Annons:
Etikettallmänt
Läst 1010 ggr
Calcifer
5/11/16, 1:04 PM

"Gillar man Twilight är man dum i huvudet."

Citatet är ett som jag fått höra personligen, sen har jag fått höra otroligt många variationer. Mest då att läser man och gillar Twilight är det för att man är för korkad för att kunna läsa välskrivna och tyngre böcker, och jag blir så galet provocerad. Det har ju varit en trend att hata Twilight - och jag bryr mig inte riktigt där. Gör det om ni vill liksom, sitt och dra skämt om filmerna, böckerna, karaktärerna, whatever. Skratta åt att "men x är så töntig" eller så. Det är väl fritt fram. Men det gör mig irriterad på riktigt när man ger sig på fansen. För det första är inte alla fans femtonåriga tjejer som aldrig läst en "riktig" bok, och för det andra även om det stämmer så vad gör det? 

Jag har fått rätt elaka kommentarer online tills jag river ifrån och säger "jag är 27 och har läst allt från Krig och Fred till Sagan om Ringen till Suneböckerna" Då är det tydligen mer okej för jag har ju läst "riktiga böcker" också. Men det stör mig att man ens ska behöva göra det. Varför får man inte gilla Twilight om man nu gör det? Min Twilighttatuering på foten har jag fått höra saker som "oj nu tappade jag respekt för dig, höhö", med typ snusprillan som ramlar ur käften och ett flin som ackompanjemang. Nä, det är inte roligt, det är bara irriterande. Man ska aldrig behöva försvara det man gillar.

De få gånger folk kommer med riktigt bra argument till varför Twilight inte är bra så tycker jag det kan vara riktigt intressant att diskutera ämnet, men det är sällan de gör det. Oftast är det att Meyer skriver dåligt, Pattinson är ful, och Bella är tråkig. Typ.

Brukar ni få kritik för att ni gillar Twilight och hur hanterar ni den?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Cireea
5/11/16, 1:27 PM
#1

Om jag fått! 😂 Inte lika mycket längre, men det kommer ibland en kommentar eller två när någon ser böckerna i hyllan eller när någon frågat vad jag ser på och får svaret "Twilight" - det är inte alls populärt. 

Jag är en sådan person som läser allt möjligt och Twilight råkar bara vara en bokserie i min långa lista.  Man behöver inte gilla Twilight men man kan respektera de människor som faktiskt gör det. 

Jag förstår inte varför folk måste göra en grej av just Twilight. Gillar man inte böckerna och/eller filmerna så behöver man inte skrika ut sin avsky till dom som faktiskt gillar böckerna och/eller filmerna. Man kan visa lite respekt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
5/11/16, 1:51 PM
#2

#1 Det är precis så jag känner också. Och om man nu verkligen vill hata böckerna/filmerna så fine det också. Det finns vissa grejer jag verkligen inte står ut med heller, men jag gör inte narr av de som gillar dem. Det är deras liv. Så länge det inte går ut över mig, typ att de försöker tvinga mig att ha filmkväll och se film x eller y som jag inte gillar eller försöker diskutera dem med mig. Jag gillar inte True Blood t:ex, inte så att jag hatar dem men ogillar serien starkt, men jag bryr mig inte i att en del av mina vänner äääälskar den. De diskuterar inte just den serien med mig och försöker aldrig få mig att kolla på den så varför lägga ner energi på att vara elak?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
5/11/16, 1:56 PM
#3

#2 Exakt så tänker jag också! Jag tvingar ingen att gilla, läsa eller se Twilight.

Jag märker att du och jag delar samma åsikter om en hel del här! 😃


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
5/11/16, 2:16 PM
#4

#3 Ja det verkar onekligen så. Vi är smarta helt enkelt. 😎


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[eliinmeyer]
5/11/16, 2:46 PM
#5

Ja herregud, hör och ser varje dag nästan folk som klankar ner på Twilight på något sätt, majoriteten har inte ens sett filmen eller läst böckerna (??). Det är en bok, det är en serie, det är några filmer, tycker du inte om dem, okej, titta inte på dem, läs dem inte då, men klaga inte på alla andra som gör det. Sen igår när jag satt på rasten på skolan och gick in på Twilight iFokus så sitter min kompis bredvid mig och börjar hånskratta smått för att det finns något så löjligt som en iFokus sida dedikerad till Twilight. Jag blev så arg, men valde att inte säga något för att jag vet hur känslig hon är. Varför är det fel att tycka om en bok? Åh blir så trött på folk

Cireea
5/11/16, 2:49 PM
#6

#5 Vad omoget gjort av din kompis måste jag säga.. 😐Det finns flera sidor på iFokus som handlar om saker jag inte gillar eller som jag inte bryr mig om, men inte hånar jag folk som är inne på dom sidorna.  

Folk måste verkligen lära sig att respektera andra människor..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Annons:
[eliinmeyer]
5/11/16, 2:51 PM
#7

#6 ellerhur blev så irriterad på henne, hade jag sagt så om något hon gillade hade hon blivit skitledsen men så fort det är jag som inte blir så ledsen så enkelt så är det okej…?

Calcifer
5/11/16, 3:15 PM
#8

#5 Men så otroligt löjligt av din kompis! Förstår att du blev arg, sånt där är bara omoget och löjligt. Varför måste folk klanka ner på andra jämt? Ok om du sitter och skriker Twilight HIT OCH Twilight DIT ALFKJDSKLFJSLF HALLÅ ÄR HAN INTE SNYGG ELLER och samtidigt slår kompisen i ansiktet med en bild på typ Edward - men jag har personligen aldrig träffat ett sånt fan så jag gissar att det inte stämmer hos dig heller. 😉

Då är det din kompis som agerar fel och beter sig illa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Katniss
5/11/16, 5:05 PM
#9

Personlig har jag inte stött på något Twilight hat mot mig alls. Alltså i gen har hånat mig eller dylikt för att jag tycker om Twilight. Dock har en hel del personer sagt "men åh, Twilight suger" och liknande. Twilight har ju blivit värsta hatobjektet.. 😑 Detta lugnade dock ner sig något år efter sista filmen. #5 jag går knappt in på iFokus när någon ser, varken kanin eller Twilight, att just den anledningen :/ dessutom tycker jag inte om när folk hänger över axeln och tittar på vad man gör utan tillåtelse 😂 Nu fick jag plötsligt ett Twilight sug.. Får nog ta och läsa första boken igen :)

R.I.P. Anton 💔

Cireea
5/11/16, 5:24 PM
#10

#9 Skönt att du inte behövt stå ut med något Twilight-hat! 
Och jo, det är absolut inte lika mycket nu som för några år sedan. Det är ju inte lika intressant längre eftersom det inte kommer fler filmer..


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
5/11/16, 5:33 PM
#11

#9 Jätteskönt att du slipper det! Jag är en rätt hårdhudad person efter åratal med mobbing, så jag tar egentligen inte åt mig oavsett vad folk säger. Däremot finns det såklart de som blir genuint ledsna för att folk kläcker ur sig vad som helst till dem pga deras kärlek till Twilight. Och det gör mig arg. :/


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Katniss
5/11/16, 5:54 PM
#12

#9 #10 ja, det är ganska skönt att slippa pikar mot en själv 😊

R.I.P. Anton 💔

Maleficum
5/11/16, 7:57 PM
#13

Jag kan inte påstå att jag är så förtjust i Twilight trots att jag faktiskt lyssnat på böckerna mer än en gång (dock bara sett de första filmerna och snabbspolat mig igenom de sista för dem lyckades inte alls hålla min koncentration) och kan väl inte riktigt förstå hur de blivit så himla poppis men vi alla gillar ju olika saker och jag har en författare vars böcker egentligen inte är speciellt bra och ganska tjatiga och lika men kan ändå inte låta bli att lyssna på dem om och om igen :P och vist kan det vara trevligt att läsa en "riktig" bok då och då men ibland är det bara skönt att läsa något "enkelt". Sen har jag ju märkt att ju fler böcker jag lyssnar på desto svårare är det att hitta något som är bra och böcker jag tidigare älskat klarar jag inte längre av att läsa och andra jag inte kunnat läsa förut funkar helt plötsligt jättebra.

