Annons:
Etikettallmänt
Läst 703 ggr
Katniss
4/3/17, 6:04 PM

Vad gjorde du först?

Vad gjorde du först, läste böckerna eller såg filmerna?

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Katniss
4/3/17, 6:05 PM
#1

Själv såg jag filmerna först, något jag ångrar lite då jag inte fick en egen bild av hur alla karaktärerna såg ut och var.

R.I.P. Anton 💔

Cireea
4/3/17, 6:12 PM
#2

Jag läste böckerna först och såg sedan filmerna. 🙂
 När Twilight kom såg jag den inte och brydde mig inte det minsta, eftersom jag inte läst böckerna. Det var inte förrän New Moon kom som jag läste bok efter bok innan jag slutligen såg de två filmerna som blivit släppta. 

Sedan följde jag resterande filmer som släpptes med stor entusiasm. 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
4/3/17, 7:27 PM
#3

Böckerna först. De tre första hade kommit ut när jag läste dem, men filmerna vet jag inte om de fanns då? Såg Breaking Dawn på bio de andra hade jag sett hemma.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
4/3/17, 7:36 PM
#4

#3 Boken Eclipse kom ut 2007 (svenska 2008) och första filmen kom ut 2008. 🙂
Det beror lite på när du började läsa böckerna, var det långt efter Eclipse släpptes eller var det bara strax därefter? 🙂

Breaking Dawn släpptes 2008 (svenska 2009), om det ger dig någon större koll på ungefär när du läste de andra tre.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
4/3/17, 7:48 PM
#5

Jag läste dem visst när Eclipse nyss kommit ut, så läste de första tre innan filmerna. Läste dem på en vecka. Breaking Dawn läste jag på något dygn så fort den kommit ut. Minns inte om jag hade sett filmerna innan eller inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maryam Cullen
4/4/17, 9:24 AM
#6

Egentligen såg jag scenen när Bella först träffade Volturi (i New moon) innan jag började läsa böckerna, men eftersom det bara var en scen räknas det inte som att jag sett filmerna först. Kommer ihåg att det var min kompis som tipsade mig, för innan dess avskydde jag Twilight och tyckte att det var tramsigt med vampyrkärlek. Så fel man kan ha ibland…

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Annons:
Cireea
4/4/17, 11:07 AM
#7

#6 Vad var det du avskydde? Tänkte då du varken läst böckerna eller sett filmerna. Vad baserade du din avsky på? 🙂


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maryam Cullen
4/4/17, 12:59 PM
#8

#7 Eller hur, det kan man undra, haha. Jo jag hade hört folk prata om det, och eftersom det enda de pratade om var att Bella älskade Edward drog jag slutsatsen att det bara handlade om två tonåringar som blir förälskade i varandra, och jag tänkte att det inte alls lät spännande. Och sen när jag fick höra att vampyrer var inblandade tänkte jag "Vad konstigt, vem orkar läsa nåt så absurt??" Men jag litade på min kompis. Hon hade redan tipsat mig om Harry Potter och det var helt underbart. Blev samma sak med Twilight

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Calcifer
4/4/17, 2:21 PM
#9

Jag hade aldrig hört talas om Twilight. Jag köpte dem på en impuls. Jag bodde i Paris och det är skitdåligt med böcker på engelska där men hittade tre första böckerna så köpte dem och läste ut dem på en vecka. Vet inte hur jag hade missat dem men jag småläste bara lite halvt på baksidan ens innan jag började så jag hade inga tankar alls innan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Swadika
4/4/17, 5:05 PM
#10

Jag läste första och andra boken innan jag såg Twilight. Jag önskade mig Ljudet av ditt hjärta i julklapp så läste den inte förs efter jag såg Twilight :) Sen läste jag Så länge vi båda andas så fort den kom ut på svenska.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Maryam Cullen
4/5/17, 9:32 AM
#11

#10 Läser du också böckerna på svenska?

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Cireea
4/5/17, 12:12 PM
#12

#11 Jag läser böckerna på svenska! 😃
Har samtliga på svenska, vill väldigt gärna ha dom engelska också då det blir ett mer naturligt "flow" och böcker är alltid bättre på originalspråket.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maryam Cullen
4/5/17, 1:06 PM
#13

#12 Jag har provat att läsa på engelska, men då går det jättelångsamt för jag hakar upp mig på varje ord och då känns det inte riktigt bekvämt. Däremot kan jag inte se filmer på svenska, det måste vara engelskt uttal, men att läsa … Vem vet, jag kanske bara är dålig på engelska men inte vill medge det haha

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Annons:
Calcifer
4/5/17, 1:12 PM
#14

Jag kan inte läsa dem på svenska, har aldrig gjort och kommer inte att göra. Jag läser det mesta om jag kan få tag i det på engelska. Med Twilight började jag ju när jag bodde i Frankrike och köpte dem alltså på engelska. Har jag väl läst dem på originalspråket vill jag inte byta språk nu. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
4/5/17, 1:14 PM
#15

#13 Det är inte alla som vill läsa böcker på engelska heller, det känns ju alltid mer bekvämt och tryggt med att läsa böcker med sitt modersmål. 

#14 Det förstår jag!👍


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Maryam Cullen
4/5/17, 1:15 PM
#16

#14 Nej, förstår verkligen att man inte kan byta språk. Det är kanske därför som det känns så ovant och svårt för mig att läsa på engelska, för att jag alltid gör det på svenska.

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light" - Albus Dumbledore, av J.K Rowling

Calcifer
4/5/17, 1:17 PM
#17

Nä man ska läsa på det språk man är mest bekväm tycker jag! Och man är ju inte sämre på ett språk för att man föredrar att läsa på ett annat. Jag är ju inte sämre på mitt modersmål svenska för att jag föredrar engelska. :)

Jag har alltid skrivit på engelska också, mitt ordförråd där är helt enkelt mer målande pga det. Hjälper när jag läser också. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
4/5/17, 1:25 PM
#18

Jag tycker det är roligt att skriva på engelska, för engelska har mycket mer variationer i uttryck. Svenska kan vara ett väldigt platt språk på sina håll. Däremot tycker jag också det är svårare med engelska eftersom det inte är mitt modersmål, jag tycker att jag aldrig får ett bra flow i mina engelska texter.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
4/5/17, 3:08 PM
#19

#18 Det tar läskigt lång tid innan man lyckas skriva med det rätta "flowet" i engelska texter, håller jag helt med om. Men när man väl lyckas så sitter det stenhårt. Jag har skrivit på engelska sen jag var typ 9, naturligtvis var det världens sämsta engelska i den åldern, men jag började ändå då och har alltså skrivit i nästan 20 år på det språket. Då lär man sig med tiden att få det att flyta på lika naturligt som på sitt modersmål. Men det tar ju ett tag såklart. Sen är jag inte blyg på att erkänna att min engelska är sjukt bra. Men då har jag dels pluggat det på hög nivå i Sverige eftersom jag ett tag tänkte bli engelsklärare på gymnasiet. Och dels har jag bott i England flera gånger under flera år. Och så har jag studerat det i England också. Då blir det ju lite annat. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
4/5/17, 3:34 PM
#20

#19 Precis!
Jag är också väldigt bra på engelska, men jag har inte skrivit så mycket rena - och långa - texter på engelska. Ja, förutom i skolan då men det är ju långt ifrån samma sak som att skriva en hel bok. 😛Jag övar och övar, någon gång lär det sitta.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
Upp till toppen
Annons: