och det inte "går" o ladda ner musik längre..
#44 På tal om Ipren…

#45 HAHAHA ojojoj :D Detdär hade jag inte sett! Klockren ju!
#45 haha! 

Jag förstår lagen med att skydda artisterna eftersom de vill självklart ha pengar för det de gör, men kan man inte ha ett ställe man kan ladda ner musik från som artister godkänt?
Såg ett tv-repotage om denna lagen för ett tag sen och då sa en del artister, bland anat Timbuku att han tyckte det var okej med nedladdning för på så vis spreds deras musik.

Vad själva lagen gäller är jag kluven men vad gäller nedladdning i allmänhet är jag emot det. Även musiker arbetar ju och när de då inte får något lön för sitt arbete, vad ska de då leva på? Det är ju som att en fotograf tar bilder man vill tjäna pengar på och så tar folk dem gratis - och det anser man ju inte vara okej?
#42 Finns en sida som heter Surfthechannel.com, där kan man se typ allt möjligt.
#43 - Oh, okej! Tack!

IPRED-lagen rubbar hela mitt livssystem. Tänk nu när jag inte kan ladda hem något mer till min iPod. Kan, kan jag ju alltid men tänk hur mycket det lär kosta på 2000 låtar ungefär..
Hoppas lagen blir mildare eller försvinner helt och man hittar något bättre sätt för att alla musikerna samt övriga ska bli nöjda.
// Lisa, medarbetare på Twilight