Annons:
Etikettböckerna
Läst 1113 ggr
Maryam Cullen
5/12/17, 9:09 AM

Är Twilight en "tjejbok"?

För några dagar sedan läste jag en recension om Twilight-filmerna, och så var det nån som hade skrivit att Twilight är skriven för tjejer. Jag kollade vidare och såg att det var den allmänna uppfattningen bland folk. Vad tycker ni, håller ni med om det? Finns det överhuvudtaget något i en bok som kan säga om den ska läsas av tjejer eller killar?

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Annons:
Starfall
5/12/17, 9:19 AM
#1

Jag tycker absolut att den kan läsas av tjejer, killar och allt där emellan :)

Maryam Cullen
5/12/17, 10:46 AM
#2

Håller med #1. Att huvudpersonen är en tjej betyder inte att boken bara vänder sig till tjejer. Killar har också mycket att relatera till. Första kärleken, att försöka skydda någon man älskar, ha ett långtråkigt liv, svartsjuka, att göra slut fastän man vet att man älskar personen som man har gjort slut med, starka familjeband… De här sakerna kan varje människa relatera till, oavsett kön, så jag förstår inte alls vad de menar när de säger att Twilight passar bara tjejer. I så fall borde böcker som har en kille som huvudperson bara läsas av just killar, men så är det absolut inte, vilket vem som helst kan se. Sen att kanske fanskaran av Twilight består av fler tjejer än killar kan ha många orsaker, inte minst personliga preferenser. Eller så skäms killar att säga att de har läst Twilight eftersom det anses så 'tjejigt'.

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Cireea
5/12/17, 2:14 PM
#3

Håller med, tycker inte det är en tjejbok. Den kan läsas av alla! 

Sedan, om man nu stör sig sååå mycket på att huvudkaraktären är en tjej i Twilight - vilket jag tycker vore en rätt löjlig sak att störa sig på. Ja då kan man faktiskt läsa den nya utgåvan, Life and Death. Där har man bytt könsrollerna på nästan alla karaktärer. 🙂

Jag sitter och läser böckerna nu igen och då brukar jag även passa på att se filmerna. När jag nämnde för sambon att jag skulle se Twilight-filmerna medan han jobbade natt blev det en del protester. 😂Det blir Twilight ikväll istället så sambon också får sin årliga dos. 😉

Hade det inte varit för att min sambo är så dålig på att läsa klart böcker - han är inte alls en bokmänniska som jag är - hade han nog läst alla Twilight-böckerna några omgångar vid det här laget. 😛


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
5/13/17, 11:02 AM
#4

Jag tycker det är tydligt att den är riktad mot tjejer, sen betyder det naturligtvis inte att killar inte kan läsa den hur mycket de vill.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: