Twilight iFokus

Twilight

Etikettfilmerna
Läst 935 ggr
Cireea
0

BD Part 2: Hur reagerade du?

*SPOILERS FRÅN Breaking Dawn PART 2: FILMEN*

Alla som sett Breaking Dawn Part 2 och även läst sista boken vet att filmen skiljer sig lite från det man läser i boken, framför allt när man närmar sig slutet.  

Hur reagerade du mot slutet av filmen när den stora fighten mellan Volturi och Cullens började? Hur reagerade du när Carlisle och andra karaktärer dog?
När man sedan fick veta att fighten aldrig hände, hur var reaktionen då?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Cireea
0

Alltså, jag minns det som om jag såg filmen för första gången igår. 

Till en början var jag helt fascinerad över den plötsligt vändningen i historien men sedan när fighten verkligen bröt ut på riktigt var jag paralyserad. Jag stirrade på bioduken samtidigt som jag i bakgrunden noterade mumlet från alla de chockade personerna inne i biosalongen.  Jag höll andan medan karaktärerna dog framför mig och jag vägrade tro på det. Varje död var som ett slag i ansiktet.

När jag väl börjat andas igen kom nästa chock, ingenting vi hade sett var sant! Carlisle hade inte dött. Cullens hade inte slagits mot Volturi. Aro, Caius och Marcus hade inte blivit förintade. Det hela hade varit Alice syn som hon visat för Aro..

Jag kände mig lättad där och då, annars hade filmen blivit en otrolig tragedi. När vi lämnade biosalongen krävde jag att få se filmen igen, jag behövde se om biten med slaget mellan Cullens och Volturi. Jag behövde analysera scenerna. 

Det var inte förrän flera månader senare som jag verkligen reflekterat över filmen och kommit fram till att fighten som aldrig hände nästan hade varit bättre än det slut vi fick. Hade det inte varit lite mer gripande om man nu valt att ta ihjäl några av karaktärerna i en fight mot Volturi som sedan slutade i deras egen död?

Swadika
0

Jag var på midnattspremiären(om det var midnattspremiär på den? Jag var på premiären i alla fall) på den filmen med min närmsta vän. Vi båda (och hela salongen) satt i chock, jag höll typ för ögonen hela tiden och sa till min vän "Oh nej oh nej oh nej"  och tror hon sa ungefär likadant. Jag blev helt chockas när Carlisle dog, men mest berörd blev jag av Seth och Leah. Seths död visas ju ganska tydligt men vet inte om man tänker lika mycket på Leahs död. Hennes är så sorglig för dels så räddar hon Esme men hon vet då också att Seth är död, en av de få hon älskar och antagligen den person hon lever för. Så hon har inget riktigt att leva för. 

Kommer inte ihåg om jag tänkte detta när jag såg första filmen eller om det kom efteråt. Även Jaspers död var en sådan som jag reagerade extra starkt på. Men han blev inte bränd (kollade extra efter detta vet jag, han har varit en karaktär jag alltid tyckt om) och tänkte att han alltid kunde sättas ihop i alla fall.

När man insåg att det aldrig hade hänt så kommer jag i håg att hela biosalongen skrattade nervöst och hur lättnad man var. Man var lite rädd att det faktiskt hände och man ville inte att de skulle första sista filmen så man aldrig skulle kunna se den igen. 

Hoppas alla som läser detta redan har insett detta annars så kan det förstöra hela filmen. Men när vi åkte hem och började prata om filmen insåg vi att Alice aldrig skulle se fajten eftersom hon inte ser varken Nessie eller varulvar. Och då var det inte lika roligt längre :P (Även slutet när hon ser Nessie, Jacob, Bella och Jacob när Nessie är vuxen skulle hon aldrig se)

----

Men jag förstår varför de var tvungen att lägga in den scenen, det skulle nog bli en väldigt tråkig film om det som idag är fajten bara var 15 minuter av att de står och stirrar på varandra. I boken sker hela det i tankarna, vilket är svårt att få till på film. Hade inte blivit en lika bra film om inte fajten hade varit med :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Swadika
0

#1 Tror jag läste det som att regissören ville att det var så slutet skulle vara men Meyer ville inte det ifall om hon i framtiden skulle göra en fortsättning. Haha och så skulle regissören ha en massa arga twilightfans efter sig ;)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cireea
0

#2 Åh ja, jag tycker nog att Leahs död är en av de värsta. Jag fick tårar i ögonen när hon offrade sig själv för Esme. Om man läst böckerna förstår man hur mycket hon avskyr vampyrer (även Cullens) så hennes uppoffring var verkligen enorm. 

Men som du säger, Alice skulle aldrig ha kunnat se fighten eller framtiden där med Nessie och Jacob. Det var något som jag reagerade på typ ett par dagar efter jag sett filmen, när jag väl hade insett det så blev jag lite besviken. 😃

#3 Jo jag vet, läste också om det. Dom kunde ha gjort det till  ett alternativt slut åtminstone, det hade jag varit nöjd med. 😂

Swadika
0

#4 Det är nog första gången jag pratar med någon som också tycker Leahs död är bland de värsta, haha. 

Haha blev nästa som ett alternativt slut ;)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cireea
0

#5 Ja men det är otroligt gripande att hon verkligen offrar sig för någon som hon egentligen inte gillar. Sen, precis som du säger, förlorade hon Seth precis innan och då kan jag tänka mig att något "slog slint" i huvudet på henne och hon kände att det bara var att ge upp.. typ.

Katniss
0

Jag blev helt förskräckt när Carlisle dog, tack och lov att det var en vision.. :)

R.I.P. Anton 💔

Cireea
0

#7 Tycker du att hans död var den värsta eller fanns det någon annan som du tyckte var värre? 

Är det bara jag som verkligen älskade hur obrydd Marcus var? Att han liksom bara stod där och typ suckade när Rumänerna kom. "Äntligen" - eller vad han nu sa 😃

Swadika
0

#8 Jag med. Jag tyckte det var lite "sorgligt", kanske fel ord. Men i och med att han förlorat sin fru och antagligen väntade på döden.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cireea
0

#9 Han hade nog velat dö ganska länge..

Katniss
0

#8 Värst, tycker jag nog. Han hade ett så stort hjärta och brydde sig om alla.. Dessutom minns jag inte vilka fler som "dog", det var ett tag sedan jag tittade på filmen/läste boken :)

R.I.P. Anton 💔

Cireea
0

#11 I boken dör ju ingen eftersom "striden" utspelar sig i Alice's syn och den får vi aldrig veta om i boken då vi läser från Bellas perspektiv. 🙂

Katniss
0

#12 Som sagt, länge sedan jag läste boken.. xD men tack :)

R.I.P. Anton 💔

Cireea
0

#13 haha ingen fara 😃

LaSadie
0

Första gången var det mer: hu?! Andra gången så störde jag mig på detaljer som inte passar in som Nessie och Jake. Men jag tycker att det är lite bra att få en glimps in i framtiden om Nessie och Jake, den historien är jag mest nyfiken på.

Cireea
0

#15 Verkligen, nu för tiden sitter jag ofta och pekar ut fel när vi ser på Twilight-filmerna. Tror ingen vill se dom med mig längre 😂

Hoppas på att Meyer tänker fortsätta historien med fokus på Nessie och Jacob. Hade gärna läst en bok eller två om dom :3

Katniss
0

#16 Eller hur :) vi får helt enkelt se

R.I.P. Anton 💔

LaSadie
0

Kan hoppas att hon skriver en eller två till böcker ☺

Cireea
0

Det hade varit helt sjukt grymt. Men frågan är ju, skulle dom försöka sig på att göra en film av det? Hur skulle man göra i så fall med skådespelarna som spelade respektive karaktär… 🤔