Jag gillar saker andra inte gillar så då får väl andra gilla saker jag inte gillar och tur är väl det att alla inte gillar precis samma saker för hur tråkigt skulle inte det vara?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Calcifer
5/11/16, 8:01 PM
#14

#13 Vilket är för mig en helt bra inställning. Alltså, jag tror inte något Twilightfan kräver att man ska älska serien, men folk kan ju låta bli att kalla en typ korkad eller så för att man råkar gilla dem. :P

Och sen har du rätt i det där med att vilja läsa något "enkelt". Jag tycker böckerna är snorbra, men de kräver inte samma nivå av koncentration som vissa böcker och det tycker jag är skönt om jag inte mår jättebra eller har energi att lägga på att försöka läsa mig igenom en del böcker som beskriver saker så detaljerat att man blir snurrig. Jag kan läsa allt från böcker på 600 sidor som är skrivna på ett extremt komplicerat sätt till typ Bröderna Hardy som är den "killiga" versionen av Kittyböckerna. De är inte direkt svårt skrivna då de är riktade mot barn/unga tonåringar. Men de är bra ändå. Man måste ju inte läsa Krig och Fred för att anses som smart.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
5/11/16, 8:16 PM
#15

Twilight är helt klart något lätt att läsa, man behöver inte fundera så mycket över det man läser utan det har ett skönt flow utan att man behöver engagera sig. 🙂 Och det är väl lite det som är bra med böckerna, man behöver inte lägga mycket energi på att försöka klura ut saker eller läsa mellan raderna. 

Sen ibland är det skönt att läsa kniviga böcker där man knappt fattar hälften förrän man läst igenom hela boken. 😂Jag gillar exempelvis The Maze Runner, det är inte en superknivig bokserie men det är lite mer att ta in än i Twilight. Det är en typisk bokserie som ligger lite mitt emellan!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Calcifer
5/11/16, 8:18 PM
#16

#15 Ja precis! Jag tycker det är skönt att det finns böcker i alla möjliga nivåer och svårighetsgrader. Jag menar, man blir ju inte automatiskt dum för att man väljer att läsa något lite mer lättskrivet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Cireea
5/11/16, 8:20 PM
#17

#16 Nej exakt! 🤫Är man en riktig bokmal så slukar man ju praktiskt taget allt.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Isabella99
8/28/16, 9:51 AM
#18

Jag har inte mött så mycket hat men jag har varit ganska tyst med att jag gillar Twilight. När jag såg filmerna första gången så suckade och klagade min (dåvarande) pojkvän sig igenom alla filmerna (ja, han var tydligen tvungen att se alla fast de var sååååå dåliga…). Det var några år sedan nu. Men jag kom ihåg att de var bra och bestämde mig för att köpa dem och se dem i år igen. När jag gjort det så var det sådan skillnad sedan förra gången! Så jag blev Twilight fan och kände att jag ville läsa böckerna osv också. Är över 30 år och känner ingen personligen som gillar Twilight….

Cireea
8/28/16, 12:47 PM
#19

#18 Vad roligt att du gillar Twilight! 👍 Här inne hittar du massor av likasinnade människor som precis som du är ett fan av Twilight! 😊 Välkommen hit!


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

Isabella99
8/28/16, 1:28 PM
#20

Tack så mycket! Känns kul då jag är ganska uppe i det för tillfället men inte har någon att diskutera det med 😄

Annons:
Upp till toppen
Annons: