Twilight iFokus

Twilight

Etikettböckerna
Läst 668 ggr
Cireea
0

Fundering kring tredje boken

Jag läser just nu Twilight-serien igen och är på tredje boken. I tredje boken är vargflocken plötsligt tio stycken och nu till frågan: Hur kommer det sig att yngre helt plötsligt börjat skifta när antalet vampyrer inte ökat?? 

Jag får det inte riktigt att gå ihop. Jag förstår varför unga pojkar skiftar i sista boken när Cullens samlar ihop vittne där men nu i tredje när det bara är familjen, någon som vill förklara?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

LaSadie
0

Det som jag har förstått det som och fått det förklarat är det på grund av att Cullens är i närheten och därmed kickar det igång förvandligen. Jag förstår förklaringen, men tycker det är en lite för "lätt" förklaring, för Cullens var där långt innan och därmed borde de genomgått förvandlingen långt tidigare. Samt att Jacob genomgår sin förvandling när Cullens har lämnat Forks. Så det finns luckor i teorin.

Cireea
0

Ja, jag tycker det känns skumt som fasen! För i tredje skiftar Quil och sen plötsligt också Seth, Leah och två yngre killar (Brody och Collin) och dom två har ju inte ens nått mogen ålder tydligen för i boken ska dom två lämnas kvar för att vakta La Push medan dom slåss mot vampyrerna. Skiftar dom för att det härjar massa nyfödda vampyrer i Seattle och för att det är en del av deras territorium? 🤔

LaSadie
0

Jag trodde med att de måste nå mogen ålder innan de skiftar men det verkar frångås i böckerna. Men är Seattle verkligen deras territorium? Visst är Seattle närmsta stad, men Jacob & CO har ju aldrig vart där och om det var deras territrium så borde de väl vara där och ta hand om problemet?

Cireea
0

#3 Ja, det är väldigt ologiskt och jag försöker bara hitta någon förklaring men det du säger är sant: hade Seattle varit deras territorium så hade dom tagit hand om det för längesen. Jag trodde att dom var tvungna att nå en viss ålder (är det 16?) innan dom kan skifta men ja, dom förvirrar mig i boken.

LaSadie
0

Jag tror det inte finns någon specifik ålder riktigt… Om man räknar med puberteten är mogen ålder så är den olika för alla, men Cullens närvaro gör att detta inte kan ses som en självklar gräns för att ändras. Att andra har ändrats kanske påverkar med? Att det genetiska känner av att det finns ett hot som påverkar stammen och därför ändras de även om Seattle inte ingår i territoriet.

Cireea
0

Hmm, intressant tanke. Men just det där med att alla plötsligt skiftar trots Cullens långa närvaro gör mig förvirrad 😂Jag tycker inte att teorin med att dom inte nått "rätt ålder" håller med tanke på att det poppar upp en massa fler vargar trots att inget ändrats och Cullens är samma antal i flera år liksom… 

Men ja, man kanske inte ska ifrågasätta det för mycket.

LaSadie
0

Nej det håller inte riktigt samt att de andra vampyrerna inte är i närheten och borde inte påverka. Sen ändras några, som Jacob, när Cullens har åkt vilket inte stöder teorin om vampyrers närvaro ska ha något med saken att göra.

Tycker man ska ifrågasätta :D!

Cireea
0

haha ja precis, det är ju ännu märkligare! 😂Alltså jag önskade att man kunde få en bra förklaring till det här för det finns ingen som helst tråd i VAD som behövs för att dom ska skifta med tanke på det du säger om Jacob. Har aldrig tänkt på det faktiskt men nu när du säger det så är dom ju inte ens närvarande.

Cireea
0

Jacob skiftade när Victoria var i närheten, kan det ha bidragit? 🤔Men samtidigt, Cullens var sju stycken och det påverkade inte medan Victoria var en enda person. Kan det vara för att hon är mer ett hot eftersom Cullens skrivit på det där "kontraktet" om att dom är goda?

LaSadie
0

Ja precis och när han och andra ändras så har det gått flera månader efter Cullens lämnat Forks och det är endast Victoria som kommer på besök lite då och då, så en konstant närvaro funkar som förklaring är återigen svag. Det förklarar inte boomen av vargar i bok tre och fyra.

Cireea
0

Ja precis, alltså vilken soppa! 😮jag måste googla det här och se om någon annan har teorier, dock tror jag ingen har en vettig förklaring till detta. 

Skulle vara roligt om författaren kunde berätta hennes tankegång om just skiftningarna :)

LaSadie
0

Ja verkligen :D

Calcifer
0

Nu kommer jag kanske ihåg galet, men är det inte vid det laget som de vet med säkerhet att Bella kommer bli vampyr = Cullens kommer bryta mot deras treaty = det kommer bli bråk och det behövs fler vampyrer. Men å andra sidan  har jag för mig att det ändå har med Seattle att göra, eftersom det kan skapa problem för dem. Är det inte rätt tidigt de funderar ut att Victoria vill hämnas och förr eller senare kommer göra det?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
0

#13 Men även om Bella ska bli vampyr så kan inte vargarna styra över vem som skiftar och inte. Det är ju något deras kropp, generna, gör utan att varken dom eller någon i flocken vet om det förrän det hänt.

Calcifer
0

Nej inte att de kan bestämma VEM som gör det, men om de bryter deras deal, så betyder det krig med Cullens, och då måste de kunna vinna. Och då blir det de som är besläktade med "originalen" som helt enkelt skiftas.

Cireea
0

#15 Ja, jag förstår vad du menar men inget kontrakt har ännu brutits så varför skulle vargarna skifta när det inte finns något hot? Det är inte så att vanliga pojkar i La Push (släktingar med flocken) helt plötsligt skiftar för att ett kontrakt kanske kommer att brytas även om flocken är väldigt medveten om det. 

Det är omöjligt att dom skiftar för det då vampyrer tidigare sprungit däromkring utan att något hänt. Jacob skiftade när Cullens var borta och Victoria dök upp ibland, och då var hon ENSAM. 

Förstår du problematiken? Det verkar inte som att vampyrernas närvaro ens har någon betydelse med skiftningarna.

Calcifer
0

Men det finns ju ett överliggande hot, för det KOMMER hända, och då MÅSTE de vara beredda att ge sig på dem. Det har definitivt en direkt kombination till den ökade vampyrnärheten, även om det inte har med Bella att göra så har det med Seattle att göra, att vampyrer i närheten blir fler.

Cireea
0

Jag ser fortfarande inte den logiska kopplingen med att Cullens ska bryta mot avtalet och att pojkar i ung ålder redan nu skiftar. Det är inte så att generna i deras kropp plötsligt inser att Cullens kommer i framtiden bryta mot avtalet. Då skulle det vara mer logiskt om pojkarna skiftar när det redan hänt för då HAR ett brott begåtts och det ska bli krig. 

Däremot om förklaringen skulle vara att vampyrerna i Seattle stör flocken på grund av närheten så håller jag med om att det kan vara förklaringen. 

DOCK förklarar det inte varför Embry, Jacob och Quil skiftar.

Calcifer
0

Om jag inte minns fel förklaras det i både böckerna och filmerna. Så det blir väl att kolla om och läsa om. :P

Cireea
0

Jag har precis läst andra boken och kan inte minnas att det ges en förklaring till varför dom skulle skifta så plötsligt. Jag tror dom ger förklaringen att det är Victoria i filmen MEN varför skulle helt plötsligt Jacob, Embry och Quil skifta med tanke på att James, Laurent och Victoria varit i Forks redan i första boken? Allra helst med tanke på att James jagade Bella där .. det om något borde ha satt igång skiftningarna.

Calcifer
0

Fast James var inte dödlig för Bella innan hon var i Phoenix. De passerade igenom området, vilket förmodligen fick Sam osv att shifta.

Cireea
0

Sam skiftade innan dom kom till Forks! 

Det här är förklaringen vilket får mig att vilja slita av mig håret: "The appearance of the Cullen Family was the cause of his transformation. "

hur kommer det sig att Sam helt plötsligt skiftar när Cullens bott i Forks en längre tid? Han ska alltså ha skiftat mellan Twiligth och New Moon då han dyker upp i Twilight som en av killarna på stranden (alltså innan han skiftat) och sedan skiftar han plötsligt på grund av Cullens, som redan bott i Forks ett par år?! Ingen logik alls!

Calcifer
1

Men du har inget problem med att det existerar vampyrer och varulvar? Ibland får man nog lugna sig och inte ifrågasätta allt, för ska vi vara petiga finns det ingen logik i att det finns övernaturliga varelser heller, eller att de kan läsa tankar, se framtiden, osv, och då blir hela boken ologisk!

TerriZue
0

Men det står väl ingenstans att det var mellan Twilight och New Moon som Sam skiftar? Det enda som faktiskt sägs om hans skiftning är ju att han var helt ensam och inte hade någon som kunde hjälpa honom. Han kan ju lika gärna ha skiftat ungefär samtidigt som Cullens kom till Forks.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Cireea
1

#24 Om du utgår från det faktum att Sam inte skiftat i Twilight men har skiftat i New Moon så bör han ju ha gjort det mellan böckerna eller precis i slutet av Twilight eller början av New Moon, eller hur? 😉Det förklarar alltså att Cullens INTE var anledningen eftersom dom var i Forks i pre-Twilight, alltså innan ens Bella kommit dit. 

#23 Det är ju en helt annan fråga än den som ställs här Bellatrix så om du vill diskutera det faktumet kan du starta en ny tråd. Nu handlar det snarare om att få fram anledningen till att dom skiftat! Alla ser vi olika på saker och JAG tycker om att ifrågasätta saker!

Calcifer
0

Varför kan Cullens inte vara anledningen? I samma stund som Bella kom dit förändrades saker. Sedan dök James, Laurant och Victoria upp = en väldigt bra anledning till att skifta. I Eclipse finns det ett enormt hot i Seattle, det finns inget som säger eller bevisar att det måste ske på deras bakgård för att den instinkt som finns djupt inom dem ska vakna. ELLER att det inte finns instinktivt inom dem att denna arme av vampyrer kommer skapa problem för dem. PGA Bella. Victoria vill hämnas, det vet de allihopa, det finns inget som säger att instinktivt vet de att hon kommer göra det i Forks och inte komma ensam = finns en GOD anledning till att de börjar skiftas. Sen att Bella själv kommer förvandlas till vampyr = treatyn är borta och det blir krig med Cullens = en god anledning till att instinkterna tar över och de börjar skiftas. Sen finns det mer far fetched anledningar som att t:ex de instinktivt vet att så småningom kommer Volturi komma för att kolla om Bella är vampyr än = enormt hot = de måste vara fler för att kunna försvara människorna i sin närhet.

Sedan kan det lika gärna vara en kedjereaktion också, att när det väl börjat vakna inom dem så fortsätter det, även med de som kanske tekniskt sett skulle varit för "unga" på den gamla goda tiden att skifta.

Vill du ha ett definitivt svar och inte vill skapa din egen uppfattning kring vad som stämmer får du kontakta författaren. Det är mycket möjligt att det lämnats lite "cloudy" just för att man själv ska kunna forma sina egna åsikter, tankar och teorier och känna själv vad som skulle kunna stämma. Det är ju t:ex brett erkänt att Bella är en platt karaktär för att tonårstjejer ska kunna sätta sig i hennes skor och alltså läsa in sig själva och sina egna personligheter i henne för att kunna få, genom bokens värld, få uppleva en tonårsromans med en vampyr - något som förmodligen inte kommer ske i verkligheten.

Jag tycker böcker där varenda detalj är exakt utskriven är tråkig, för då finns det inget rum för ens egen fantasi, finns inget rum för att själv tolka karaktärer, scener, baktankar, etc. Och det är enligt mig vad som är fantastiskt med att läsa. Fantasin strålar och man kan se vissa saker glasklart framför sig, och i andra fall får man själv tolka texten utefter hur man själv tror att det skulle kunna vara.

Men om vi ska vara petiga.

QUOTES:

The instinct to phase is only triggered when a tribal member crosses the scent of vampires and senses the tribe's need of protection. There's no exact age to determine whether the member is old enough for the gene to activate, only the numbers needed to counter the numbers of approaching vampires. The transformation generally occur roughly when a boy reaches manhood, and is accompanied by a sudden growth spurt lasting for about two months. 

//

_Transformation or "phasing" is a sudden and violent process. The initial transformation seems to be triggered by anger, as explained by Jacob when he tells Bella about his first transformation. He phased later than most due to his happiness with her, and then all it took was his father telling him he looked weird to set him off.
_

Källa: http://twilightsaga.wikia.com/wiki/Shape-shifter

Mer:

The first transformations occurs between the onset age of puberty and approximately age twenty-five, and is based on two factors:  heritage and the proximity of vampires.

//

_The direct descendants of Taha Aki are born with twenty four chromosomal pairs rather than the twenty three pairs of a normal human. It was once believed that the extra chromosome could be passed down only to male descendants. but that was proven false; in Eclipse, we saw the first female tribe member transformed.
_

(Min egen sidnot: Det är inte heller förklarat varför Leah förändrades när ingen annan kvinna gjort det förut, men det har förmodligen ihop med hotet om fler vampyrer i närheten.)

Källa: http://twilightpack.blogspot.se/2011/07/werewolf-transformation.html
(Som ska tas med en nypa salt då det är en blogg, men ändå relevant.)

Mer:

There is a direct connection between the vampires and the wolves, although Bella believes that “The Cullens had no idea… They didn’t know that coming here would change you.” (EC5) but Jacob is certain: “Bella, honey, we only protect people from one thing—our one enemy.  It’s the reason we exist—because they do.” (NM13) If vampires were not present, then there are no need for werewolves to protect the tribe.

//

_To change into a werewolf, it is vital to be a direct descendant of Taha Aki. People had always believed that it was a direct male descendant, but this is proven to be untrue when Leah Clearwater becomes one of the pack. (EC19) There is no escape from this: “What I am was born in me. It’s part of who I am, who my family is, who we all are as a tribe.” (EC4) It is not an option but something that will happen to a select number of people at the age of maturity: “It’s in my blood on both sides.  I never had a chance.  Like Quil doesn’t have a chance.” (NM15) Once a werewolf, there is no turning back. As Jacob bleakly jokes, ““No.  I’m in this for life.  A life sentence.” (NM12)
_

Källa: http://www.twilightlexicon.com/2008/01/01/becoming-a-werewolf/
Använder direkta källor från böckerna också.

Calcifer
0

Och med tanke på att det sprungit omkring en hel del vampyrer i Forks, även om vi räknar bort Cullens, så är det doften som triggar så är det inte särskilt konstigt. Och i Eclipse besöker en vampyr ingen av dem känner igen Bellas hus. Ännu en fullt vettig anledning till varför de skulle känna av att det behövs fler varulvar, även om det bara är en djup instinkt som säger åt dem att det kommer hända något stort eller att Seattle har med dem att göra.

Cireea
1

Dock kvarstår frågan varför Sam skiftade från första början. Dom säger att det är på grund av Cullens närvaro, vilket skulle varit logiskt OM det inte vore för att dom varit där långt innan han skiftade. 

Jag förstår vad du vill ha sagt Bellatrix, det kan vara kedjereaktioner eller whatever men det som jag ogillar är att man inte direkt får någon sådan känsla när man läser boken. När Edward inser att dom är 10 stycken (alltså flocken) så blir dom förvånade och blablabla men man får aldrig en riktigt förklaring till VARFÖR dom skiftat, om det så bara är en teori från Jacob's sida. Jag hade gärna sett att dom spekulerat lite i varför Brady, Collin, Seth och Leah skiftat. Det kan vara hotet från Seattle eller vetskapen som att Cullen ska bryta kontraktet. Absolut, det köper jag. Men jag köper inte alla "förklaringar" som inte håller i slutändan - det är nästan som att dom satt en förklaring bara för att men den stämmer inte. 

Som det där med att Sam skiftade på grund av Cullens närvaro, det är inte sant då Cullens hängt i Forks hur länge som helst men Sam har inte skiftat. Inte ens i Twilight har han skiftat än utan det är först då mot slutet av boken eller början på nästa. Om det nu var så att Sam skiftade på grund av Bella som fått lite rörelse i Cullens, fine så kan det vara, men då hade jag inte satt Cullens som anledningen till Sam's skiftning. Utan då är det något helt annat! 

Just på grund av den dåliga förklaringen till Sam's skiftning så köper jag inte teorier så lätt då det verkar vara väldigt invecklat, alltså anledningen till att dom börjat skifta. 

Förstår du nu min illvilja till att hålla med dig i exakt det du säger? Det kan vara som du säger MEN det kan också vara något helt annat. Det finns inga konkreta bevis på att Seattle skulle vara problemet och inte heller att det ska vara Cullens. Men som du säger, det kanske är författarens tanke bakom det hela. Man ska spekulera och fundera över det. Dock finner jag det irriterande då det är en ganska stor grej.

Cireea
1

Du som själv säger att doften av vampyrer som triggar så bör alltså inte Seattle ha något med saken att göra ELLER det faktum att Cullen kommer bryta avtalet. 

Då ska det alltså ha med deras dofter att göra och inget annat. Dock är ju Cullens inte i La Push så hur kan pojkarna ha fått upp en vampyrdoft? Den okända? Möjligtvis….

Calcifer
0

Det får irritera dig hur mycket du vill, ;), men sanningen är att vill du ha konkreta fakta får du kontakta författaren. Förmodligen har det lämnats lite öppet för att böckerna är Bellashistoria, och fokus ligger på henne, hennes känslor, hennes tankar, hennes agenda, hennes det och hennes det. Det betyder inte att det inte finns massvis av historia av övriga karaktärer, men det betyder att om inte Bella själv hör konversationen, eller får det berättas för sig, så kan hon = inte läsaren, veta. De i La Push kan ju ha vetat med 100% säkerhet hela tiden varför det blev som det blev, men som sagt, säger ingen det till Bella kan hon inte veta. Edward kan, om han läser det i deras tankar, men samtidigt håller han ju rätt mycket undan från Bella just för att han inte gillar att hon hänger med dem. 

Jag sa för övrigt inte att det måste ha med deras dofter att göra, men att det kan ha haft med det att göra. Och vi vet inte - om Bella inte visste - om Victoria, Laurent och James sprang omkring i La Push dagarna i ända. Inte troligt, men det går inte att säga att det är omöjligt.

Det är största problemet med en bok skriven i första person - jag har själv skrivit en bok i första person och ibland blir man så irriterad att man vill slänga datorn från balkongen för det är vissa detaljer man vill att läsaren ska få veta men det går inte att slänga in det hur som helst eftersom man då har en karaktär som vet saker den inte kan veta, och då förstörs hela poängen med att skriva i första person. Hade Twilight varit skriven i tredje person hade jag tyckt det är lättare att kritisera eller irritera sig över saker som inte förklaras, för där (om det är öppet perspektiv) kan man slänga in hur mycket fakta man vill utan att det måste finnas en klar förklaring till varför huvudpersonen vet det.

Cireea
0

Då kan vi lämna konversationen eftersom ingen av oss har något mer att tillägga. Agree to disagree helt enkelt. 

Men tråden gjorde exakt det jag ville, den skapade reaktion 😃Om än från få personer. Vem vet, någon kanske trillar in med en helt ny teori.

TerriZue
0

#25 Men var i Twilight är Sam med? Han omnämns väl ändå inte ens i boken? I så fall kan han ju ha skiftat långt innan Twilight utan att vi över huvud taget vet det, det är så jag menar. Att Jake inte vet något om Sam i Twilight behöver ju inte nödvändigtvis betyda att Sam inte skiftat, Jake vet ju inte riktigt hur det ligger till i början av New Moon heller. Det är bara det jag funderar över.

Cireea
0

#32 Han är med på stranden 😉

"Sam Uley first appears with a minor role in Twilight as a nineteen-year-old local who arrives at First Beach with a group of other Quileute teenagers to socialize with Bella Swan and her friends. He is the one who informed Bella that the Cullens "don't come here", pointing to La Push."

TerriZue
0

#33 Absolut, det är jag medveten om men det finns väl ingenting som antyder om han skiftat eller ej. Att han inte står där som "varulv" just i det tillfället är ju ganska självklart men han kan ju fortfarande ha skiftat utan att någon av de som befinner sig där vet om det.

TerriZue
0

Ser nu att jag uttryckte mig lite klumpigt i #32. Det ser ut som att jag ifrågasätter om Sam över huvud taget omnämns i boken, det jag egentligen menade var: det omnämns väl ändå inte om han skiftat eller ej.

Cireea
0

#34 Med tanke på hur muskulösa och stora de blir när de skiftar så borde han inte ha skiftat innan den gången de träffades på stranden. Bella borde ju ha lagt märke till om han var mycket större och mer muskulös än de andra..

Cireea
0

#35 Det har du rätt i, man får aldrig riktigt veta det. Han kan ha skiftat men utifrån vad man får läsa så verkar inte Sam vara någon mer speciell än någon annan av killarna på stranden, därav min misstanke att han inte skiftat alls. 

Däremot var det inte tänkt från början att Sam skulle vara med på stranden men i efterhand omnämndes det som Embry och Sam som följt med Jacob till stranden. Därför kan det ha blivit en miss i storyn…

Min gissning är dock att han skiftar kort efter hans möte med Bella på stranden om man nu ska få historien att gå ihop i och med att dom växer och blir så sjukt biffiga när dom blivit en skiftare.

TerriZue
0

#37 Enda sättet att få veta det är nog att få ett svar direkt från Stephanie. 
Min gissning är att han redan där skiftat men att Bella helt enkelt inte tänker på hans stolek eftersom hon aldrig sett honom förut, han kan ju vara en stor kille helt enkelt. Det känns ganska logiskt också eftersom (detta är min tolkning) han framstår som ganska bitter och fientligt inställd till Cullens. Okej, ingen av dem gillar Cullens (utom möjligtvis underbara Seth) men Sam verkar mer fientligt inställd till dem än de övriga.

Cireea
0

#38 Så kan det säkert vara också, men vi upplever ju alla böckerna olika då vi alla är olika personer. Därför är det svårt att spekulera då det inte finns ett konkret svar som man kan ha missat. 

Därav anledningen till att jag skapade tråden, jag trodde helt enkelt att jag missat förklaringen men nu visade det sig att man aldrig fått en förklaring. 😃

Dock finns ju en förklaring till varför Sam hatar Cullens mer än de övriga, det får man svar på i tredje boken då Jacob berättar för Bella hur besviken Sam var på henne då han hoppats att hon skulle hata dom lika mycket som han osv..

TerriZue
1

Du har så rätt. :) Det är ju det som är så himla underbart med böcker. Författaren skriver en bok som sedan blir till tusentals eller kanske till och med miljontals olika berättelser då alla läsare uppfattar storyn på sitt egna sätt. :D

Men anledningen till att Sam hatar dem så väldigt mycket är väl just för att de är vad de är och att det orsakat att han skiftade och senare att han måste såra Leah så mycket när han präglas på Emily? Så om min teori stämmer är det ju ganska logiskt att han hatar dem redan där på stranden (trots att han inte hunnit präglas där än).

Cireea
0

Ja, det kan jag hålla med om :) Jag vet inte hur många teorier jag hört genom åren som aktivt Twilight-fan. Det som är ännu roligare att läsa är alla dessa fanfictions som kommer. Jag har läst en hel del och skrivit några själv. Det är otroligt vad man kan hitta på utifrån dessa böcker.. 

Ja, förklaringen till hans hat var ju på grund av att han sårade Leah när han skiftade och blev präglad på Emily. Han hatar ju sig själv för det och därför hatar han Cullens. Men min poäng var att han verkligen hatar dom mer än alla andra och att det finns en tydlig anledning :) Där behövs ingen spekulation, som tur är! 😂